سرویس اقتصاد جوان آنلاین: به گزارش «جوان»، اقتصاد ایران بانکمحور است و سیاستهای بانکها نبض اقتصاد ایران را در اختیار دارد اگر امروز تولید ضعیف است و تورم و واردات قوی، اگر امروز موجودی سرمایه در حسابهای ملی در بعد ساختمان قوی و در بعد ماشینآلات ضعیف و اگر امروز تعادل در بازارها به هم خوردهاست و خامفروشی منابع شدت گرفته و حتی خود بانکها با چالش مطالبات معوق و داراییهای سمی روبهرو هستند، مشخص است که اشکال جدی در ساختار و مدیریت نظام بانکداری ایران وجود دارد که تکلیف انحراف در این بخش باید روشن شود؛ چراکه در جنگ اقتصادی با امریکا قرار داریم.
در شرایطی که امروز باید در رابطه با هدایت منابع بانکی نهایت دقت به عمل بیاید متأسفانه باز هم بیدقتیهایی در این بخش انجام میگیرد.
یک کارشناس حوزه کار، ساخت و ساز مالها و مرکز خریدهای تجاری را به منزله کارآفرینی ندانست و گفت: منابع بانکها به جای لوکسسازی باید به سمت تولید و اشتغال برود؛ چراکه تنها راه حفظ امنیت شغلی و پایداری بنگاههای اقتصادی، تقویت تولید است.
علی اکبر لبافی در گفت: وگو با «ایسنا» اظهار کرد: موافق پدیده مالسازی نیستم و نگاه من در این زمینه تولیدی است. حل این مشکل مستلزم اختصاص تسهیلات ارزانقیمت به واحدهای تولیدی و فراهم کردن بستر کاهش هزینههای تولید است تا از این طریق مشکل کارگر و کارفرما حل شود.
در فرایند ساخت مالها نوآوری وجود ندارد
وی ادامه داد: مالها و هایپرها را موجب کارآفرینی نمیدانم، چون وقتی از کارآفرینی صحبت میکنیم، باید یک ایده نو و خلاقیت پشت آن وجود داشته باشد. در فرایند ساخت و ساز مالها و مراکز بزرگ خرید، کدام نوآوری و خلاقیت نهفته و چه ارزش افزوده و تجاریسازی دیده میشود که آن را کارآفرینی قلمداد کنیم؟
این کارشناس حوزه کار، تنها راه نجات از بحرانهای اقتصادی و عبور از وضعیت موجود را راه افتادن تولید دانست و گفت: اگر میخواهیم وضعیت اشتغال، پایداری بنگاههای اقتصادی و امنیت شغلی نیروها فراهم شود باید تولید را تقویت کنیم.
سوق دادن منابع به سمت ساخت مالها که ماهیتی غیر تولیدی دارد و هزینهها را افزایش میدهد، صحیح نیست.
لبافی متذکر شد: با توجه به آنکه در این مراکز بزرگ سرمایهگذاریهای تجاری بالایی اتفاق میافتد، اجناسی که عرضه میشود، تولید داخلی نیست و اکثر محصولات آنها خارجی است و این توجیه که اگر در یکجا و مکان لوکس، کالا عرضه کنیم میزان مصرف را بالا بردیم اشتباه است؛ چون هزینه اداره و نگهداری و مصرف انرژی در مالها و مراکز بزرگ تجاری بالا است، ضمن آنکه مردم هم قدرت خرید بالایی ندارند و ممکن است نیاز خود را با توجه به افزایش هزینهها از دستفروشی یا مکانهایی که هزینه کمتری برای ارائه خدمات دارند، تأمین کنند.
همه مردم نمیتوانند از مالها خرید کنند
وی تصریح کرد: مالها و مجتمعهای بزرگ تجاری مشتریان خاص خود را دارند و نمیتوان انتظار داشت عموم مردم از آنها استقبال کنند؛ مگر آنکه قیمتهایی که در آنها ارائه میشود با دخل و خرج و هزینههای زندگی مردم همخوانی داشته باشد.