کد خبر: 949286
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
ارزش سالانه طرح‌های بازسازی در عراق در زمینه‌های مختلف ۲۰۰ میلیارد دلار و بازار کالای این کشور حدود ۸۰ میلیارد دلار برآورد شده است.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: علی آقامحمدی در گفت‌وگوی ویژه خبری درخصوص مزایای بازار عراق و حضور ایران در این کشور گفت: از ۱۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به عراق حدود ۶ /۸ میلیارد دلار به‌صورت کالایی و بقیه آن انرژی‌هایی همچون برق و گاز است.

وی افزود: در وهله اول صادرات ایران به عراق را صنایع غذایی و بعد از آن صنایع ساختمانی و دارو تشکیل می‌دهد این یعنی ایران ظرفیت‌هایی بیشتر از نفت دارد که می‌توان روی آن مانور داد.

مهدی نجات‌نیا، کارشناس مسائل اقتصادی عراق نیز این کشور را بهترین فرصت جهت سرمایه‌گذاری اقتصادی برای دیگر کشور‌ها عنوان کرد و افزود: هم‌مرز بودن ایران و عراق از مزیت‌های اقتصادی منطقه ماست، اما این همسایگی دارای ضعف‌هایی هم هست و از آن قبیل می‌توان به ناآشنایی مردم ایران نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی عراق اشاره کرد. نبود زبان مشترک میان ایران و عراق از دیگر ضعف‌های این رابطه محسوب می‌شود.
وی افزود: در ایران مرجع معاملاتی مشخص برای تجار ایرانی وجود ندارد و عراقی‌ها نمی‌توانند از رتبه‌بندی تولیدکنندگان مطلع شوند. یحیی آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق که در این برنامه حضور داشت، گفت: حذف ویزای تجاری بین ایران و عراق و لایروبی اروندرود از جمله نکات مثبت مطرح شده در سفر اخیر رئیس‌جمهور روحانی به عراق است، ایجاد سه منطقه مشترک در مرز‌های ایران و عراق جهت سرمایه‌گذاری مشترک تجار ایرانی و عراقی و بهره‌مند شدن تجار از تعرفه گمرکی و انرژی تعرفه‌ای از دیگر نکات مثبت مطرح شده جلسات رئیس‌جمهور بوده است. این نکات می‌تواند تحرکات خوبی در حوزه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی میان دو کشور ایجاد کند. وی صدور ضمانت‌نامه دیناری برای سرمایه‌گذاران ایرانی در بانک‌های عراق را نکته حائز اهمیت مطرح شده در سفر اخیر رئیس‌جمهور عنوان کرد. آقامحمدی در ادامه گفت: شناسایی نقاط قوت عراقی‌ها و کاهش هزینه‌های لجستیکی می‌تواند صادرات و واردات ایران و عراق را سهل‌تر کند، ایرانی‌ها و عراقی‌ها می‌توانند در کشور‌های یکدیگر اقدام به برگزاری کلاس آموزش زبان ایرانی و عراقی کنند، ما از این به بعد به دانستن این زبان‌ها نیازمندیم و باید به‌زبان بازار روز همدیگر صحبت کنیم. وی اظهار داشت: در حوزه تولید خودرو این امکان وجود دارد که بخشی از خودرو در عراق تولید شود و سپس به دیگر کشور‌ها صادر گردد، آن وقت به‌عنوان یک کالای عراقی صادر می‌شود. در حوزه علوم دانش‌بنیان هم دانشگاه‌های عراق می‌توانند فعالیت‌های دانش‌بنیان انجام دهند، ما باید با عراق تجارت آزاد داشته باشیم. علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بر اساس طرح آمایش، ایران به ۹ منطقه اقتصادی تقسیم شده است و استان‌های مرزی در غرب کشور موظف به همکاری‌های اقتصادی و تجاری با عراق هستند. وی افزود: برای توسعه همه‌جانبه مناسبات با عراق باید راه‌آهن، راه و گروه‌های پیشران را که خدمات را توسعه می‌دهند جدی بگیریم. آل‌اسحاق، رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق هم گفت: سیاست کلی عراق کاستن از تجارت و پرداختن به سرمایه‌گذاری‌های مشترک است و باید در پی ایجاد این نوع سرمایه‌گذاری‌ها با طرف عراقی باشیم. وی افزود: بخش خصوصی می‌تواند در عرصه خدمات بانکی، بیمه‌ای، نرم‌افزاری، سلامت، آموزشی و فروشگاهی در عراق فعال شود. وی گفت: هم‌اکنون سالانه ۶ تا ۷ میلیون گردشگر بین ایران و عراق تردد می‌کنند که قابل افزایش به ۸ تا ۹ میلیون نفر است. آل‌اسحاق از وزارت بهداشت و درمان خواست تا به مقوله گردشگری سلامت عراقی‌ها توجه جدی کند.
مهدی نجات‌نیا، رایزن سابق ایران در عراق هم گفت: ارزش سالانه طرح‌های بازسازی در عراق در زمینه‌های مختلف ۲۰۰ میلیارد دلار و بازار کالای این کشور حدود ۸۰ میلیارد دلار است. شرکت‌های ایرانی باید از تمامی مناقصه‌های روزانه در عراق مطلع و در آن‌ها حاضر باشند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار