کد خبر: 949281
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰
به بهانه انتشار یادنامه آیت‌الله حاج شیخ احمد زاهدنجفی
شاهد توحیدی
سرويس تاريخ جوان آنلاين: اثر تاریخی- اخلاقی یادمان شادروان آیت‌الله حاج شیخ احمد زاهدنجفی، در زمره زندگینامه‌هایی است که می‌تواند آیینه‌ای از احوال دین و سیاست و فرهنگ اجتماعی در دوران زیست قهرمان خود قلمداد شود. فرزند ارجمند مرحوم زاهد حجت‌الاسلام حاج شیخ احمد زاهد نجفی در این باره می‌گوید:

«در گذر زمان، انسان‌های بسیار به این جهان آمده، چندی زیسته و سرانجام پس از رسیدن اجل، رخت بربسته، به دست فراموشی سپرده شده‌اند، لیک از میان آنان انسان‌هایی والا و تأثیرگذار بوده‌اند که کردار و منش انسانی خود را در میان دوستان و علاقه‌مندان به یادگار نهاده، نام خود را در صفحات تاریخ و دل‌های مشتاقان جاودانه ساخته‌اند. نام و یاد این مردان بزرگ با گردش روزگار فراموش نمی‌شود و زنگار نخواهد گرفت. اینان به اقتضای کار‌های مهم و رفتار‌های شایسته‌ای که انجام می‌دهند و تأثیری که در جامعه و اطرافیان خود می‌گذارند، همواره نامشان با عظمت و همراه با ستایش برده می‌شود. زندگانی چنین افرادی درخور پژوهش و نگاه عمیق است و می‌تواند سرمشقی برای آیندگان و انسان‌های جویای فیض و فضیلت قرار گیرد و آنان را به قرب‌الهی رهنمون گردد.

یکی از این فرزانگان فرهیخته مرحوم آیت‌الله زاهدنجفی است که در بخش اعظم حیات خویش، با رفتار و کردار خود انسان‌های بسیاری را تربیت کرد از این رو می‌توان گفت: هرگز نمرده، بل در یاد‌ها ماندگار شده است. علاقه ایشان به گسترش مبانی دین و آموزه‌های دینی سبب جذب حداکثری افراد گوناگون به مذهب شد و علاقه‌مندی آنان به روحانیت و عالمان دینی و تقید به انجام دستورات شرعی را به دنبال داشت. خدمات اجتماعی او عامل تشویق و دلگرمی افراد دلسوز و عاشق خدمت به مردم شد و آنان با حلقه زدن بر گرد او به خدمت‌رسانی پرداختند.

مطالعه خاطرات و زندگینامه‌های بزرگان یک جامعه فواید زیادی برای خوانندگان به همراه دارد که از آن جمله: آشنایی با تاریخ، شناخت هویت و فرهنگ جامعه و شیوه صحیح تکامل و ترقی فردی است. در این میان خاطرات علمای پرهیزگار که دو بال دانش و پارسایی دارند، فوایدی افزون بر آنچه ذکر شد، دارد. آیت‌الله زاهد با داشتن سوابق درخشان علمی و معنوی، مجتهدی زمان‌شناس و آراسته به ملکات اخلاقی بود. وی این همه را از عبادت‌های خالصانه و گریه‌های نیمه‌شب و محبت به خاندان عصمت (ع) و توسل به دامان آن بزرگواران داشت. فَعَنِ الامام الحسنِ العسکری‌علیه‌السلام: «ان الوصلَ الی الله عزّوجلّ سَفَرلایدرک الا بامتطاءِ اللّیلِ»: که سیر مؤمن برای وصول الی الله جز با شب‌زنده‌داری میسر نمی‌شود. پیاده‌روی‌های آن مرحوم از نجف اشرف به کربلای معّلی و بالعکس، گویای عشق عمیق و ارادت وافر او به این خاندان است.

برای آشنایی با این اسوه پارسایی و دانش‌دوستی، بر آن شدم تا زندگینامه‌ای تهیه کنم که کتاب حاضر، ثمره تلاش‌ها در این راستاست. اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، مجموعه‌ای است گردآمده از دو نوشته و پنج مصاحبه با مرحوم آیت‌الله زاهدنجفی... که در سال‌های مختلف انجام شده است. این مصاحبه‌ها را اشخاص حقیقی و حقوقی انجام داده‌اند و از برخی از آن‌ها فیلم و از برخی صدا موجود است. برادر دانشمندم جناب دکتر علی زاهدپور با مطالعه دقیق همه مصاحبه‌ها و دست‌نوشته‌ها، مطالب تکراری را حذف کرد و مطالب غیرتکراری را به رشته تحریر درآورد. این مصاحبه‌ها به صورت اول شخص بوده، همگی از زبان مرحوم آیت‌الله زاهد است. کوشش شده لحن مصاحبه‌ها نیز از حالت گفتاری درآمده، به حالت نوشتاری درآید. ایشان از افراد متعدد و مکان‌های گوناگون یاد کرده‌اند که تدوینگر درباره هر یک از آن‌ها توضیحی داده است، ولی متأسفانه در پاره‌ای موارد، به سبب بعد زمانی و مکانی (نجف اشرف) مطالب مطرح شده و پیدا نکردن منبع، پاره‌ای نام‌ها بدون توضیح آمده‌اند. آیات و احادیث مطرح شده نیز تماماً مأخذیابی و ترجمه شده‌اند. شایان ذکر آنکه تیتر‌های زندگینامه، از تدوین‌کننده است. برای تکمیل این مصاحبه‌ها، مجموعه‌ای از خاطرات فرزندان، دوستان، شاگردان و خویشان نیز افزوده شد. همچنین به مناسبت شهادت فرزند حضرت آیت‌الله زاهد، بخشی هم به بیان زندگینامه و ویژگی‌های شهید هادی زاهد اختصاص یافت. چند مقاله نیز برخی از دوستان و ارادتمندان آیت‌الله زاهد نوشته بودند که به این مجموعه اضافه شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار