کد خبر: 949243
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸
سرويس بين‌الملل جوان آنلاین: دولت کاراکاس سه روز به دیپلمات‌های امریکایی مهلت داده است تا خاک این کشور را ترک کنند. پمپئو گفته دیپلمات‌های باقی‎مانده در سفارت، دست‌و‌پای امریکا برای اعمال سیاست در قبال ونزوئلا را می‌بندند تا مشخص شود که این اقدام به خروج در واقع زمینه افزایش اقدامات تهاجمی علیه کاراکاس خواهد بود.

همزمان با اینکه خورخه آرزا، وزیر خارجه ونزوئلا در صفحه توئیتر خود نوشت: دیپلمات‌های امریکایی باید ظرف ۷۲ ساعت ونزوئلا را ترک کنند، دولت امریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد که تمامی دیپلمات‌های خود را از ونزوئلا خارج می‌کند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا در پیامی توئیتری نوشت: «ایالات متحده طی این هفته همه پرسنل باقیمانده سفارت امریکا در ونزوئلا را خارج خواهد کرد. این تصمیم نمایانگر وخامت اوضاع در ونزوئلا و همچنین این جمع‌بندی است که حضور کارکنان دیپلماتیک امریکا در سفارت، برای اجرای مواضع امریکا به یک قید و بند و محدودیت تبدیل شده است.» وزیر خارجه امریکا همچنین در نشست خبری بامداد روز سه شنبه با انتقاد از حمایت کوبا و روسیه از دولت قانونی ونزوئلا، مدعی شده که این حمایت عامل تضعیف دموکراسی در ونزوئلا است.
اعلام خروج همه دیپلمات‌های امریکایی از ونزوئلا در حالی صورت گرفته که حمایت‌های واشنگتن از «خوان گوایدو» رئیس‌جمهور خودخوانده و فشار‌ها و تهدیدهایش علیه «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا همچنان ادامه دارد.

پیش‌تر برخی کشور‌ها از قبیل: کوبا و روسیه ضمن رد مواضع مداخله‌جویانه دولت امریکا، درباره تبعات توسل احتمالی این کشور به مداخله نظامی در امور ونزوئلا هشدار داده‌اند.
پمپئو روز سه شنبه همچنین کمپانی روس‌نفت و مدیریت آن در خرید نفت از ونزوئلا را به دور زدن تحریم‌های امریکایی متهم کرده بود.

از سوی دیگر، در پی تصمیم روز دوشنبه، دفتر مدیریت و بودجه امریکا که اعلام کرد ترامپ درخواست ۵۰۰ میلیون دلار در پیشنهاد بودجه ۲۰۲۰ خود برای تأمین حمایت از کشور‌هایی در اروپا و آسیا برای مقابله با نفوذ ادعایی روسیه داده است، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری پس از گفت‌وگو با کارین کنیس، وزیر امور خارجه اتریش گفت: این اظهارات بر اساس قوانین بین المللی است؟ به هیچ وجه.

لاوروف همچنین درباره برنامه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در کمک به سایر کشور‌ها برای مقابله با روسیه گفت: پیشنهاد ترامپ برای کمک ۵۰۰ میلیون دلاری به سایر کشور‌ها در مقابله با نفوذ ادعایی روسیه، دیپلماسی نیست و امریکا تلاش می‌کند تا متحدان را بخرد.

لاوروف همچنین گفت: آنچه ما در درخواست دولت امریکا در چارچوب بودجه برای سال آتی میلادی می‌بینیم، دیپلماسی نیست بلکه دیپلماسی مدرن امریکا است که به تهدید‌ها و تحریم‌ها یا آنطور که مشخص است، خرید متحدان محدود شده است.
وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: به هرحال، من مطمئن نیستم که چه تعداد از کشور‌های دریافت‌کننده تمایل به این ایده خریده شدن دارند. اما با توجه به این رویکرد‌های جدید واشنگتن، نمی‌توانم این را رد کنم که اگر آن‌ها این کمک‌ها را رد کنند، با تحریم‌هایی روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها باید انتخاب کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار