کد خبر: 949242
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱
رئیس‌جمهور الجزایر دیگر نامزد نمی‌شود
در پی تشدید اعتراضات مردمی در الجزایر، عبدالعزیز بوتفلیقه، از کاندیداتوری برای دور پنجم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور انصراف داد و نخست‌وزیر الجزایر هم از سمت خود کناره‌گیری کرد.
سرويس بين‌الملل جوان آنلاين: در پی تشدید اعتراضات مردمی در الجزایر، عبدالعزیز بوتفلیقه، از کاندیداتوری برای دور پنجم انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور انصراف داد و نخست‌وزیر الجزایر هم از سمت خود کناره‌گیری کرد. هرچند گفته می‌شود بوتفلیقه تلاش می‌کند برای مدت دو سال دیگر در قدرت بماند.
عبدالعزیز بوتفلیقه، رئیس‌جمهور الجزایر در اولین اظهارات خود پس از بازگشت از سفر درمانی به سوئیس، از نامزدی برای تصدی پست ریاست جمهوری برای پنجمین دوره متوالی انصراف داد و انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که قرار بود هجدهم آوریل برگزار شود، به تعویق انداخت. به گزارش شبکه المیادین، بوتفلیقه دو شنبه شب دیدار‌هایی با مسئولان الجزایری داشت و در آن‌ها تأکید کرد علت اتخاذ این تصمیم، احترام به خواسته تظاهرکنندگان بود. حزب جبهه آزادیبخش ملی که ائتلاف حاکم را هدایت می‌کند، از تصمیمات بوتفلیقه استقبال کرد. در بیانیه این حزب تعویق انتخابات و گام برداشتن در مسیر تشکیل دولتی شایسته‌سالار به منزله فرصتی برای محافل سیاسی و عناصر جامعه مدنی جهت مشارکت در تحقق هدف ساخت الجزایر جدید عنوان شده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بوتفلیقه همچنین نورالدین بدوی را به عنوان نخست‌وزیر جدید الجزایر و رمطان لعمامره را به عنوان معاون نخست‌وزیر منصوب کرد. از سوی دیگر، دفتر ریاست جمهوری الجزایر اعلام کرد قانون اساسی جدید به همه‌پرسی مردمی گذاشته خواهد شد. رئیس‌جمهور الجزایر در اقدامی دیگر، شورای عالی مستقل نظارت بر انتخابات کنونی را منحل و عبدالوهاب دربال، رئیس و دیگر اعضای آن را برکنار کرد. اخضر الابراهیمی، سیاستمدار برجسته الجزایری پس از دیدار با بوتفلیقه در اظهاراتی گفت: «به گفت‌وگو‌های خود با بوتفلیقه خوش‌بین هستم، به‌ویژه آنکه مشخص شد صدای مردم به‌خصوص جوانان شنیده می‌شود و این مرحله‌ای جدید و سازنده است که می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند. این مرحله به زودی آغاز خواهد شد». از سوی دیگر، عبدالمجید مناصره، عضو پارلمان الجزایر و نایب رئیس جنبش «مجتمع‌السلم» گفت: تصمیم بوتفلیقه در لغو دور پنجم نامزدی خود درحالی است که هنوز در مسند قدرت است، مبنای قانونی ندارد، چون می‌تواند از یک سال و نیم تا دو سال دیگر حکومت را به دست داشته باشد. نماینده الجزایری در گفت‌وگو با وبگاه الخلیج‌اونلاین، تأکید کرد: «بوتفلیقه مأموریت کمیته ملی انتخابات را قبل از پایان مهلت قانونی آن در اواخر سال ۲۰۱۹ لغو کرد و هم اینک برای اصلاح قانون اساسی کار خواهد کرد که زمان زیادی می‌برد». مناصره تأکید کرد: «بوتفلیقه تسلیم خواسته ملت شد، اما به شیوه خودش، چون جز به شیوه‌ای که خودش قبول دارد حاضر به ترک قدرت نمی‌شود و حالا می‌خواهد بدون انتخابات در مسند قدرت بماند، اما آیا ملت این را خواهد پذیرفت.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار