کد خبر: 949195
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
توصیه‌هایی برای گردشگری در تعطیلات ۱۶ روزه
گردشگری‌های غیرمسوولانه گاهی هزینه‌های سنگینی روی دوش طبیعت می‌گذارد. یک استاد جهانگردی به نکات ساده‌ای برای کاهش خسارت به طبیعت در روز‌های تعطیل اشاره کرده است.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: با نزدیک شدن به ایام نوروز و آغاز تعطیلات، بازار طبیعت‌گردی‌ها داغ‌تر از هر زمان دیگری می‌شود. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند پس از یک سال کار و فعالیت در شهر‌های بزرگ و پرجمعیت، چند روزی را مهمان طبیعت باشند؛ اما گردشگری‌های غیرمسوولانه گاهی هزینه‌های سنگینی روی دوش طبیعت می‌گذارد. یک استاد جهانگردی به نکات ساده‌ای برای کاهش خسارت به طبیعت در روز‌های تعطیل اشاره کرده است.
 
خانم راحله اسدی‌نیا با اشاره به اینکه سفر‌های گروهی، آموزش‌های محیط زیستی به همراه دارد، گفت: در گروه‌های طبیعت‌گردی سرگروه‌هایی هستند که آموزش دیده‌اند و می‌توانند آن‌ها را به طبیعت‌گردان آموزش دهند. هنگامی‌که سفر‌های طبیعت‌گردی به صورت گروهی انجام می‌شود طبیعت از زباله به دور می‌ماند، چراکه افراد وقتی در گروه قرار می‌گیرند به صورت ناخودآگاه اقدامات حفاظت از محیط زیست را از یکدیگر تقلید می‌کنند و بدین ترتیب از آلودگی رودخانه‌ها و آبشار‌ها و آسیب رساندن به پوشش گیاهی و جانوری منطقه جلوگیری می‌کنند. وی با تأکید بر اینکه تور‌های طبیعت‌گردی می‌توانند سفر‌های نوروزی را به سمت برنامه‌های آموزشی حفاظت از محیط زیست ببرند، تصریح کرد: بهتر است که تور‌های طبیعت‌گردی در کنار تفریح، زمانی را برای جمع‌آوری زباله‌ها از جنگل یا از کنار سواحل و آشنا کردن کودکان با مفاهیم حفاظت از محیط زیست اختصاص دهند. خیلی اوقات هنگامی‌که خانواده‌ها به صورت تکی یا خانوادگی سفر می‌کنند ممکن است در جمع خود اقداماتی انجام دهند که به طبیعت آسیب بزنند.

این استاد مدیریت جهانگردی ادامه داد: متأسفانه در جامعه ما گاهی اوقات مقابله با مسائل اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و برخی افراد این گونه بیان می‌کنند که نهاد‌های جامعه به ما خدماتی ارائه نمی‌دهند، پس ما هم به محیط زیست آسیب می‌زنیم؛ بنابراین سفر‌های تکی یا خانوادگی به مراتب آسیب‌های بیشتری برای محیط زیست در پی دارند. اسدی‌نیا با انتقاد از برخی تور‌های طبیعت‌گردی گفت: متأسفانه برخی گروه‌هایی که اقدام به برگزاری تور‌های طبیعت‌گردی می‌کنند صرفاً اهداف درآمدزایی و اقتصادی دارند و هیچ‌گونه برنامه‌های آموزشی برای برگزاری این تور‌ها درنظر ندارند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در بسیاری از سفر‌های خانوادگی یا انفرادی روی ابنیه تاریخی یادگاری نوشته می‌شود، بیان کرد: متأسفانه این عادت اشتباه رفتاری به طبیعت‌گردی نیز انتقال پیدا کرده است. تور‌های طبیعت‌گردی در کنار درآمدزایی می‌توانند به طبیعت‌گردان در این زمینه‌ها آگاهی دهند. وی در ادامه با اشاره به فرهنگ خرید سوغاتی در کشور گفت: بهتر است سوغاتی‌هایی که در سفر‌ها خریده می‌شود صنایع دستی و برگرفته از طبیعت و فرهنگ جامعه باشند، همچنین در سفر‌های گروهی به افراد آموزش داده شود که کیسه‌های پارچه‌ای را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کنند و از ظروف یک‌بار مصرف استفاده نکنند.

این استاد مدیریت جهانگردی با بیان اینکه تفکیک زباله‌ها از یکدیگر از جمله مواردی است که باید در طبیعت‌گردی به آن توجه کنیم، گفت: برخی آژانس‌های مسافرتی که دغدغه محیط زیست دارند در برنامه سفر خود گیاه‌خواری را نیز می‌گنجانند و سعی می‌کنند که حداقل یک روز از سفر را گیاه‌خواری کنند. از دیگر مزایای سفر‌های گروهی این است که به جای استفاده از چندین خودرو از یک خودرو استفاده می‌شود و در نتیجه آسیب کمتری به طبیعت می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه آفرودسواری در مناطق کویری و جنگلی کشور‌های مختلف دنیا انجام می‌شود، گفت: البته این کار مشروط به شرایط خاصی است. پوشش گیاهی و جانوری منطقه نباید بر اثر آفرودسواری آسیب ببیند. همچنین مسیری که برای این کار انتخاب می‌شود شناخته‌شده و رانندگان آفرود آموزش‌دیده باشند که همه این‌ها نیازمند آموزش‌های قبل از سفر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار