کد خبر: 949175
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۷
رئیس پلیس تهران بزرگ: اجرای طرح‌های رعد امکان بروز جرائم گسترده را سلب کرده است
محبوبه قربانی
سرویس جامعه جوان آنلاین: فرمانده انتظامی تهران بزرگ گفت: اجرای طرح‌های گسترده مبارزه با سارقان و اوباش در پایتخت امکان بروز جرائم گسترده از سوی تبهکاران را سلب کرده است.
سردار حسین رحیمی در حاشیه بیست و سومین مرحله از اجرای طرح رعد که در پلیس پیشگیری تهران برگزار شد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر ضرورت توجه به اقدام‌های پیشگیرانه به جای تعقیب و گریز با مجرمان گفت: «از زمان تصدی به عنوان فرمانده پلیس پایتخت، در تمام کلانتری‌ها برای افراد در معرض آسیب کلاس برگزار شده است و اقشار آسیب دیده با حضور در این کلاس‌ها تحت آموزش و مشاوره اجتماعی قرار می‌گیرند و هم اکنون نیز این کلاس‌ها فعال هستند. تلاش پلیس در جهت پیشگیری از وقوع جرم به طور جدی ادامه دارد، اما بعضی مجرمان آلوده شده‌اند و بعد از آزادی از زندان دوباره سراغ جرم و سرقت می‌روند با این حال اقدامات پلیس در همه حوزه ها، قبل از هر عملیاتی پیشگیرانه است. برای پلیس اقدامات ایجابی و پیشگیری از وقوع جرم، بر اقدامات سلبی و برخورد‌های فیزیکی برتری دارد.» سردار رحیمی در پاسخ به نگرانی‌های موجود درباره فعالیت مجرمان حرفه‌ای هم گفت: «در هماهنگی با دادستان و دستگاه قضایی مقرر شد اسامی مجرمان آزاد شده به خصوص مجرمان سطح یک قبل از آزادی از زندان از طریق قاضی اجرای احکام به پلیس ارائه شود تا اسامی این افراد بعد از سطح بندی در اختیار کلانتری، پایگاه‌ها و پلیس آگاهی قرار گیرد.»

سردار رحیمی در توضیح بازداشت‌شدگان طرح رعد از دستگیری ۷۱۰‌ سارق، مالخر و خرده‌فروش مواد‌مخدر خبر داد و گفت: «پلیس تهران بزرگ موفق به انهدام پنج باند بزرگ سرقت شد که قصد سرقت از بانک‌ها، صرافی‌ها و طلافروشی‌ها را داشتند. در این مرحله مأموران با ۲۸۹‌حکم قضایی به مخفیگاه مجرمان، سارقان و مالخران ورود کرده و ۷۱۰‌سارق و مالخر و متهم را در این زمینه شناسایی و بازداشت کردند. از میان ۷۱۰ نفر سارق و مالخر دستگیر شده در این طرح ۳۷۰ نفر دارای سابقه قبلی و ۳۴۰ نفر برای اولین بار است که اقدام به سرقت کرده و مرتکب جرم شده‌اند. در این طرح همچنین ۳۶ باند که در امر سرقت از منازل، سرقت خودرو و مغازه فعالیت می‌کردند شناسایی و اعضای آن بازداشت شدند و ۲۱۴‌دستگاه خودرو و موتورسیکلت نیز در این طرح کشف و ضبط شده‌است. وی با اشاره به انواع سلاح‌های کشف شده نیز گفت: «هشت قبضه سلاح گرم و ۱۹۸ قبضه سلاح سرد که مورد استفاده سارقان برای خفتگیری و زورگیری بوده نیز شناسایی و ضبط شده است.» رئیس پلیس تهران بزرگ در پاسخ به این سؤال که با اجرای بیست و سومین طرح رعد در سطح شهر تهران میزان وقوع جرائم به چه صورت است، توضیح داد: «در کل کشور در خصوص وقوع جرائم رتبه سی‌ام را در کشور داریم و به‌رغم مشکلات ایجاد شده در زمینه اقتصادی، اما مجرمان و سارقان موفق به اقدامات گسترده در سطح شهر تهران نشده‌اند.» سردار رحیمی درباره تمهیدات پلیس برای پنج‌شنبه و جمعه آخر سال گفت: «نیرو‌های پلیس از ساعت ۴ صبح پنج‌شنبه برای خدمت‌رسانی به مردم در محدوده بهشت زهرا حضور خواهند داشت و مبادی ورودی بهشت زهرا در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه آخر سال به طور شبانه‌روزی باز خواهند بود و پلیس در مبادی خروجی و ورودی بهشت زهرا مستقر هستند.»
 
گفت‌وگو با متهمان

کیف‌قاپی با پا!

سارق سابقه‌دار محمد نام دارد. او هنرمند و نقاش تابلو‌های زیادی است. نجار هم هست. شگرد سرقت‌هایش را کنج مغازه نجاری زمانیکه بیکار بود، با نگاه به مردم یاد گرفته بود. سرانجام محمد به خاطر خلق افکار غلط در ذهنش یکبار به خاطر سرقت کیف رهگذران با پاهایش! و این بار به خاطر سرقت لوازم خودرو به کمک یک میله آهنی نازک دستگیر شد.

از سرقت اول بگو چطور به ذهنت رسید؟
وقتی در مغازه نجاری تنها بودم به رفت و آمد مردم نگاه می‌کردم. بعضی از خانم‌ها کیف‌هایشان را مثل سبد در دستشان می‌گرفتند. همانجا بود که نقشه سرقت به ذهنم رسید. بعد از آن بود که یک موتور تهیه کردم و با پرسه در خیابان‌ها، خانم‌هایی که کیفشان را در دست مثل سبد آویزان داشتند شناسایی می‌کردم و به آن‌ها نزدیک می‌شدم. بعد از آن در یک لحظه کیف را با پا می‌کشیدم و سرقت می‌کردم؛ و بعد...
پول و... را برمی‌داشتم و اگر در کیف‌ها مدارکی بود به صندوق پست می‌انداختم.
برای این شیوه سرقت چه مدت حبس کشیدی؟
یکسال و دو ماه.
این بار به چه اتهامی دستگیر شدی؟
سرقت لوازم خودرو آن هم فقط پژو.
چطور در خودرو‌ها را باز می‌کردی؟
با یک میله آهنی در خودرو‌ها را باز می‌کردم و وسایل در آن را سرقت می‌کردم.
در این مدت چند خودرو سرقت کردی؟
دقیق نمی‌دانم. هر وقت پولی که از یک سرقت به دستم می‌آمد تمام می‌شد سراغ خودروی دیگری می‌رفتم. زمانی که دستگیر شدم شش‌گوشی و هفت‌ضبط خودرو دستم بود.

سرقت ناکام پرستاران خانگی از مرد تاجر

دو زن جوانی که در حیاط پلیس پیشگیری ایستاده بودند، به بهانه پرستار خانگی یک مرد تاجر مرتکب سرقت شده بودند. آن‌ها به شدت گریه می‌کردند و گلایه داشتند، چرا ما را اینجا آورده‌اند؟! یکی از آن‌ها مهسا نام داشت. می‌گفت: باور کنید آبرو دارم و بار اولی است که این اشتباه را کردم، اما همه این نقشه‌ها به خاطر بیماری پدرم بود. می‌خواستم او را مداوا کنم!
مهسا، چند سال داری؟
۲۵ سال.
چرا تصمیم به سرقت گرفتی؟
پدرم بیمار بود و برای پول دارو مجبور شدم سرقت کنم.
شاکی یک مرد تاجر است. او را می‌شناختی؟
بله. دوست خواهرم پرستار او بود.
خب از نقشه سرقت بگو.
از طریق دوست خواهرم متوجه شدم آن مرد برای عمل دخترش ۱۲‌میلیون تومان پول نقد به خانه آورده است. به همین دلیل با دوستم تصمیم گرفتیم ۱۲‌میلیون تومان را سرقت کنیم. دوست خواهرم مشکل داشت به همین دلیل نمی‌توانست کار‌های مرد تاجر را انجام دهد به همین دلیل قرار شد او پرستار جدیدی را استخدام کند. همین بهانه‌ای شد با او تماس گرفتم و قرار شد به آدرس خانه او بروم. وقتی وارد خانه آن مرد شدم نوه او در خانه مشغول کار بود. ابتدا یک دستمال را آغشته به ماده بی‌هوشی کردم و روی دهانش گرفتم. او مقاومت کردتا اینکه دستمال از روی صورتش کنار رفت. آنجا بود که با پلیس تماس گرفت و دستگیر شدیم.
چقدر فکر می‌کردی که به آن پول برسی؟
به خاطر نیازی که داشتم فکرش را نمی‌کردم که دستگیر شوم.
به هر حال بازداشت شدی.
بله. حالا گرفتاری‌ام هم بیشتر شده است و تازه به اشتباهم پی برده‌ام. قبل از بازداشت که به این چیز‌ها فکر نمی‌کردم.
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار