کد خبر: 949159
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۹
مهدی سعیدی
این روز‌ها اوضاع معیشت توده‌های مردم چندان رضایت‌بخش نیست. افزایش چند برابری قیمت بخش عمده کالا‌ها برای مردمی که از دستمزد ثابتی برخوردارند، شرایط اقتصادی را برای اکثریت مردم متوسط و کم درآمد دشوار کرده است. این وضعیت بالاخص در آستانه شب عید بیش از پیش ناراحت کننده و صدای اعتراض خانواده‌های عیالوار را بلند کرده است.

در این شرایط، وظایف سنگینی هم بر دوش مسئولان و هم بر دوش مردم است که باید وظایف خود را در قبال طبقات محروم و مستضعف به انجام رسانند. تلاش‌ها و اقدامات مختلف نیز باید با منطق و فرهنگ جهادی صورت گیرد و هر کس بدون چشمداشت به دیگران به وظیفه خود عمل کند. بدون شک برآیند این اقدامات خواهد توانست عید نوروز ۱۳۹۸ را به نوروزی متفاوت از گذشته تبدیل سازد.

سلوک و مرام مسئولان و همراهی با طبقات متوسط جامعه از وظایف مهمی است که از مسئولین انتظار آن می‌رود.
یکی از نشانه‌های همدردی مسئولین و مردم، تلاش برای از بین بردن فاصله‌ها است. فاصله‌هایی نجومی که با هیچ مبنا و منطقی قابل توجیه و تفهیم نیست. تفاوت در برخورداری‌ها در سازمان‌های دولتی و دیگر دستگاه‌های قضایی و تقنینی هرچند امری طبیعی است، اما آنگاه غیرطبیعی می‌گردد که از حد عدالت و انصاف فاصله گرفته و به شکافی دست نایافتنی بدل گردد! چنین وضعیتی بدانجا می‌ا‌نجامد که به عاملی برای افزایش نارضایتی و القای حس تبعیض در جامعه بدل می‌گردد.

این روز‌ها اخبار پرداخت‌های مختلف به بهانه عیدی، هدیه و ... به گوش می‌رسید که موجب رنجش خاطر مردم شده است.
اما فارغ از مسئولیت دولتمردان در رسیدگی به محرومین و همدردی با طبقات ضعیف جامعه، در شرایط حساس امروز ضروری است که مردم نیز به میدان آمده و دستگیر مردمانی باشند که شرایط دشواری در تأمین معاش خود در این پایان سال را تجربه می‌کنند، همانطور که در طول سال‌های اخیر اینگونه بوده‌اند.
در این راستا معمولاً اقدام منحصربه فرد و خلاقانه‌ای را نیز شاهدیم که در قالب کمپین‌هایی در فضای مجازی برای حمایت از برگزاری ساده مراسمات عید نوروز و گاه برای مقابله با استفاده از برخی خوراکی‌های گران‌قیمت از جمله آجیل صورت می‌گیرد. این اقدامات که می‌تواند سفره‌های فقیر و غنی را تا حدودی به یکدیگر نزدیک کند، اقدام ارزشمندی است که در این روز‌ها باید برای فراگیر سازی آن تلاش کرد.

پیش‌قدمی و افزایش فعالیت‌های ارزشمند مؤسسات و خیریه‌هایی که کمک به محرومان را در دستورکار خود قرار داده‌اند، در این ایام می‌تواند فضا را تغییر داده و کمک‌رسانی و همدلی و همراهی را در جامعه تبدیل به گفتمانی فراگیر کند. در این روز‌ها باید تبلیغات رسانه‌ای این مجموعه‌ها افزایش یابد و با تکاپو و جنب و جوش روزافزون، اهداف مد نظر دنبال گردد.

به واقع این عرصه یکی از مهم‌ترین عرصه‌هایی است که ان. جی. او‌ها و مؤسسات مردم نهاد و تشکل‌های خودجوش انقلابی که رسالت خود را خدمت به مردم و انقلاب می‌دانند می‌توانند مؤثر باشند و باید با منطق آتش به اختیار و بدون چشمداشت به نهاد‌ها و سازمان‌های مسئول به میدان آمده و نیز فعالیت‌های خود را به این سو سوق داده و با همه توان پیشگام رسیدگی به محرومان و مستضعفان در آستانه عیدنوروز گردند.

در کنار این اقدامات ارزشمند، میدان‌داری کاسبان با انصاف و تلاش برای ارائه کالا‌های شب عید با قیمت و سود مناسب نیز یکی دیگر از وظایفی است که می‌تواند در تعدیل شرایط کنونی مؤثر باشد. بدون شک چنین عمل صالحی نه تنها برکت را به مال و کسب ایشان خواهد داد، بلکه می‌تواند فضای نشاط و طراوت را در جامعه رونق بخشیده و خرسندی فردی را برای چنین افرادی به همراه داشته باشد. سنت حسنه‌ای که در تاریخ کسب و کار و فرهنگ بازار و بازاریان تاریخ دیرینه داشته و این سرزمین نمونه‌های فراوانی از این را در حافظه تاریخی خود ثبت کرده است.
این فرهنگ مجدداً باید در بازار احیا گردد و تجربیات ارزشمند در این زمینه حکایت از آن دارد که گاه پیشگامی چند نفر در این عرصه می‌تواند جریان‌ساز بوده و دیگر همکاران را نیز به این عمل خیرخواهانه دعوت و تشویق نماید.

در دنیای حاکمیت رسانه، حرف اول را در تشویق و ترغیب مردم و موج آفرینی در افکار عمومی رسانه‌ها می‌زنند. صداوسیما، مطبوعات، سایت‌ها و دیگر رسانه‌های اثرگذار اگر در این روز‌های پایانی اسفندماه موجی رسانه‌ای و تبلیغی به راه بیندازند، بدون شک شاهد اتفاق خوب و مثبتی در روز‌های پیش رو خواهیم بود.
بدون شک اگر همه دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های مردمی به وظایف خود در این روز‌های باقی مانده تا پایان سال عمل کنند، به حول و قوه الهی نوروزی متفاوت و بهجت آفرین را حتی نسبت به سال‌های گذشته ملت ایران تجریه خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار