کد خبر: 949157
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۵
سرویس سیاسی جوان آنلاین: رئیس تازه منصوب شده اینستکس به ایران آمده تا درباره عملیاتی کردن هرچه سریع‌تر ساز وکار مالی ایجاد شده از سوی فرانسه، آلمان و انگلیس با مسئولان ایرانی مذاکره کند. خبرها، اما از دیدار او با فعالان اقتصادی ایرانی در سفارت آلمان می‌گوید. خبرگزاری ایسنا می‌نویسد: «پر فیشر، مدیر سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا (اینستکس) روز دوشنبه با برخی از فعالان بخش خصوصی در سفارت آلمان در تهران دیدار و گفت‌وگو کرد.» جایی که خبرنگاری حضور ندارد و دور از چشم است. آیا از ابتدا مقدمات برای دیدار‌های محرمانه در سفارت‌های خارجی و آن هم با بخش غیردولتی ایران تدارک دیده شده بود؟! تصمیم ایجاد کانال مالی میان ایران و سه کشور اروپایی یک تصمیم حاکمیتی است، قرار است در پشت پرده‌ها و با فشار از سوی بخش خصوصی چنین اتفاقی بیفتد؟!

یک ضیافت شام هم سفیر آلمان در تهران به مناسبت حضور فیشر، رئیس تازه منصوب شده اینستکس در منزل شخصی خود در تهران گرفته که از چندوچون آن خبر چندانی در دست نیست. خبرگزاری فارس گفت‌وگویی با مجید قدیری، رئیس انجمن صنایع خوراک دام ایران گرفته که در این ضیافت شام حضور داشته و توضیحاتی در مورد آن ارائه کرده است. از جمله اینکه «در این ضیافت شام سفرای مطرح کشور‌های اروپایی و همچنین چین و هند و نیز آقای عراقچی معاون وزیر امور خارجه و چهار الی پنج نفر از بازرگانان بخش خصوصی هم حاضر بودند. در این جلسه درباره شروع کار اینستکس صحبت شد. سفیر آلمان و عراقچی و فیشر هم در این جلسه صحبت کردند.» روشن نیست چرا این سخنان بدون حضور خبرنگاران و به شکل خصوصی انجام می‌شود. آن هم در حالی که از قضا دولت و حامیانش زمزمه رفراندوم در مورد قرارداد‌های خارجی را بلند کرده‌اند و رجوع به رأی مردم در حالی که آنان را در جریان ماجرا قرار نمی‌دهیم، چه چیزی جز عوام‌فریبی دارد؟!

خبر‌های امیدوارکننده‌ای هم از این کانال مالی به گوش نمی‌رسد. رئیس انجمن صنایع خوراک دام ایران در پاسخ به اینکه نظر حاضران در این ضیافت شام در مورد اینستکس چه بود، می‌گوید: «آقای فیشر و سفرا معتقد بودند که این اقدام می‌تواند منافع برجام را حفظ کند و باید این مسیر گام به گام پیش برود... عراقچی معاون وزیر امور خارجه هم به خاطر کند بودن اجرای اینستکس رضایتی نداشت.» او خود در مورد اینستکس می‌گوید: «کانال مالی زمانی به معنای واقعی و کاربردی راه‌اندازی می‌شود که پول به آن وارد شود و عملاً این اتفاق نمی‌افتد؛ در واقع ما باید نفت به اتحادیه اروپا بفروشیم و به جای پول از آن‌ها کالا‌های اساسی که شامل تحریم‌های امریکا نمی‌شود دریافت کنیم که همین محدودیت باعث می‌شود که اروپایی‌ها به سمت کالا‌های سرمایه‌ای و تجهیزات نفتی و امثال آن حرکت نکنند. اینستکس شرکتی است که فعلاً مشخص نیست همتای آن در ایران کیست؟ ضمن اینکه بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌ها و بانک‌های مطرح اروپایی تمایلی برای همکاری با این کانال مالی ندارند.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر دشمنان زورگو، تکیه بر توانمندی و ظرفیت های داخلی و ارتباط با کشورهای غیر مستکبر است. آمریکا و این سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان حتی اگر در مقابل چشم ما، جنگ زرگری هم راه بیاندازند باز دو روی یک سکه اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار