کد خبر: 949131
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
گزارش «جوان» از بازی پیچیده برای گرانفروشی گوشت
فشار برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص یافته به گوشت در کنار واردات گسترده نشان از سناریوی دلالان در دوبرابر فروختن قانونی گوشت‌های وارداتی است.
سرويس اقتصادی جوان آنلاين: چالش قیمت گوشت هر روز ابعاد تازه‌تری به خود می‌گیرد و در این بین هر فرد متناسب با مقام خود راهکاری در خصوص کنترل قیمت این محصول حیاتی ارائه می‌دهد. این در حالیست که در برخی مواقع این راهکار‌ها رو‌در‌روی یکدیگر قرار دارد، اما نکته مهم اینجاست که انتشار سه خبر به صورت همزمان در سه خبرگزاری رسمی کشور در روز گذشته، حکایت از احتمال شکل‌گیری یک بازی پیچیده در آینده نزدیک پیرامون بازار گوشت است که همچنان نشان از تلاش دلالان زیاده‌خواه برای ادامه کسب سود دارد. بر این اساس روز گذشته، خبرگزاری مهر به نقل از یک مقام مسئول مدعی شد که تا وقتی قیمت گوشت وارداتی حدود ۲۹ تا ۳۰ هزارتومان باشد، نابسامانی‌های بازار ادامه دارد و سپس خواستار حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت شده است. وی در همین حال عنوان کرد که تا هر زمان که گوشت به این نرخ توزیع شود باز هم صف ایجاد می‌شود؛ ضمن اینکه خیلی از آن‌هایی هم که در صف می‌ایستند، مصرف‌کنندگان نهایی نیستند، بلکه افراد سودجو هستند. به عنوان مثال کارکنان رستوران‌ها با مراجعه به مراکز عرضه، گوشت تنظیم بازاری دریافت می‌کنند که البته میزان آن قابل‌توجه نیست، اما در مواردی میزان قابل‌توجهی گوشت از چرخه توزیع خارج می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: دولت نمی‌تواند به ازای هر یک نفر، یک مأمور بگذارد که توزیع را کنترل کند. به دلیل وجود ارز دولتی در این کالا، خارج کردن گوشت تنظیم بازاری از شبکه توزیع، صرفه اقتصادی دارد و سود آن هم خیلی هم بالاست. به اعتقاد بنده به‌عنوان یک کارشناس نباید ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات گوشت اختصاص یابد، چون متأسفانه به دست جامعه هدف و افراد نیازمند کمتر می‌رسد.

۹۰ هزار رأس گوسفند زنده وارد خواهیم کرد

گفته‌های این مقام مسئول در حالیست که در طرف مقابل یک مقام دیگر ادعا کرده که به زودی واردات ۹۰ هزار رأس گوسفند زنده انجام خواهد شد.
بر این اساس، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: توزیع گوشت قرمز و مرغ به صورت منجمد و گرم تا تثبیت قیمت‌ها در بازار ادامه خواهد داشت. حمید ورناصری افزود: عرضه گوشت مرغ به صورت تازه و منجمد در شهر تهران ادامه دارد و گوشت مرغ منجمد به هر میزان که لازم باشد در سطح میادین با برنامه‌ریزی درست توزیع می‌شود و این روند را ادامه خواهیم داد.
وی گفت: این روند تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت، استمرار این عرضه متناسب با شرایط قیمت در بازار است و تا هر زمانی که بازار کشش داشته باشد و شرایط قیمتی متعادل شود این توزیع گوشت ادامه‌دار خواهد بود.

ورناصری اظهار داشت: حتماً توزیع‌ها در این سطح اثرگذار بوده و ما در دو ماه گذشته چیزی حدود ۳۰ هزار تن گوشت گرم عرضه کرده‌ایم که در مقطع قبل قیمت هر کیلو مرغ به ۹۸۰۰ تومان رسیده بود و در یک ماه اخیر هم تا امروز به ۱۱۵۰۰ تومان رسیده است. به گزارش «جوان» این در حالیست که قیمت هر کیلو مرغ برای مصرف‌کننده تهرانی به بالای ۱۶ هزار تومان رسیده است. وی در خصوص گوشت قرمز هم گفت: واردات گوشت قرمز از کشور‌های مختلف در حال انجام است علاوه بر آن دام زنده هم در حال واردات است که تا پایان همین هفته واردات گوسفند زنده را با کشتی خواهیم داشت.

قیمت‌ها می‌شکند
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور افزود: اولین محموله گوسفند زنده که ۵۰ هزار رأس است تا پایان این هفته وارد می‌شود و در مراحل بعدی حدود ۹۰ هزار رأس وارد خواهد شد.
ورناصری ادامه داد: با واردات این دام‌های زنده و عرضه آن، کاهش قیمت گوشت قرمز را شاهد خواهیم بود؛ ضمن اینکه در یکی دو روز گذشته هم ثبات نسبی قیمت گوشت قرمز را در بازار شاهد بودیم.

وی افزود: تعیین قیمت این گوشت‌ها بر مبنای اعداد و ارقامی است که سازمان حمایت اعلام می‌کند و با یک سود حداقلی برای واردکنندگان که در حال حاضر چیزی حدود ۴۲ هزار تومان است و ممکن است افرادی قیمت‌هایی را طرح کنند که اطلاعی از عملیات واردات گوشت را نداشته باشند.
وی در ادامه گفت: امسال تقریباً دو برابر سال قبل گوشت گوسفند تأمین کرده‌ایم، واردات گوشت گوساله هم تقریباً معادل سال گذشته بود.

متروکه شدن ۷۰ کانتینر گوشت تنظیم بازاری
اما همزمان با این دو اظهارنظر جالب توجه که در دو خبرگزاری مهم کشور بازتاب داشت، یک خبر جالب دیگر نیز در این خصوص از قول مدیرعامل سازمان اموال تملیکی منتشر شد و جمشید قسوریان جهرمی عنوان کرد که ۷۰ کانتینر گوشت وارداتی تنظیم بازار به دلیل عدم تسویه ارزی مشمول قانون متروکه شده است. بر این اساس، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، در خصوص شایعه فروش گوشت‌های تنظیم بازاری توسط سازمان اموال تملیکی اظهار داشت: در جلسه ستاد تنظیم بازار به مسئولان گفتم که گوشت‌های وارداتی متروکه شده برای تنظیم بازار را به سازمان اموال تملیکی ندهید. این گوشت‌ها مورد‌نیاز جامعه و مردم است و باید شرایط آن خارج از متروکه شدن باشد.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در مورد اینکه چرا گوشت‌های وارداتی تنظیم بازار متروکه شده است، گفت: با توجه به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی این گوشت‌ها تأمین شده، اما پول آن به دست فروشنده نرسیده است و چون امکان تسویه ارز وجود نداشته نمی‌توان از گمرک ترخیص کرد بنابر این بیش از دو ماه اگر کالایی در مناطق آزاد و ویژه بماند خود به خود مشمول قانون متروکه می‌شود. وی ادامه داد: سازمان از متروکه کردن گوشت‌های تنظیم بازاری خودداری کرده است و این موضوع را به مسئولان ستاد تنظیم بازار نیز گفتیم.

مدیرعامل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اضافه کرد: بالغ بر ۶۰ تا ۷۰ کانتینر گوشت وارداتی تنظیم بازار تحویل سازمان اموال تملیکی شد و اعلام کردیم که باید شرایط ترخیص آن‌ها هر چه زودتر فراهم شود و در پروسه کالای متروکه قرار نگیرد. این گوشت‌ها و این محموله از گمرک شهید‌رجایی بندرعباس وارد کشور شده‌اند.
گفته می‌شود کانتینر‌های محموله گوشت وارداتی ۲۰ فوت هستند که حدود ۵ /۱۷ تن ظرفیت دارند که اگر در ۷۰ کانتینر ضرب شود بالغ بر ۱۲۲۵ تن گوشت بلاتکلیف مانده است.

یک بازی پیچیده
اما مرور این سه خبر تنها یک احتمال بدبینانه را روانه اذهان می‌کند. احتمالی که نشان‌دهنده شکل‌گیری یک بازی برای سود‌جویی بیشتر از سفره مردم است. بر این اساس، هم‌اکنون برخی از منابع دولتی که در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر نخواستند نامشان فاش شود، در حال زمینه چینی برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات گوشت هستند و در سوی دیگر نهاد‌های مسئول واردات گوشت در حال انجام بیشترین حجم واردات و البته ذخیره آن در گمرکات کشور هستند تا پس از اعلام رسمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات، بتوانند گوشتی که با ارز دولتی وارد شده را با نرخ ارز آزاد به مردم بفروشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
3
گوشت باید وارد شود تا قیمت پائین بیاید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
3
تورم بازار گوشت وبرخی اقلام دیگر سازمان یافته وهدفمند است.دستگاه اطلاعاتی کشور نباید بی تفاوت باشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
3
لطفا" اگر امکان دارد به این مقام مسئول بگوئید لازم نیست جهت توزیع گوشت برای هر نفر یک نگهبان بگذارید.چرا کار توزیع رابرعهده نهادها ارگانها ودستگاههای دولتی نمی گذارید.که بین کارمندان وپرسنل خود توزیع کنند.چرا دراختیار کمیته امداد وسایر نهادهای دیگر نمی گذارید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
3
این بسته حمایت کجا توزیع شد .که به هرکس میگی .میگه مابسته ی حمایتی ندیدیم.
حداقل همین گوشتی که وارد میشود عادلانه توزیع شود مردم تحت فشارند.این روش توزیع اصلا"درست نیست...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
3
دراین دولت مردم دیگر عید ندارند چه عیدی ....چه کشکی...قندی که 2ماه پیش خریدم 20هزارتومان شده حالا شده 37هزارتومان.عیدی که پدر نتواند یک دست لباس یا یک کیلو گوشت یا مرغ برای خانواده بگیرید وتحت فشار است این عید است یاعزا....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
3
اینکه گوشت های وارداتی متروکه شده یانشده بدلیل عدم کفایت شما مسئولین است اگر روزجزائی باشد که ما ایمان کامل داریم هست باید پاسخگوباشید....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
4
این چه وضع توزیع کردن است.یک کارمند باید چندساعت مرخصی ساعتی بگیره وتوی صف طولانی بایستد آخرش هم معلوم نیست .2کیلو گوشت بهش بدن یانه...
بدتر از شما
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
1
2
علی برکت ا...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
0
2
نمیدانم2کیلو گوشت ارزش چند بار درصف طولانی درسرما وجنگ اعصاب وبعضا" توهین ودرگیری وگذشتن از کار ووقت وزندگی را دارد یانه....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار