کد خبر: 949129
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
قرارگاه کربلای جنوب غرب کشور انجام می‌دهد
در کنار دفاع از کشور و ارزش‌ها کمک به حل مشکلات کشور اعم از اقتصادی، فرهنگی و سازندگی ازجمله اقداماتی است که سپاه در طول ۴۰ سال از عمرش خصوصاً پس از پایان هشت سال دفاع مقدس انجام داده است.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: در کنار دفاع از کشور و ارزش‌ها کمک به حل مشکلات کشور اعم از اقتصادی، فرهنگی و سازندگی ازجمله اقداماتی است که سپاه در طول ۴۰ سال از عمرش خصوصاً پس از پایان هشت سال دفاع مقدس انجام داده است. در این میان مشکلات کم‌آبی در مناطق جنوبی وخسارات ناشی از هشت سال جنگ تحمیلی سبب شده تا برخی زیرساخت‌ها عقب بماند. این مهم سپاه و زیر‌مجموعه‌های آن را بر آن داشته تا در زمینه حذف مشکلات موجود گام‌های خوبی بردارند. در این میان از آنجا که شغل بیشتر مردم استان خوزستان کشاورزی و خصوصاً برداشت خرما از نخلستان‌هاست، موجب شد تا سپاه عزم خود را برای حل مشکل آب مورد نیاز کشاورزان جزم کند که به عنوان نمونه می‌توان به لایروبی نهر‌ها برای کشت و ارتقای کیفی و کمی خرما در شهرستان آبادان به مساحت قریب به ۹۰۰ کیلومتر توسط قرارگاه کربلای سید‌الشهدا خوزستان و افتتاح فاز اول پروژه شهر آبی خرمشهر توسط فرمانده سپاه اشاره کرد.

بحران آب در رودخانه‌های خوزستان شامل مارون، جراحی و زهره همچنان ادامه دارد. زمین‌های بایر و دیم در بالادست به کشت آبی تبدیل شده‌اند و زمین‌های کشاورزی در پایین‌دست رودخانه‌ها، همچنین تالاب بین‌المللی شادگان و ۲ میلیون نخل در آستانه نابودی قرار گرفته‌اند. نخلستان‌های خوزستان بیش از یک دهه است که از بی‌آبی و آب شور رنج می‌برد. امسال، اما شرایط نخیلات از همیشه بدتر است. آبادان، خرمشهر و شادگان که در انتهای حوزه رودخانه‌های کارون و جراحی قرار دارند و عمده نخلستان‌های خوزستان را در خود جای داده‌اند، با تنش شدید آبی روبه‌رو هستند. آن طور که نظام صنفی کشاورزی اعلام کرده است، امسال از خرمای مرغوب خوزستان خبری نیست. خوزستان قطب تولید خرما، رتبه دوم تولید این محصول و رتبه نخست صادرات آن را در کشور دارد. سهم این استان تولید حدود ۲۰۰ هزار تن خرماست. هم اکنون ۴۳ هزار هکتار از زمین‌های خوزستان زیر کشت نخیلات است که بیش از ۳۲ هزار هکتار آن بارور است. در سال‌های اخیر میلیون‌ها اصله نخل در جنوب خوزستان قربانی کمبود و شوری آب شده‌اند.

شیرین کردن آب خرمشهری‌ها

کاهش آب مورد نیاز کشاورزی در کنار شور شدن منابع آبی از جمله مشکلاتی است که در چند سال اخیر صدمات غیر قابل جبرانی به کشاورزی خصوصاً نخلستان‌های خرمشهر وارد کرده است؛ موضوعی که سپاه را بر آن داشت تا در این زمینه گام بردارد. عصر روز دوشنبه بود که با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از فرماندهان و مسئولان فاز اول پروژه شهر آبی افتتاح شد. سامانه پرتابل شیرین‌سازی و سرامیکی با قابلیت تصفیه و شیرین‌سازی ۵۰ هزار لیتر در روز، سامانه‌های فیلتراسیون با ظرفیت‌های متفاوت، سامانه ثابت شیرین‌سازی با قابلیت تصفیه و شیرین‌سازی ۱۰۰ هزار لیتر آب در روز و سامانه حذف عنصری کلکتور‌های خورشیدی برخی از تجهیزات موجود در شهر آبی خرمشهر است. ظرفیت تصفیه آنتی‌باکتریال ۳۰ هزار لیتر در روز، شیرین‌سازی ۳۰ هزار لیتر آب در روز، قابلیت استفاده از طریق دو منبع برق مستقیم و موتور برق، استفاده در مکان‌های مختلف و قابلیت پیاده‌سازی دستگاه روی وسایل نقلیه از جمله قابلیت‌های این سامانه سیار آبی می‌باشد. این فناوری به همت جهادگران شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی کشور با مدیریت دانشگاه امام حسین (ع) ساخته شده است. به گفته کارشناسان با راه‌اندازی این پروژه، بخش مهمی از مشکلات آبی در شهر خرمشهر مرتفع خواهد شد.

نخل‌ها هم پر بار می‌شوند

درحالی که خشکسالی‌ها و شوری آب ضربه مهلکی به نخلستان‌ها و خرما‌های تولیدی در خرمشهر زده است، این مهم باعث شد تا سپاه برای رفع مشکل کم‌آبی و رفع شوری آن اقدام کند. فرمانده قرارگاه کربلاسید‌الشهدا با اشاره به بحران شوری آب در شهرستان‌های خرمشهر و آبادان می‌گوید: «در این زمینه لایروبی نهر‌ها برای کشت و ارتقای کیفی و کمی خرما در شهرستان آبادان به مساحت قریب به ۹۰۰ کیلومتر در حال انجام است.» سردار سرتیپ پاسدار احمد خادم با گله‌مندی از اتفاقات تلخ و آسیب‌های شوری آب به زمین‌های کشاورزی شهرستان آبادان می‌افزاید: «از سراسر ایران تانکر‌های آب تهیه و به میدان آورده شدند و سپاه در این زمینه کمک‌هایی را انجام داده است.» سردار خادم سید‌الشهدا به انجام اقداماتی در زمینه فضای سبز و آب مصرفی قرارگاه با رویکرد مصرف بهینه اشاره می‌کند و می‌افزاید: «اگر در حوزه‌های مختلف مصرفی مردم به سمت صرفه‌جویی بهینه حرکت کردند، بسیار تأثیرگذار است.» وی با اشاره به نعمت‌‎های بسیار استان خوزستان و اهمیت بهره‌برداری کامل از این فرصت‌ها تصریح می‌کند: «در بسیاری از حوزه‌ها اسراف وجود دارد و به عنوان مثال اگر سرانه مصرفی آب باید ۶۰ لیتر باشد می‌توان گفت که در حال حاضر به میزان ۸۰۰ لیتر است.» این اقدام درحالی است که با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و به دنبال افزایش میزان انتقال سیلاب کرخه به نزدیک یک هزار متر مربع بر ثانیه در چند سال آینده برنامه ویژه‌ای برای تأمین آب مورد نیاز کشاورزان شرب اجرایی خواهد شد.

مشکل نبود ذخایر آبی

کاهش بارندگی‌ها در کنار ادامه‌دار بودن خشکسالی و مصرف بالای آب از جمله دلایلی است که موجب شده تا خوزستان با بحران آب مواجه شود. سرپرست معاونت حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در تأیید این موضوع می‌گوید: «دلیل نرسیدن آب کافی به نخلستان‌ها کمبود شدید منابع آب و همکاری نکردن بهره‌برداران بالادست برای توزیع عادلانه آب است.» حمیدرضا لشکری می‌افزاید: «شرایط منابع آبی خوزستان امسال مناسب نبود و حجم ذخیره مفید سد‌های حوضه کارون ۶۲ درصد، سد کرخه ۴۰ درصد و سد مارون ۶۰ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است، این در حالیست که پارسال نیز وضع ذخایر آبی نامطلوب بود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار