کد خبر: 949084
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱
ظریف در گفتگو با بی‌بی‌سی عربی:
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با بخش عربی شبکه بی. بی. سی در بغداد، پیرامون موضوعات مختلف به اظهارنظر پرداخت.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی اختصاصی با بخش عربی شبکه بی بی سی در بغداد گفت: ایران به دنبال رقابت با آمریکا در عراق نیست بلکه این ایالات متحده است که عراقی‌ها را برای انتخاب (میان ایران و آمریکا) تحت فشار می‌گذارد و قطعاً ما درخواستی از آن‌ها در این باره نداشته‌ایم.

محمد جواد ظریف افزود: ما خواهان روابط خوب با عراق هستیم. عراق همسایه ماست و در حقیقت ایالات متحده نمی‌تواند روابط بین ایران و عراق را متوقف کند.

وی ادامه داد: ما روابط تاریخی و جغرافیایی داریم و حتی جنگ هشت ساله‌ای که صدام حسین به ایرانی‌ها و عراقی‌ها تحمیل کرد نتوانست روابط تاریخی، جغرافیایی و خانوادگی را بشکند.

ظریف اظهار داشت: ما راهبرد منطقه‌ای تحت عنوان «منطقه‌ای قویتر» و نه «کشور‌های قوی» یا «مردان قویتر» داریم. ما به قدر کافی مردان قوی داشته‌ایم و (هم اکنون) به منطقه‌ای قوی نیاز داریم.

وی ادامه داد: من فکر نمی‌کنم ما برای اتخاذ اقداماتی علیه هیچ کشوری یا تأمین دخالت در هیچ کشوری به نیابت از ایران در اینجا باشیم. مواضع ما بسیار واضح است و خواهان گفتگو هستیم.

ظریف درباره سازوکار حمایت از مبادلات تجاری ایران و اروپا موسوم به اینستکس هم گفت: اینستکس تمام مشکلات ایران را حل نمی‌کند و به تمام وعده‌ها و تعهدات اروپا به عنوان شریک برجام تحقق نمی‌بخشد.

وزیر امور خارجه ایران درباره استعفای خود نیز این اقدام را بی ارتباط با سفر «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه به تهران برشمرده و علت آن را حفظ جایگاه و نقش وزارت خارجه عنوان کرد.

ظریف در واکنش به اقدام اخیر انگلیس علیه جنبش حزب الله لبنان و قرار دادن این جنبش در فهرست گروه‌های تروریستی هم خاطرنشان کرد: انگلیس با این اقدام اکثریت مردم لبنان را در فهرست تروریستی قرار داد.

وزیر خارجه ایران ضمن اعلام آمادگی برای همکاری با عربستان، افزود:، اما آن‌ها باید این موضوع را بپذیرند که امنیت ایران و عربستان به یکدیگر وابسته است.

ظریف همچنین روند سیاسی در سوریه را بهترین گزینه برای حل بحران این کشور برشمرد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار