کد خبر: 949053
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر:
دانشگاه از دیرباز محل تضارب آراء و اندیشه ها بوده و دانشجویان به واسطه روحیه حق طلب و حقیقت جویی که دارند، از جلسات تبادل فکری استقبال می کنند. متاسفانه دیده شده که در طول تاریخ نزدیک به صد ساله دانشگاه در ایران، بعضاً جریانات سیاسی وجود داشته اند که از این گرایش جوانان دانشجو سوء استفاده کرده و بر موج احساسات دانشجویی سوار شده اند تا مقاصد خود را پیش ببرند

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان، دکتر مسعود جعفری نژاد،اظهار داشت : پس از انقلاب اسلامی در ایران، از جمله تحولات مثبتی که ایجاد گردید، دگرگونی فکری در دانشگاه بود و به نحوی تربیت اسلامی و توجه به تعالی معنوی در کنار آموزش علوم و فنون نوین در دستور کار قرار گرفت. در کنار این مهم، آزادی بیان به عنوان یک اصل اساسی برای دانشجویان  به طوری که حقوق و آبروی دیگران محفوظ واقع گردیده و اصول و ارزش های مورد احترام جامعه زیر سوال نرود، محترم شمرده شد.
وی گفت :کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها با هدف ایجاد فرصتی جهت نقد و بحث درباره شبهات احتمالی پیرامون مسایل مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوجود آمده اند تا اگر دانشجویان حتی نظراتی بر خلاف جریان سیاسی موجود دارند، شنیده شود و حتی المقدور مورد راهنمایی قرار گیرد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهرابراز نمود: به رسمیت شناختن مخالف و گفتگوی سازنده از جمله دستاورد های انقلاب اسلامی است که پیشتر در نظام های دیکتاتوری حاکم بر ایران از یاد رفته بود.
وی بیان داشت :مقام معظم رهبری در این باره می فرمایند: " از وجود مخالف نه باید انسان تعجب بکند، نه باید انسان خشمگین بشود، نه باید انسان بیمناک بشود؛ هیچ‌‌کدام از این سه حالت در قبال مخالف، قابل قبول نیست۰۰۰ وحشت کردن از وجود مخالف، نشان‌‌دهنده‌‌ی این است که انسان به استحکام موضع خودش خاطرجمع نیست و اطمینان ندارد؛ نه، منطقی داریم، پایه‌‌های این منطق را محکم می کنیم، مستحکم می کنیم، وارد میدان رقابت گفتمانی می شویم، و بحث می کنیم؛ روحیه‌‌ی دانشجو باید چنین چیزی باشد.
دکتر جعفری نژاد ابراز نمود : بنابراین ترویج و بسط آزادی اندیشه و بیان به نحوی که سازنده واقع گردد و از انحراف و سوء استفاده مصون باشد، مسئولیت خطیری است که بر عهده دانشگاهیان قرار دارد. از جمله حربه های تبلیغاتی غرب، تلاش برای اغراق در مقوله آزادی در نظام فکری دموکراسی و القای انجماد و استبداد اندیشه ای در دیگر نحله های فکری است.  فرانسیس فوکویاما در این راستا، آزاد اندیشی غرب را میراث یونان باستان می داند و معتقد است ایالات متحده، آخرین پرچمدار جهان آزاد است که رفته رفته سایر تمدن ها هم در آن استحاله خواهند شد. 
این استاد دانشگاه گفت :در تمدن اسلامی ایرانی، به عکس لیبرال دموکراسی، آزادی انسان با کرامت انسانی، توحید و اعتقاد به هدفمندی نظام خلقت تبیین می گردد. بنابراین نه تنها آزاد اندیشی در یک دانشگاه تراز انقلاب اسلامی نفی نمی شود که نمونه متعالي آن در اختیار دانشجویان قرار داده می شود. 
وی ثصریح کرد : این مهم البته امری حساس و ظریف است که اجرای آن نیازمند بصیرت بالا و توان مدیریت مباحث خواهد بود. درعین حال اما سختی ها و پیچیدگی های این امر هم دلیل آن نمی شود که از برگزاری جلسات آزادی اندیشی صرف نظر کرد، چرا که در مجموع محاسن آن بر آفاتش غلبه دارد و به فرموده رهبرمعظم انقلاب: " اگر بخواهیم در زمینه گسترش و توسعه واقعیِ فرهنگ و اندیشه و علم حقیقتاً کار کنیم، احتیاج داریم به این‌که از مواهب خدادادی و در درجه اوّل آزاداندیشی استفاده کنیم".
دکتر جعفری نژاد اعلام کرد :دانشگاه آزاد اسلامی در زمره مراکز پیشرو در برگزاری کرسی های آزاد اندیشی می باشد که با همکاری نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها سعی در برگزاری هر چه پر بار تر این نشست ها دارد.
وی در پایان گفت :ان شاءالله در سایه عنایات الهی و با پیروی از نظرات مقام معظم رهبری در این باره، در سال های پیش روی هم همین روند با قوت بیشتری ادامه یابد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار