کد خبر: 949025
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
حجت‌الاسلام رئیسی با حکم مقام معظم رهبری، ریاست قوه‌قضائیه را در حالی برعهده گرفت که فرصت ارتباط مستقیم با مردم را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد ساخته است.
نیره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین: همزمان با مراسم تودیع و معارفه نخستین توئیت‌های حجت‌الاسلام رئیسی در مقام رئیس قوه‌قضائیه منتشر شد. موضوعات مطرح‌شده در توئیت‌ها بر چند محور استوار است:
۱- مردم در اجرای عدالت همچنان نگرانند. خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند.
۲- در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش‌های بسیاری شده، اما امروز مسئله اطاله دادرسی و تعداد ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی زیبنده نظام قضایی و نظام اسلامی ما نیست؛ باید سرچشمه‌ها را بررسی کرد.
۳- جرم زدایی، قضازدایی و حبس‌زدایی باید پیگیری شود.
۴- در مقابل تعداد معدودی که بخواهند در دستگاه قضایی فساد ایجاد کنند، خواهیم ایستاد.
۵- جامعه نخبگانی به ما کمک کنند.
۶- در مقابل تجاوز به حقوق عامه ساکت نخواهیم نشست.
۷- ساختار‌های فسادزا اصلاح شود.
۸- در بروز فساد همیشه نباید فرد متهم را تعقیب کنیم. قصور‌ها و عدم پیش‌بینی‌های لازم نیز قابل پیگیری است.
۹- تکریم همه مراجعان به دستگاه قضایی جزو اصول باشد.
موضوعاتی که کلیت آن با شرح و بسط بیشتری در سخنان روزگذشته ریاست جدید دستگاه قضا مطرح شد.
افزون بر موارد مطرح‌شده برخی معتقد هستند، از آنجایی که حجت‌الاسلام رئیسی از بدنه این قوه بوده و با مشکلات و آسیب‌های آن کاملاً آشناست، این انتخاب بهترین گزینه بوده است چراکه بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که دستگاه قضایی می‌تواند به‌دست بیاورد، اعتماد عمومی جامعه نسبت به عملکرد آن است و این اعتماد با محور‌های بیان شده جدی‌تر خواهد شد.
برخورد با دانه‌درشت‌ها، عدالت در دستگاه قضایی، توسعه راه‌های ارتباط مردمی و شفافیت، کلیت و محور‌های مهم مطالباتی است که ذیل این توئیت‌ها در فضای مجازی دیده می‌شود. موضوعات جزیی، چون روند استخدام و گزینش قضات، محوریت سؤالات این آزمون، بیان جزئیات در برخورد درست و مناسب قضات با شاکی و متشاکی، تبیین سامانه تلفنی برای ارتباط با مردم، شفافیت آرای قضات، برخورد با سوداگران و سودجویان آشفتگی‌های اخیر اقتصادی از دیگر محور‌های مهم این مطالبات مردمی است. مطالبه مردم در برخورد قاطع و بدون اغماض با مفسدین، صبر در برابر جاهلین، تواضع در مقابل مردم و توکل مداوم و همیشگی به خداوند مورد تأکید قرار گرفته است و بخشی از مردم این جایگاه جدید را دمیدن خون تازه در رگ دستگاه قضا به امید آینده‌ای روشن می‌بینند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار