کد خبر: 949005
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶
نشست خبری معرفی کتاب «مقوله‌های پژوهش اردوگاهی» جهت آشنایی جامعه دانشگاهی و علمی برای کار پژوهشی در حوزه فرهنگ دفاع مقدس برگزار شد.
به گزارش جوان آنلاین، بیژن کیانی، مدیرمسئول انتشارات پیام آزادگان در ابتدای این نشست خبری گفت: تاکنون ۲۰ هزار ساعت صوت و تصویر از خاطرات آزادگان دوران دفاع مقدس تهیه و ساماندهی شده است. از سوی دیگر نزدیک به ۱۰۰۰ عنوان کتاب نیز با موضوع آزادگان در کتابخانه مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

کیانی در ادامه بیان کرد: یکی از اهدف ما از چاپ کتاب «مقوله‌های پژوهش اردگاهی» درگیر کردن دانشگاه‌ها و دانشجویان با مسائل مرتبط با آزادگان است.

محمدرضا سنگری از نویسندگان دفاع مقدس با اشاره به صرف سه سال زمان برای آماده شدن این کتاب گفت: آزادگان تمام هویت دفاع مقدس مثل رزمنده، جانباز و شهید را دارا هستند و از این رو شناخت جامعه آزادگان شناخت فرهنگ دفاع مقدس است. باید از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاهی و غیردانشگاهی برای شناساندن ظرفیت جامعه آزادگان به عموم مردم استفاده کنیم.

سنگری با بیان اینکه کتاب ۱۵ ساحت و مجموعا ۴۶۹ عنوان دارد، سه آفت را متوجه ادبیات دفاع مقدس دانست و افزود: از آنجایی که ما در حال از دست دادن سرمایه‌های دفاع مقدس در بخش آزادگان هستیم این کتاب را چاپ کردیم. از سوی دیگر اگر چنین کار‌هایی انجام ندهیم دیگرانی هستند که برای ما از آزادگان خواهند نوشت که با واقعیت‌ها فاصله‌ها دارد؛ بنابراین برای اینکه فرهنگ دفاع مقدس فراموش نشود باید چنین کاری انجام می‌شد. در این راستا از پایان‌نامه‌های مرتبط با آزادگان نیز دفاع حمایت می‌کنیم.

فرشته حسینیان نیز در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: پرداختن به خاطرات آزادگان در بعد فردی، خانوادگی و اجتماعی موضوعی بسیار اساسی است و این پژوهش‌های باید در مسیر آموزش بیفتد تا تاثیر تربیتی داشته باشد و در خانواده‌ها نتیجه دهد.

حسن بهشتی‌پور از آزادگان دفاع مقدس، بازگشت به ارزش‌های دفاع مقدس را برای رستگاری جامعه لازن دانست و گفت: صرف خاطره‌گویی نیاز امروز جامعه را برطرف نمی‌کند بنابراین باید از این خاطرات الگویی هم ارائه کنیم. باید تئوری‌ها و متون علمی که به درد جامعه بخورد را تهیه کنیم و نباید این مطالب در قفسه کتابخانه‌ها خاک بخورد.

در پایان نشست، ابوالقاسم عیسی‌مراد از آزادگان دفاع مقدس بیان کرد: فرهنگ اسارت مجتمع همه وقایع دفاع مقدس محسوب می‌شود و گاهی آنطور که باید محتوا به درستی منتقل نمی‌شود بنابراین تدوین چنین کتاب‌هایی به انتقال صحیح وقایع دفاع مقدس کمک می‌کند. جلوه‌های مختلف فرهنگ دفاع مقدس را در اسارت دیدیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار