کد خبر: 948970
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰
با اقدام ویژه کمیته امداد
ایجاد اشتغال، کمک‌هزینه بیماری‌ها و دارو، فرستادن به خانه بخت و ساخت مسکن برای نیازمندان از جمله برنامه‌هایی است که طی چهار دهه اخیر جزو مهم‌ترین کار‌های کمیته امداد در سراسر کشور بوده است.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: ایجاد اشتغال، کمک‌هزیــنه بیماری‌ها و دارو، فرستادن به خانه بخت و ساخت مسکن برای نیازمندان از جمله برنامه‌هایی است که طی چهار دهه اخیر جزو مهم‌ترین کار‌های کمیته امداد در سراسر کشور بوده است؛ موضوعی که تا حدی توانسته به کاهش مشکلات نیازمندان در این زمینه کمک کند. از آنجا که تهیه مسکن همواره یکی از نیاز‌های اساسی محرومان بوده است، لذا این مهم موجب شده تا گام‌های خوبی در این زمینه از سوی کمیته امداد برداشته شود. در این میان کمیته امداد گلستان ازجمله استان‌هایی است که توانسته اقدامات خوبی را انجام دهد. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که طبق قول مسئول کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان تا پایان سال آینده ۴۰۰ خانواده ایتامی که مسکن ایمن ندارند صاحب خانه می‌شوند.

پس از پیروزی انقـلاب اسلامی، لـزوم حـمایت از نیازمندان در صـدر برنامه‌های نظام قرار گرفت به طوری که ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمیته امداد به عنوان دومین نهاد انقلابی در تاریخ ۱۴ اسفند ماه ۱۳۵۷، با صدور فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره)، به منظور تحقق بخشیدن حمایت و امداد از محرومان و مستضعفان و خودکفا کردن آنان، تأسیس شد. تحت پوشش قرار دادن ۷۲ هزار دانشجو، ٣٣٠هزار دانش‌آموز، ١٩٠ هزار یتیم، ٨٠هزار کودک زیر شش سال داری سوء‌تغذیه (ارائه ماهانه ٧٥هزار تومان سبد غذایی برای رفع سوء تغذیه این کودکان)، ١٠ هزار کودک فاقد پدر و مادر، ۲۷۰ هزار نفر کودک دارای سرپرست ناتوان و ۲۰۰ هزار نفر از ایتام تحت حمایت از یک و نیم میلیون سالمند در روستا‌ها (به موجب طرح شهید رجایی)، یک میلیون و ۸۰ هزار زن سرپرست خانوار، تعداد ۵۱۰۰ نفر بیمار خاص و ۲۱ هزار و ۲۰۰ نفر بیمار صعب‌العلاج از جمله اقداماتی بود که طی گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفته است.

ساخت مسکن برای ایتام گلستانی

ساخت مسکن در کنار تعمیرات از جمله اقداماتی است که در کنار سایر خدمات مورد نیاز به مددجوبان کمیته امداد ارائه می‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد از ۷۲ هزار خانوار گلستانی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) بیش از ۱۴ هزار مددجو فاقد مسکن هستند که نیمی از آنان در شهر‌ها و نیمی دیگر در مناطق روستایی سکونت دارند. این مهم موجب شده تا مسئولان کمیته امداد گلستان با در نظر گرفتن اولویت خانواده‌ها در این زمینه گام‌های خوبی بردارند. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) گلستان در این خصوص به «جوان» می‌گوید: «از آنجا که تأمین مسکن یکی از اولویت‌های کمیته امداد امام خمینی (ره) برای حمایت از مددجویان است، لذا طبق برنامه‌ریزی‌ها خانواده‌های ایتامی که مسکن ایمن ندارند تا پایان سال آینده صاحب خانه می‌شوند.» اسکندر اسکندری با بیان اینکه بیش از ۷۲ هزار خانوار گلستانی تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند، می‌افزاید: «از این تعداد بیش از ۱۴ هزار مددجو فاقد مسکن هستند که نیمی از آنان در شهر‌ها و نیمی دیگر در مناطق روستایی سکونت دارند.»

این مسئول استان با اشاره به تأمین مسکن مددجویان تصریح می‌کند: «از ابتدای امسال تا کنون بیش از ۲۲ میلیارد تومان برای خرید، ساخت یا تعمیر منازل مسکونی ویژه مددجویان هزینه شده است.» وی با اشاره به اینکه ۴۰۰ خانواده ایتام در استان نیازمند تأمین مسکن هستند، بیان می‌کند: «بر اساس دستورالعملی که اخیراً ابلاغ شده است، تمامی خانواده‌های ایتام نیز تا پایان سال ۹۸ صاحب‌خانه خواهند شد.» این در حالی است که بر اساس تفاهمنامه با استانداری و سپاه نینوا تا پایان سال آینده ۲ هزار واحد مسکونی ویژه محرومان در استان احداث و تحویل می‌شود. این در حالی است که اداره کل راه و شهرسازی استان قرار است ۸۰۰ واحد مسکن مهر نیمه‌تمام را در گرگان و شهر‌های دیگر استان در اختیار کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دهد تا پس از تکمیل، این واحد‌ها به مددجویان فاقد مسکن تحویل داده شود.

خانه‌دار کردن نیازمندان با زکات

طبق برنامه‌ریزی‌ها برنامه ششم توسعه پیش‌بینی احداث ۱۵۰ هزار مسکن شهری و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی برای مددجویان کمیته امداد باید انجام پذیرد. این در حالی است که در طول سال گذشته با کمک‌های نیکوکاران کشور و استفاده از منابع مالی در اختیار قرارگرفته کمیته امداد، بیش از ۱۴ هزار مددجوی تحت حمایت و نیازمند، صاحب خانه شده‌اند. علاوه بر آن در سال گذشته کمیته امداد با کمک مردم و خیران بیش از ۲۳۰ میلیارد تومان بابت تأمین و تعمیر مسکنِ نیازمندان هزینه کرد. از آنجا که پرداخت زکات به عنوان یک امر واجب به منظور رفع فقر در جامعه مورد تأکید دین اسلام است لذا این مهم باعث شده تا با جمع‌آوری آن برای نیازمندان مسکن ساخته شود. این مهم موجب شد تا با جمع‌آوری زکات در استان خراسان رضوی ساخت ۵ هزار مسکن مددجویی در دستور کار قرار بگیرد. مدیرکل کمیته امداد امام خمینی خراسان رضوی با اشاره به احداث ۵ هزار مسکن مددجویی تا پایان امسال در استان می‌گوید: «تعهد کمیته امداد خراسان رضوی برای ساخت مسکن کمتر از این آمار بوده ولی با توجه به ظرفیتی که خراسان رضوی در حوزه مشارکت خیران دارد این رقم به ۵ هزار مسکن افزایش یافته است و تلاش بر این است که این ۵ هزار مسکن مددجویی را تا پایان امسال تکمیل کنیم و تحویل مددجویان دهیم.» حبیب‌الله آسوده با بیان اینکه سعی داریم تمام مدجویان فاقد مسکن برخی شهرستان‌های استان را تا پایان امسال خانه‌دار کنیم، می‌افزاید: «۵۰ درصدی در کمک‌های نیکوکاران استان در حوزه‌های مختلف در سه ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته‌ایم به طوری که سرانه کمک حامیان به ازای هر یتیم در سال قبل ۱۹۰ هزار تومان در ماه بوده که این رقم در سال جاری به ۲۲۰ هزار تومان افزایش رسیده که بیانگر اعتماد مردم به کمیته امداد است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار