هر ماه نیم کیلو کاهش وزن برای مبارزه با دیابت
کد خبر: 948960
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003yro
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
از تغییرات کوچک نتایج بزرگ بگیریم
مریم رجب*
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: دیابت یا در اصطلاح عامیانه مرض قند در واقع وقتی ایجاد می‌شود که غده پانکراس یا لوزالمعده نتواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا انسولین تولید شده اثر مناسب نداشته باشد. در این صورت قند خون شخص در هنگام ناشتا بالاتر از ۱۲۶ و شخص مبتلا به دیابت می‌شود. دیابت نوع ۲ نیز که شایع‌ترین نوع دیابت است در سنین بالای ۳۵ سال اغلب اتفاق می‌افتد و یکی از علت‌های مهم آن چاقی و اضافه وزن است. به جهت اینکه چاقی و اضافه وزن در دنیا رو به افزایش است، شیوع دیابت نوع ۲ نیز رو به افزایش است.
دیابت نوع ۲ را می‌توان به راحتی پیشگیری کرد چراکه یکی از علل مهم آن چاقی است، بنابراین اگر فردی از اضافه وزن و چاقی پیشگیری کند در واقع از ابتلا به خیلی از بیماری‌های مزمن از جمله دیابت نوع ۲ هم می‌تواند پیشگیری کند.

توصیه می‌شود افراد دوستدار سلامتی یا رعایت تغذیه صحیح و افزایش فعالیت بدنی روزانه از چاقی جلوگیری کنند. تغذیه صحیح یعنی رعایت دو اصل تنوع و اعتدال. تنوع یعنی از تمام گروه‌های مواد غذایی در طول روز استفاده شود. اعتدال یعنی به اندازه کافی خوردن در هر وعده غذایی. در کلاس‌های آموزشی انجمن دیابت ایران طبق پروتکل فدراسیون جهانی دیابت (IDF) به هر فرد دیابتی ۱۲ ساعت آموزش داده می‌شود. در این آموزش فرد دیابتی هم نحوه کنترل قند خون را آموزش می‌بیند و هم نحوه حساب و کتاب واحد‌های غذایی که در طول روز نیاز به مصرف دارد و هم از عوارض و درمان قند خون اطلاعات کسب می‌کند. هر کسی قرار است سلامت باشد اولاً باید اجازه اضافه وزن و چاقی به خود ندهد، ثانیاً تغذیه سالم داشته باشد، بنابراین داشتن تغذیه سالم تنها به افراد دیابتی توصیه نمی‌شود، بلکه هر فردی که دوست دارد سلامت باشد باید رعایت دو اصل تنوع و اعتدال را در برنامه غذایی خود داشته باشد. با خود بگویید شعار من این است که از تغییرات کوچک نتایج بزرگ می‌گیریم. به عبارتی تغییر در شیوه و سبک زندگی برای افرادی که اضافه وزن دارند یک اصل بوده و اینکه فرد انگیزه سلامتی را داشته باشد. تغییر در شیوه زندگی یعنی اگر فردی دچار اضافه وزن شده تصمیم بگیرد هفته‌ای ۵ /۰ کیلو وزنش را کم کند. هفته‌ای ۵ /۰ کیلو کاهش وزن می‌شود ماهی دو کیلو و در سال حدود ۲۰ کیلو کاهش وزن خواهد داشت. پس کاهش وزنی درست است که تدریجی باشد و به تدریج تغییر عادت‌های غذایی نیز می‌دهد. این کاهش وزن در او تثبیت می‌شود و از عهده تصمیم خود با موفقیت برمی آید. این فرد اگر دیابت نوع ۲ نیز داشته باشد اتفاق بسیار مهمی در کنترل قند خون، چربی خون و فشار خون انجام داده است.

*مدرس تغذیه انجمن دیابت ایران
برچسب ها: دیابت ، کاهش وزن ، پیشگیری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
مهمترین عناوین
آخرین اخبار