کد خبر: 948958
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
نقش محوری لبنیات در تغذیه زنان باردار
رژیم غذایی کامل در دوران بارداری، سلامت و زیبایی مادر را حفظ و رشد نوزاد را تأمین می‌کند. در قدیم عقیده داشتند که خوراک زن حامله باید دو برابر غذای زن عادی باشد، البته درست است که زن حامله به مقدار بیشتری غذا احتیاج دارد، ولی خوراک روزانه او نباید از حد معینی تجاوز کند.
سرویس سبک زندگی جوان آنلاین: یکی از بزرگ‌ترین آرزو‌های تمامی زنان، داشتن نوزادی سالم است. به این جهت تمامی مادران سعی بر آن دارند تا عوامل مؤثر بر بهبود روند بارداری و نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهند. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین نکات در روند صحیح بارداری، تغذیه مادر باردار می‌باشد زیرا رشد کامل جنین رابطه تنگاتنگی با تغذیه مادر و تأمین نیاز‌های او با دریافت مواد مغذی دارد. به علاوه تغییرات فیزیولوژیک خاص این دوران را نیز باید مدنظر داشت چراکه متابولیسم موادغذایی و حتی نیاز به آن‌ها در این مدت تغییر می‌یابد. اهمیت و ارزش غذا بستگی به نوع آن دارد نه به مقدار آن. مقدار غذای مصرفی روزانه متفاوت است و تا حدی با قد، وزن و اشتهای زن ارتباط دارد. برخی از زنان باردار از ترس اینکه اگر غذای زیاد بخورند نوزادشان بزرگ می‌شود سعی می‌کنند که از میزان عادی خوراک روزانه خود بکاهند و برعکس گروهی دیگر از مادران برای اینکه نوزادشان کوچک نشود در خوردن غذا زیاده‌روی می‌کنند.

در ماه‌های اول بارداری اشتها به غذا معمولاً کم می‌شود ولی میل به خوردن بعضی غذا‌ها به علت ویار زیادتر می‌شود در نتیجه عدم تعادلی در نوع و مقدار غذای مصرفی به وجود می‌آید و اگر رژیم مناسبی برای زن باردار انتخاب نشود وضع تغذیه به هم می‌خورد و عوارض گوناگونی ظاهر می‌شود. با پیشرفت بارداری اشتهای زن به غذا زیاد می‌شود و گاهی به حدی می‌رسد که باید از میزان عادی غذا نیز کم کرد. غذایی که زن باردار میل می‌کند بعد از هضم جذب و وارد جریان خون می‌شود و سپس مورد استفاده بدن و جنین قرار می‌گیرد. در برنامه غذایی روزانه علاوه بر مواد قندی، چربی و نشاسته‌ای که حرارت و انرژی تولید می‌کنند مواد دیگری از قبیل: ویتامین‌ها و مواد معدنی وجود دارند که برای فعالیت سلول‌های بدن بسیار مفیدند و کمبود آن‌ها در بدن ایجاد ناراحتی می‌کنند. کلسیم یکی از مهم‌ترین مواد معدنی است که همرا با مواد پروتئینی برای تشکیل اسکلت استخوانی جنین بسیار اهمیت دارد. مواد معدنی و ویتامین‌ها به مقدار فراوان در انواع سبزی و میوه وجود دارد ولی از آنجا که این مواد احتیاجات زن را در موقع بارداری تأمین نمی‌کنند، مادران باردار علاوه بر مقداری که برای بدن خود لازم دارند باید از مواد یاد شده نیز استفاده کنند تا احتیاجات جنین برطرف گردد.

لبنیات یکی از غذا‌های مهم زنان باردار است. شیر و مشتقات آن به دلایل زیر کامل‌ترین و سالم‌ترین غذای طبیعی محسوب می‌شود:
۱ ـ مقدار زیادی مواد معدنی مختلف، چون کلسیم و فسفر دارد که برای تشکیل استخوان‌ها و دندان نوزاد لازم است.
۲ ـ منبع بسیار عالی از پروتئین است که به راحتی هضم می‌شود و برای ساختن بافت‌های بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
۳ ـ دارای مقدار زیادی ویتامین‌های گوناگون مانند ویتامین A. و همچنین ویتامین B. می‌باشد که برای رشد و تکامل جنین لازم است.

مصرف روزانه شیر به طور متوسط دو پیمانه در روز است که می‌توان به صورت سرد، گرم یا مخلوط با کاکائو میل کرد. شیر پاستوریزه از شیر خشک به مراتب بهتر است.
گروهی از زنان باردار از ترس چاق شدن از خوردن شیر خودداری می‌کنند. مقدار چربی در شیر چندان زیاد نیست به خصوص اگر شیر به تنهایی بخواهد جای غذای معمولی را بگیرد کالری لازم برای سوخت بدن تأمین و زن لاغر می‌شود. در حقیقت چاقی زن مربوط به مواد دیگر نشاسته‌ای و قندی است که همراه با شیر مصرف می‌شوند.
پنیر و ماست بهترین غذای جانشین شیر هستند. پنیر تمام مواد غذایی شیر به استثنای مواد قندی را با غلظت زیاد در خود دارد، بنابراین بهتر است که با مواد قندی مصرف شود. ماست هم به خصوص در فصل تابستان بسیار مطبوع است و خاصیت غذایی زیادی همانند شیر دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار