کد خبر: 948909
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰
در مراسم تکریم و معارفه رئیس قوه قضاییه
مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دستگاه قضایی کشور با حضور جمع کثیری از مسئولان برگزار شد. حجت الاسلام رئیسی در این مراسم گفت: «هیچکس در هیچ شرایطی و در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت.»
جوان آنلاین: روز ۱۶ اسفند ماه بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام رئیسی را به عنوان رئیس جدید قوه قضاییه معرفی کردند و به این ترتیب حجت الاسلام رئیسی جایگزین آیت الله صادق آملی لاریجانی شد.

امروز پس از ۴ روز در محل حوزه ریاست قوه قضاییه و با حضور جمع کثیری از مسئولان قضایی، کشوری، لشگری مراسم تودیع و معارفه آیت الله صادق آملی لاریجانی و حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در کاخ دادگستری آغاز شد.

در ابتدای جلسه و پس از قرائت قرآن، حجت الاسلام و المسلمین گلپایگانی، رییس دفتر مقام معظم رهبری حکم انتصاب آیت الله دکتر سید ابراهیم رییسی از سوی رهبر انقلاب را قرائت کرد.

حجت الاسلام رئیسی در ادامه با تسلیت ایام شهادت امام هادی (ع) و استمداد طلبیدن از روح بلندشان اظهار داشت: تشکر و تقدیر می‌کنم از همه حضرات حاضر در مجلس و سروران عزیز و مدیران عالی کشور، مقامات محترم لشگری و کشوری و همه همکاران عزیز قضایی از قضات عالی رتبه و مسئولین عالی رتبه قضایی در استان ها؛ باید ابتدا سر بر آستان ربوبی بسایم و شاکر نعمت‌های بسیار خداوند متعال باشم در توفیقاتی که عنایت کرد و زمینه‌ای که فراهم کرد برای اینکه بتوانم خدمت گذار باشم به ویژه این خدمتی که در آستان مقدس رضوی (ع) برای حقیر فراهم شد فرصت مقتنمی بود برای خدمت گذاری به مردم و مهمانان حضرت رضا (ع)؛ امیدوارم اعتماد مقام معظم رهبری به حقیر در مسئولیت خطیر قوه قضاییه موجب شرمندگی بنده خدمت ایشان، قضات محترم، نیرو‌های انقلابی نشود و از حسن اعتماد ایشان تقدیر می‌کنم.

وی ادامه داد: جا دارد صمیمانه از تلاش‌های خالصانه حضرات رؤسای محترم قوه قضاییه در طول تاریخ انقلاب اسلامی حضرت آیت الله دکتر بهشتی، موسوی اردبیلی، یزدی و قریب به یک دهه تلاش‌های آیت الله آملی لاریجانی تشکر کنم و به روح بلند آیت الله شاهرودی درود بفرستم و خدمات خالصانه ایشان ذخیره آخرت ایشان باشد انشاالله. از همه مسئولین عالی که در سطوح مختلف کمک کردند آن‌ها که سر به تیره تراب بردند خداوند انشاالله همه شان را در سر سفره امام رضا علیه السلام مهمان کند و آن‌ها که در قید حیات هستند خداوند انشاالله در توفیقاتشان بیافزاید.

وی افزود: بدون تردید خدمات بزرگی در این ۴ دهه شده که قابل تقدیر است که هرکس در خور خود و با امکانات و برنامه‌هایی که داشتند اقداماتی کردند تا امروز این شرایط و وضعیت را پیدا کنیم. امروز شرایط را جناب آقای محسنی اژه‌ای در خدمات این دوره از تلاش و خدمت بیان کردند که فرصت نیست بسیاری از کار‌ها را بیان کرد.

حجت الاسلام رئیسی ادامه داد: فرصتی پیدا کردم و بیش از گذشته با مشکلات و با زندگی مردم در سطوح مختلف آشنا شدم و این آشنایی که در این دوره ۳ ساله برای من اتفاق افتاد اگرچه اطلاعاتی از قبل داشتم. اما به نظرم با مشکلات، تنگناها، آلام در زندگی مردم آشنایی بیشتر باید داشت و این فرصت ۳ ساله برای من این جهت را داشت. تمام تلاشم آن است که از ظرفیت فعلی و بالقوه در جهت کاهش آلام و مشکلات و در جهت احقاق حقوق مردم، در جهت اجرای عدالت آنچه که مورد خواست مردم عزیزمان است تلاش کنم. با همه تلاش‌هایی که انجام شده مردم در مورد اجرای عدالت همچنان نگران هستند و خواست و مطالبه مردم آن است که در سطوح مختلف اجرای عدالت را بیش از گذشته ببینند ولذا اساس تحول قضایی در این دوره که به نظر من باید در بستر گام دوم تحول قضایی را شکل داد. برنامه تحول قضایی در بستر گام دوم که مقام معظم رهبری فرمودند: انشاالله به همکاری همه بخش‌ها هم در دولت، هم در مجلس نیاز است که هرکس در حوزه کاری خود تلاش کند که این گام به ویژه در اجرای عدالت به خوبی برداشته شود.

وی افزود: در گام دوم حرکت انقلاب که اجرای عدالت به عنوان یکی از نکات مهم تلقی شده و از نکات مهم در قانون اساسی ما مورد تاکید امامین انقلاب بوده واقعاً می‌طلبد امروز ما به یک نقطه قابل قبول در رابطه با اجرای عدالت با هم به تفاهم برسیم. آنچنان که فرمودند: برای عدالت کتاب‌ها می‌شود نوشت، چه کنیم مردم احساس اجرای عدالت کنند؟ من نمی‌خواهم بگویم اجرای عدالت مساوی اجرای قانون است، اما فعلاً ما اگر بخواهیم بر یک اصلی توافق کنیم آن اجرای قانون است، هیچکس در هیچ شرایطی در هیچ جایگاهی حق دور زدن قانون و تخلف قانونی را نخواهد داشت. اگر محور قانون باشد و همه بر آن محور عمل کنند چه در دستگاه قضایی چه در همه دستگاه‌های کشور به دلیل شرایط کنونی، قانون هست که چگونه باید از آن عبور کرد. مسئله اجرای قانون را امروز در همه سطوح کشور باید جدی گرفت. در کشور ما هر روز یک حزب و یک جریانی می‌آید، ما باید بر اجرای قانون توافق کنیم و این مسئله را جدی بگیریم و بنده هم به عنوان نکته محوری انشاالله توجه خواهم کرد.

وی گفت: در ارتباط با دستگاه قضایی تلاش‌های زیادی شده، اما امروز همچنان مسئله اطاله دادرسی، مسئله ورودی پرونده و تعداد ورودی پرونده به دستگاه قضایی زیبنده نظام اسلامی ما نیست، چرا؟ باید رفت سرچشمه‌ها را بررسی کرد. تولید این میزان پرونده از کجاست؟ جایگاه پیشگیری را هم دولت و هم مجلس با تصویب قوانین پیشگیرانه برعهده دارد، هیچ دستگاهی در کشور نیست در حوزه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی که وظیفه پیشگیری از وقوع جرم نداشته باشد. یعنی تمامی اقدامات باید پیشگیری از ناهنجاری در جامعه باشد. مسئله پیشگیری مسئله بسیار مهمی است. ریاست محترم مجلس هم در جلسه تشریف دارند، واقعاً از قوانین ما باید جرم زدایی، قضا زدایی، حبس زدایی پیگیری جدی شود. مجلس باید قوانینی تصویب کند در مجازات‌های جایگزین که قاضی ما به آن عمل کند. در ارتباط با پیشگیری و کاهش ورودی پرونده و قضا زدایی ساز و کار‌هایی در نظر گرفته شود و کمک جدی مجلس را می‌طلبد و پیشنهادات اصلاحی را داریم و تقدیم خواهیم کرد تا بتوانیم مسئله قضا زدایی و حبس زدایی را اجرایی کنیم، ما می‌خواهیم وضعیت زندان ما وضعیتی زندانی باشد که امام فرمودند: «زندان باید دانشگاه باشد»، این نیازمند این است که مسئولین در این فضا کاری در خور کنند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
یعقوب حسین خانی
|
Germany
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
0
با سلام کل اینترنت را جستجو کردم ولی مطلبی در مورد دور زدن قانون با همکاری خانم ها و وکلا و به کار بستن حیله و ترفند با ظاهری کاملاً حقیقی برای متلاشی کردن خانواده ها پیدا نکردم
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار