کد خبر: 948893
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴
بوی عطر" سمنو"پیام عیدرا در کوچه پس کوچه‌های اصفهان پیچاند
به کوچه چهارم خیابان تاریخی ابن‌سینای اصفهان که وارد می‌شویم، بوی آتش ما را به میانه‌های کوی و عمارت زیبای هنرمند می‌رساند. اینجا هنرمندان اصفهانی گرد هم جمع شده‌اند تا در آیین سمنوپزان به پیشواز بهار بروند.

فرید صلواتی مسئول امور ارتباط با هنرمندان احساس خوب مردم را در برپایی این مراسم دخیل دانست و گفت: این برنامه از سوی عمارت هنرمند و معاونت اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برنام ریزی شد.
او با بیان اینکه کودکان و نوجوانان ما از این فضاهای معنوی و سنتی دور هستند، افزود: اما زمانی که بچه‌ها در این فضا قرار می‌گیرند، حس زیبایی دارند و از تماشای چنین مراسم‌هایی لذت می‌برند.
مدیر عمارت هنرمند حال بد میان مردم را نتیجه دور شدن از فضاهای سنتی و معنوی دانست و ادامه داد: آن‌قدر سرگرم مسائل روزمره زندگی شده‌ایم که فضاهایی که حالمان را خوب می‌کند یادمان رفته است. سمنوپزان یکی از آیین‌های کهن ایرانیان به مناسبت آغاز سال جدید است که تلاش کردیم آن را به نسل جدید معرفی کنیم.
صلواتی بیان داشت: مشکلات در تمام دنیا وجود دارد، اما اگر از صبح تا شب بنشینیم و از مشکلات حرف بزنیم هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد. امروز چند نفر از تهران به مراسم سمنوپزان عمارت هنرمند اصفهان آمده‌اند تا فقط حالشان خوب شود.
وی با اشاره به آداب و رسوم متعدد و جالب مراسم سمنوپزان تصریح کرد: متأسفانه برخی آداب و رسوم عید نوروز مانند چهارشنبه سوری دچار تحول شده و جنبه لج و لجبازی به خود گرفته است.
او با بیان اینکه بلد نیستیم از احساس خوب یکدیگر لذت ببریم و تنها به هم انرژی منفی منتقل می‌کنیم، خاطرنشان کرد: فضاهایی مانند عمارت هنرمند و مراسم‌هایی مانند سمنوپزان سرشار از انرژی مثبت است. ما ایرانیان آیین‌های سنتی گوناگون و متعددی داریم، اما متأسفانه درگیر آیین‌های غربی همچون ولنتاین شده‌ایم و امیدوارم مردم به آیین‌های سنتی خودمان برگردند.
در ادامه به سراغ یکی از مردان سفیدپوشی می‌رویم که به همراه دوستانش از نجف‌آباد برای پختن سمنو به عمارت هنرمند اصفهان آمده‌اند.
رشیدی دستور تهیه سمنو را این‌طور برایمان توضیح می‌دهد: ابتدا گندم را می‌خیسانند و در بقچه می‌پیچند و 24 ساعت خیس می‌کنند تا جوانه بزند. سپس آن را در ظرف‌هایی پهن می‌کنند و یک هفته آب می‌دهند تا سبز شود. بعد ریشه گندم‌ها را چرخ می‌کنند و با آب مخلوط کرده و شیره آن را می‌کشند و با آرد در دیگ می‌ریزند و آن‌قدر روی آتش هم می‌زنند تا پخته شود و سپس آن را دم می‌کنند تا آماده شود. در نجف‌آباد کمی بِه هم به سمنو اضافه می‌کنند تا معطر شود.
او پخت سمنو در شهر اصفهان و سایر شهرهای استان را متفاوت می‌داند و می‌گوید: پخت سمنو در ایران سابقه چند هزار ساله دارد و سمنو را به دلیل خاصیت و قوت زیادی که دارد برای استفاده سربازان به میدان جنگ می‌برده‌اند.
رشیدی با اشاره به پخت سمنو به مقدار فراوان در گلستان شهدای نجف‌آباد در آستانه عید نوروز می‌گوید: ماه‌های آذر تا اسفند هر سال زمان پخت سمنو است. پخت سمنو فوت و فن خاصی دارد که برای پخت یک سمنوی خوشمزه باید آنها را رعایت کرد. در اصفهان برای پخت سمنو گندمی که سبز می‌شود را خشک می‌کنند، اما در نجف‌آباد شیره گندم را می‌کشند و به همین دلیل طعم سمنوها کمی با هم متفاوت است.
حالا هنرمندان هم یکی یکی از راه می‌رسند تا در پخت سمنو مشارکت کنند. محمد نریمانی چهره نام‌آشنای تئاتر اصفهان در حال هم زدن سمنو دعا می‌کند که مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم کمتر شود و سال 98 سال بهتری برای مردم اصفهان و ایران باشد. در دلمان یک «آمین» می‌گوییم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر