کد خبر: 948886
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
رئیس پلیس فتای استان اصفهان:
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان از افزایش ۱۵۱ درصدی جرایم سایبری طی مدت ۱۱ ماهه امسال خبر داد.

سرهنگ مرتضوی ظهار داشت: از سال 92 با رواج شبکه های اجتماعی موبایلی فعالیت مردم ایران هم در فضای مجازی شتاب گرفت و به تبع آسیب پذیری در این حوزه نیز بیشتر شد.
وی به آماری از رشد جرایم سایبری در کره جنوبی و هند و مقایسه آن با ایران پرداخت و گفت: براساس آمارهای به دست آمده میزان جرایم سایبری در کره جنوبی  از سال 92 تا کنون 80 درصد و در هند  این رقم 160 درصد بوده اما در کشور ما وقوع جرایم سایبری در این مدت 1900 درصد افزایش یافته است که جای نگرانی بسیاری دارد.
رئیس پلیس فتای استان با بیان اینکه متاسفانه هیچ مرجع آموزشی در حوزه ارائه دانش و مهارت استفاده از فضای سایبری وجود ندارد اظهار داشت: در 11 ماهه امسال میزان جرایم سایبری در استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل 151 درصد رشد داشته که بیش از 90 درصد این رقم در حوزه برداشت های غیر مجاز بوده است.
سرهنگ مرتضوی تصریح کرد: معتقدم اگر جرم برداشت های غیر مجاز از حساب بانکی افراد کنترل شود،  میزان جرایم سایبری در استان اصفهان نیز مهار خواهد شد.
این مقام انتظامی، "فیشینگ"، "اسکیمر" و "بد افزار" را 3 شگرد مجرمان برای سرقت اطلاعات بانکی کاربران و برداشت غیر مجاز از حساب آنان عنوان کرد و گفت: امروزه 60 درصد فیشینگ ها با موضوعاتی از قبیل خرید و فروش شارژ اینترنت ارزان قیمت،همسریابی،دوست یابی، فروش ماهواره جیبی و... در شبکه های اجتماعی ایجاد شده و کاربران را به سمت درگاه های پرداخت الکترونیکی جعلی سوق می دهند.
رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان عنوان کرد: کاربران باید مراقب باشند صفحه ای که دارای پروتکل https نباشد جعلی است، همچنین اگر اطلاعات کارت بانکی به صورت غلط در این درگاه ها وارد شوند این اطلاعات پذیرفته خواهند شد که این موضوع می تواند به آن ها در تشخیص جعلی بودن درگاه پرداخت کمک کند.
وی در خصوص کپی کردن کارت های اعتباری به وسیله دستگاه های "اسکیمر" در ایام نوروز هشدار داد و گفت: به کسانی که در ایام نوروز به مسافرت می روند توصیه می کنیم از ارائه کارت و رمز آن به دست فروش های کنار جاده خودداری کرده و سعی کنند از هر کجایی که خرید می کنند خودشان کارت را کشیده و رمز را خودشان وارد نمایند و از افشای آن در بین جمع بپرهیزند، همچنین توصیه می کنیم یک کارت فرعی برای خرید داشته باشند و پول را از کارت پشتیبان به آن تزریق کنند تا اگر کارتشان سرقت یا مفقود شد متضرر نشوند.
رئیس پلیس فتا، در پایان نسبت به افزایش شیوع بد افزارها نیز هشدار داد و اظهار داشت: در این خصوص پرونده های زیادی در پلیس فتای استان تشکیل شده که لازم است به شهروندان توصیه کنیم به صورت هفتگی نسبت به بروز کردن آنتی ویرس خود اقدام کرده و از باز کردن ایمیل های ناشناس ، کلیپ ها و عکس های آلوده خودداری کنند چرا که یک بار کلیک روی آن ها باعث سرقت اطلاعات گوشی یا رایانه کاربران .

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار