کد خبر: 948882
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۳
از کی‌روش و هدایتی غایب گرفته تا وزیر، معاونش و تاج حاضر، چهره‌های خبرساز مجمع عمومی فدراسیون فوتبال بودند که دیروز در سالن هگمتانه هتل المپیک تهران برگزار شد.
سعيد احمديان
جوان آنلاین: مجمع عمومی فدراسیون فوتبال سرانجام برگزار شد. جلسه‌ای که پس از استعفای ناگهانی علی کفاشیان و فریدون اصفهانیان دو تن از مدیران بازنشسته فدراسیون در شب پیش از برگزاری مجمع می‌توانست آبستن اتفاقات زیادی باشد. حضور همزمان وزیر ورزش و معاونش در مجمع هم دیروز نشان از اهمیت آن داشت، به خصوص که بحث بازنشسته‌های فدراسیون فوتبال و ابهام‌های مالی آن نگاه‌های زیادی را متوجه اتفاقاتی کرده بود که در هتل المپیک تهران می‌گذشت.

تاج تنها و تنهاتر می‌شود
چهره درهم مهدی تاج از ابتدای شروع مجمع فدراسیون فوتبال کنار دست مسعود سلطانی‌فر حاکی از آن بود که رئیس فدراسیون فوتبال چندان از اتفاقاتی که به جدا شدن مدیران حامی‌اش از بدنه فدراسیون به دلیل بازنشستگی منتهی شده، رضایت ندارد، به خصوص که حالا با رفتن علی کفاشیان، او یکی از مهم‌ترین حامیانش را از دست داده است. حالا تاج بیشتر از همیشه سایه وزارت ورزش را بالای سرش می‌بیند، به خصوص که قانون منع به کارگیری بازنشستگان چالش زیادی را به بین فدراسیون و وزارت به وجود آورده بود و تاج برای اینکه حامیانش را از دست ندهد، حتی مقابل قانون و وزیر ورزش هم ایستاد.
با این حال سرانجام وزارت ورزش و قانون برنده این چالش بودند تا رئیس فدراسیون فوتبال از جدا شدن مدیران بازنشسته‌اش رضایت نداشته باشد. مسئله‌ای که سبب شده تاج چندان هم از همنشینی با وزیر خوشحال نباشد، این را می‌شد از چهره درهمش در کنار سلطانی‌فر به خوبی درک کرد. البته بهاروند، اسلامیان و طالقانی سه عضو دیگر بازنشسته هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال هستند که همچنان مقابل قانون ایستادگی می‌کنند و در مجمع دیروز هم بحثی راجع به آن‌ها مطرح نشد تا تاج حداقل این چند مدیر حامی‌اش را فعلاً در کنارش داشته باشد و دستش خالی نباشد!

فوتبال به کام وزیر
مسعود سلطانی‌فر دیروز در قامت یک برنده در مجمع فدراسیون فوتبال حاضر شد و چهره بشاش او از همان ابتدای مجمع نشان از آن داشت که وزارت آرام‌آرام در حال محدود کردن تاج است تا مانند گذشته فدراسیون فوتبال با وجود دریافت بودجه دولتی، خودش را مستقل و غیردولتی عنوان نکند، به خصوص که دیروز برادران، رئیس هیئت استان خراسان رضوی افشا کرد که بودجه وزارت ورزش برای فدراسیون فوتبال در سال جاری ۵۸ درصد رشد داشته است. این رشد بودجه نشان از فوتبال دولتی در ایران دارد، موضوعی که البته وزیر ورزش در مجمع دیروز سعی در لاپوشانی آن داشت و در صحبت‌هایش عنوان کرد که هیچ پولی از سوی دولت در فوتبال هزینه نمی‌شود!
صحبت‌های سلطانی‌فر در شرایطی مطرح شد که بیش از ۹۹ درصد باشگاه‌های ایرانی بدون بودجه دولتی باید قید تیمداری را بزنند. برای رد ادعای وزیر همین بس که باشگاه‌های خصوصی یک به یک منحل می‌شوند، اما باشگاه‌های دولتی سال به سال بودجه‌شان افزایش می‌ِیابد و به‌رغم شرایط اقتصادی کشور، ریخت و پاش‌شان بیشتر می‌شود.

باز شدن پای هدایتی به مجمع‌
همزمانی برگزاری مجمع عمومی فدراسیون فوتبال با سومین دادگاه حسین هدایتی، پای عابربانک فوتبال را هم به مجمع باز کرد. فدراسیون فوتبال هم یکی از بخش‌هایی است که به گفته نماینده دادستان باید پول‌های هدایتی را که در این مجموعه هزینه پاداش و پرداخت قرارداد کی‌روش شده است، برگرداند. در همین راستا مهدی تاج در حاشیه مجمع فدراسیون در پاسخ به سؤال «جوان» از آمادگی فدراسیون برای پس دادن پول هدایتی خبر داد، اگرچه با ناچیز خواندن این مبلغ، سعی در کوچک جلوه دادن کمک‌های مالی این متهم اقتصادی به مجموعه فدراسیون فوتبال داشت: «خوشبختانه ما شفافیت مالی داریم. کمک حسین هدایتی به فدراسیون فوتبال در زمان ریاست علی کفاشیان اتفاق افتاد و ما عدد آن را هم استخراج کردیم که به‌زعم من رقم آن هم خیلی زیاد نیست. فدراسیون فوتبال منتظر نظر دادگاه و دادستان خواهد ماند تا درباره این پول که رقم آن هم چشمگیر نیست، تعیین تکلیف کند. این مبلغ برای ما قابل پرداخت است. البته رقم آن را اعلام نمی‌کنیم.»

شفافیت مالی از حرف تا عمل
در حالی مهدی تاج در صحبت‌هایش مدعی شد شفافیت مالی در فدراسیون حرف اول را می‌زند که افشای اینکه سرمربی سابق تیم ملی فوتبال حاضر به امضای اسناد پرداختی فدراسیون نشده بود، یکی از اتفاقات قابل تأمل مجمع دیروز بود که نشان می‌دهد برخلاف صحبت‌های رئیس فدراسیون فوتبال، مسائل مالی در فدراسیون چندان هم شفاف نیست. به گفته تاج حسابرس از اینکه کی‌روش سند‌های پرداخت‌های چند میلیاردی را امضا نکرده، از صورت‌های مالی فدراسیون ایراد گرفته است. حال این سؤال پیش می‌آید که چرا کی‌روش زیر بار امضا کردن این اسناد نرفته است، مسئله‌ای که می‌طلبد نهاد‌های نظارتی پاسخ آن را از فدراسیون بخواهند.

دلجویی از منهای فوتبالی‌ها در جمع فوتبالی‌ها
محمدرضا داورزنی یکی از حاضران مجمع فدراسیون بود. او هر چقدر بین فوتبالی‌ها به دلیل اینکه مجری پرداخت پاداش یک میلیون دلاری وزارت به ملی‌پوشان بوده، محبوب است، در بین قهرمانان منهای فوتبالی در این هفته‌ها به خاطر اظهاراتش که پرداخت پاداش مدال‌آوران را به بعد از جنگ اقتصادی موکول کرده بود، چندان محبوب نیست. البته داورزنی دیروز در پاسخ به سؤال «جوان» درخصوص اینکه صحبت‌هایش درباره پاداش‌ها، قهرمانان منهای فوتبالی را ناامید کرده است، سعی داشت از دل این قهرمانان دلخوری را در بیاورد: «اولاً من بگویم مخلص تمام قهرمانان کشور هستم. در مورد آن صحبت‌های من سوءبرداشت شده بود. در مجمع ووشو یکی از دوستان به یک‌باره بلند شد و گفت: شما نمی‌خواهید به تعهدات خود عمل کنید، من هم گفتم تحمل کنید، وزارت ورزش معمولاً هر سال در خرداد‌ماه به تعهدات خود عمل می‌کند. از طرف دیگر هم تعداد مدال‌آوران ما افزایش پیدا کرده است و با توجه به اینکه کشور در جنگ اقتصادی قرار دارد، باید کمی تحمل کنیم. قطعاً وزارت ورزش به تمام تعهدات خود عمل خواهد کرد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار