کد خبر: 948864
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴
در حالی که مسئولان سازمان بیمه سلامت مزایای متعددی را برای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی برمی‌شمارند و معتقدند این طرح زمینه‌ای برای اجرای راهنما‌های بالینی و مدیریت منابع و صرفه‌جویی در هزینه‌های سلامت و در یک کلام سرآغازی بر پرونده الکترونیک سلامت است، اما وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از این طرح تصریح کرد: «با نسخه‌نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت نخواهیم داشت بلکه نسخه‌نویسی الکترونیک یک حرکت جزیره‌ای است.»
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: روزگذشته سامانه‌های نسخه‌نویسی الکترونیکی، رسیدگی الکترونیکی اسناد و استحقاق‌سنجی، با حضور دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مهندس موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت کشور، در ٣١شهر از ۳۱ استان کشور از طریق ویدیو کنفرانس، رونمایی و آغاز به کار کرد تا از این پس بیماران در این شهر‌ها برای مراجعه سرپایی به پزشک تنها به کد ملی‌شان نیاز داشته باشند.

مزایای طرحی جزیره‌ای!
طرح نسخه‌نویسی ‏الکترونیک پنج ماه قبل به صورت پایلوت در کرمان آغاز شد و حالا بناست تا در ۳۱ شهر از ۳۱ استان کشور اجرایی شود. به گفته طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نسخه‌نویسی الکترونیک، راهنما‌های بالینی و قوانین سازمان بیمه سلامت پشت این ‏سامانه قرار دارد و اگر دارویی تحت پوشش بیمه نباشد، در هنگام تجویز به پزشک اطلاع داده می‌شود و سیستم خطا می‌دهد. علی‌اصغر قائمی، مشاور مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست رسانه‌ای دو هفته پیش این سازمان به مزایای اقتصادی حذف دفترچه بیمه و اجرایی‌شدن نسخ الکترونیکی اشاره کرد و اینگونه توضیح داد: «در سال ۹۶ حدود ۸۰میلیارد تومان برای ۲۰میلیون دفترچه کاغذی بیمه سلامت هزینه ‏شده است. ‏این میزان دفترچه معادل ۲۸۵میلیون برگ کاغذ ‏A ۴‎‏ است.»
گویا وزیر بهداشت درباره مزایای این طرح چندان با مدیران سازمان بیمه سلامت هم نظر نیست. سعید نمکی در همایش معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل سازمان بیمه سلامت و مراسم رونمایی از سامانه نسخه‌نویسی الکترونیک در ۳۱ استان کشور، درباره عوامل دستیابی به توسعه گفت: «اولین عامل توسعه، وفاق ملی به ویژه در بین نخبگان و دومین عامل رسیدن به توسعه، شفافیت است که اقداماتی مانند پرونده الکترونیک، نسخه‌نویسی الکترونیک، نظام اداری الکترونیک و ... در این راستاست.

نسخه‌نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک نیست
به گفته وزیر بهداشت، تشکیل پرونده الکترونیک سلامت در چندین ماده برنامه پنجم و ششم توسعه مطرح شده، اما بحث پرونده الکترونیک از پدیده‌های به‌شدت مغفول مانده در نظام سلامت است. وی وقتی خواست درباره این طرح نظرش را اعلام کند، به صراحت گفت: «اعلام می‌کنم که اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک یک حرکت جزیره‌ای است.»
وزیر بهداشت تأکید کرد: «اتوبان ورود به نسخه‌نویسی الکترونیک، سیستم ارجاع، پزشک خانواده و اجرای راهنما‌های بالینی، پرونده الکترونیک سلامت است. بنابراین با نسخه‌نویسی الکترونیک، پرونده الکترونیک سلامت نخواهیم داشت بلکه نسخه‌نویسی الکترونیک یک حرکت جزیره‌ای است که در دل پرونده الکترونیک سلامت جایگاه پیدا می‌کند.»
نمکی با تأکید بر اقدام برای ایجاد این زیرساخت‌ها در نظام سلامت به عنوان تکلیف قانونی وزارت بهداشت افزود: «پرونده الکترونیک سلامت که جزیی از آن نسخه‌نویسی الکترونیک است را دنبال خواهیم کرد. این اقدام مقدار زیادی از هزینه‌های القایی نظام سلامت را مدیریت کرده و هویت گیرنده خدمت راحت‌تر مشخص می‌شود و همچنین چرخش خدمت و نوع خدمت در نظام سلامت را عریان‌تر خواهد کرد. در عین حال این اقدام می‌تواند از دورریختن دارو‌ها جلوگیری کند. باید توجه کرد که در کشور‌های پیشرفته سهم دارو از PDP، ۰/۶ تا ۸ /۰ است، اما در کشور ما ۳/ ۱ است و باز هم می‌گوییم که این مقدار کم است.»
وزیر بهداشت قول داد تا بهار آینده زیرساخت‌های پرونده الکترونیک سلامت به عنوان یکی از وظایف وزارت بهداشت فراهم شود.

الکترونیکی‌شدن همه نسخه‌ها ظرف یک‌سال
طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در همایش مشترک معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی و مدیران کل بیمه سلامت با بیان اینکه به موجب قوانین ما مسئولیت اجرای چند پروژه را برعهده داشتیم، گفت: «یکی از این پروژه‌ها بحث استحقاق‌سنجی بود که این کار در ۶۰۵ بیمارستان دانشگاهی و دولتی محقق شد و در این بیمارستان‌ها امروز دیگر نیازی به دفترچه نیست بلکه هویت فرد با کدملی از طریق سامانه ثبت احوال تأیید می‌شود و سپس داشتن بیمه و عدم همپوشانی او هم مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت سعی می‌کنیم خدمت را به صورت کنترل شده ارائه دهیم و تلاشمان این است که این کار را در بخش سرپایی و خصوصی هم تسری دهیم.»
وی با اشاره به رسیدگی به اسناد به صورت الکترونیکی به عنوان یکی از وظایف دیگر این سازمان افزود: «کشور‌هایی که در این حوزه اقدام کرده‌اند، برای به نتیجه رساندن این کار ۱۰تا ۱۵سال زمان برده است. ما باید رسیدگی‌مان را الکترونیک کنیم و پیش‌بینی کردیم در این زمینه ۱۸ماه وقت نیاز داریم، اما معاونت درمان اعلام کرد که در ظرف یک‌سال این اقدام را در حوزه دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام دهیم.»
از نگاه مدیرعامل سازمان بیمه سلامت چالش‌های فنی استقرار سازمان الکترونیک خارج از انتظار نیست و نمی‌توان بهترین و کامل‌ترین کار را توقع داشت چراکه این فرآیند، فرآیندی زمانبر است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار