کد خبر: 948863
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
مجموعه بانکی باید پاسخگوی این افتضاح باشد که چگونه می‌شود در یک روز ۲۴۰ حساب آن هم برای یک کودک باز کرد. روز گذشته مشخص شد که این افتضاح رخ داده است. رئیس صوری شعبه برج فرمان بانک‌سرمایه که فقط دستورات را اجرا می‌کرد، روزگذشته متوجه شد همه چیز یک سناریوی از پیش تهیه شده بوده است. خانم جوان خانه‌داری که ادعا می‌کند، فریب اعتماد همسرش به برخی افراد را خورده و نقش وی تنها امضای چک‌های سفید و سربرگ خالی بوده است.
نيره ساری
سرویس جامعه جوان آنلاین:  امیر توللی، متهم تحصیلکرده‌ای که ادعا داشت، گول رفاقت ۱۸ ساله با ضیایی قائم‌مقام بانک سرمایه را خورده است. کارمند هدایتی ادعا می‌کند، دخالتی در اخذ تسهیلات نداشته. متهم دیگری که به ظاهر ادعا دارد فقط قصد وصل‌شدن به باند هدایتی را داشته است و در نهایت متهمی که با وثیقه اجاره‌ای متواری شده و طبق اظهارات قاضی پرونده حتی از جانب برخی متهمان تهدید هم شده است. هدایتی که همه تقصیر‌ها را گردن موسوی‌نژاد می‌اندازد، او همه چیز را انکار می‌کند! این قصه دادگاه این روز‌های باند هدایتی مشهور به عابر بانک فوتبال ایران است که هر چه جلوتر می‌رود، دم خروس متهمان آن بیشتر بیرون می‌زند. وقتی قاضی مسعودی‌مقام اظهار کرد، تنها سه نفر از متهمان بانک سرمایه دادگاهی شدند و کیفرخواست مابقی مدیران در راه است، معلوم می‌شود چرا قبل از شروع این دادگاه‌ها، دادستان تهران گفت: «پرونده بانک سرمایه نماد فساد بزرگ اقتصادی است.» نماینده دادستان در جلسه دیروز تأکید کرد: شمشیر عدالت بر فرق متهمان کوبیده خواهد شد و خطاب به یکی از متهمان غایب گفت: مثل مرد در دادگاه حاضر شو و از خودت دفاع کن!
متهم یا قربانی! دادگاه سوم هدایتی در حالی برگزار شد که نوبت به دفاعیات سایر متهمان این پرونده رسید. افرادی که عمدتاً در گفته‌های خود از واژه‌هایی، چون «اعتماد» حرف می‌زدند؛ اعتمادی که، چون زنجیر به یکدیگر متصل بوده و سررشته آن متصل به متهم ردیف اول پرونده است. وکیل یکی از متهمان که از قضا متواری هم شده به نکته جالبی در دادگاه دیروز اشاره کرد و آن این بود که هدایتی هوش بالایی دارد، حتی با فرض مجرمیت وی، چنان در جلسات و دفاعیات بر خود مسلط است و سعی در موجه جلوه‌دادن خود دارد که افرادی، چون موکل وی، به سادگی تحت تأثیر وی قرار گرفته و اعتماد کردند.
دادگاه با دفاعیات وکیل «سیدمهدی موسوی‌نژاد» در رد اتهام پولشویی آغاز شد. این در حالی است که نماینده دادستان در پاسخ به این دفاعیه گفت: این فرد در یک روز ۲۴۰حساب به نام فرزند هشت ساله خود افتتاح کرده است که این دلیل بر پولشویی است نه نافی آن! هر کسی که خلافی مرتکب شود شمشیر عدالت بر فرق او کوبیده می‌شود.
مجموعه بانکی باید پاسخگوی این افتضاح باشد که چگونه می‌شود در یک روز ۲۴۰ حساب آن هم برای یک کودک باز کرد. قطعاً یک سر این پولشویی رخ داده از این طریق، مجموعه بانک‌هایی است که بدون نظارت اجازه رخ دادن این واقعه را می‌دهند.

رؤسای صوری شعب بانک سرمایه
یکی از نکات جالب توجه دیروز، حضور رئیس شعبه پیشین برج فرمان بانک سرمایه به عنوان مطلع در دادگاه بود. خانمی که سمت خود را صوری می‌دانست و معتقد بود، همه اتفاقات سناریوی از پیش تهیه شده بوده است؛ چراکه نقش وی تنها اجرایی‌کردن مصوبات بوده است. اظهارات وی حاکی از آن بود که تمام تلاش خود را کرده تا از اجرایی‌شدن برخی مصوبات جلوگیری کند که حتی این مهم به زد و خورد تا لابی منزل وی هم کشیده شده است. از آنجایی که وی تبعات و حواشی اخراج‌شدن را نمی‌پسندیده، بیش از ده‌ها بار استعفا می‌دهد، اما مخالفت می‌شده و در نهایت خودکار را زمین گذاشته و بیرون می‌آید!
هانیه پهلوان! متهم جوانی که خانه‌دار بوده و فرزند کوچک داشته است، گویا همسر وی به دلیل بدهی بانک مسکن امکان نشستن بر میز مدیریت نداشته و خانم جوان به درخواست همسرش مدیرعامل یکی از همین شرکت‌ها می‌شود، بی‌آنکه حتی برای ساعتی بر میز مدیریت بنشیند. نقش وی تنها امضاکننده سربرگ‌ها و چک‌های سفید امضا بوده است. تا جایی که حتی به شرکت هم نمی‌رفته و در داخل ماشین برگه‌ها و چک‌ها را امضا می‌کرده است. وی که به همسر خودش اعتماد کرده بود؛ همسری که در دادگاه حضور نداشت، اما هانیه پهلوان ادعا داشت همسرش به یقینی اعتماد کرده و فریب وی را خورده است. ادعایی که به تأیید وکیل متهم نیز رسید و حتی عدم حضور یقینی را دال بر خطاکار بودنش دانست!

باختن پای رفاقت ۱۸ ساله
امیر توللی، تحصیلکرده و رفیق ۱۸ ساله ضیایی قائم‌مقام بانک سرمایه! فردی که ادعا داشت پای رفاقت با ضیایی، تنها مراودات مالی و حساب بانکی وی را انجام می‌داده است. توللی تأکید کرد، هیچ ریالی از این مراودات منتفع نشده است. همین جا بود که سرنوشت سندخوردن هیوندای النترا به نام این فرد در ابهام پیش رفت و نماینده دادستان تأکید کرد، این ماشین به فردی داده شده که خود باید نظارت می‌کرده است، اما در مقابل خودرو چشم‌پوشی از برخی موضوعات کرده است.
«مجتبی کیان‌پیشه» معتمد‌ترین کارمند حسین هدایتی دولابی! وی اتهام خود در دخالت برای اخذ تسهیلات را از اساس رد کرد، اما این در حالی بود که طبق اظهارات نماینده دادستان اثر انگشت و دستخط وی برای اخذ تسهیلات وجود دارد.
«حسین شریعتی» واسطه ملکی پرونده هدایتی! که طبق دفاعیاتش هیچ منفعتی کسب نکرده است و تنها هدف وی طبق ادعایش وصل‌شدن به افرادی، چون هدایتی بوده است. اما یقینی متهمی که به ظاهر شرکت‌ها را در اختیار هدایتی می‌گذاشته و در حال حاضر از بیمارستان فرار کرده و وثیقه اجاره‌ای وی هم به توقیف درآمده است. قاضی پرونده نبود وی را سلب حق دفاع از خودش دانست و نماینده دادستان هم در جایی تأکید کرد که مثل مرد با حضور در دادگاه از خود دفاع کند. وکیل وی در دفاع از علی‌اکبر یقینی گفت: حتی با فرض مجرم بودن هدایتی، آنچنان وی مسلط است و خود را موجه جلوه می‌دهد که همین اثبات می‌کند، افرادی، چون موکل من به سادگی آب خوردن گول وی را می‌خورند!
ادامه این دادگاه به روز سه‌شنبه موکول شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار