کد خبر: 948847
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
به دلیل سیاست‌های نادرست دولت و کمبود وسایل نقلیه عمومی، تعداد خودرو‌ها هر روز در شهر افزایش می‌یابد و شهر به جای شهر انسان‌محور حالا به شهر خودرو‌محور تبدیل شده است.
سرويس جامعه جوان آنلاين: به دلیل سیاست‌های نادرست دولت و کمبود وسایل نقلیه عمومی، تعداد خودرو‌ها هر روز در شهر افزایش می‌یابد و شهر به جای شهر انسان‌محور حالا به شهر خودرو‌محور تبدیل شده است. ظرفیت و توسعه ساخت معابر شهری نیز بر اساس برنامه جامع شهری پایتخت به اتمام رسیده و به دلیل ازدحام خودرو‌ها دیگر جای پارک مناسب هم در معابر شهر وجود ندارد. از آنجا که شهر در آستانه تبدیل شدن به پارکینگ خودرو‌هاست، لازم است از سیستم‌های هوشمند برای دریافت خدمات شهری استفاده شود که در این زمینه مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران از بکارگیری فناوری برای پارک حاشیه‌ای هوشمند در آینده نزدیک در تهران خبر داد.

دیگر روش سنتی اداره شهر‌ها با توجه به افزایش جمعیت شهری و چالش‌های موجود جواب نمی‌دهد. با افزایش ضریب نفوذ ۸۹ درصدی اینترنت در کشور به‌ویژه در شهر‌ها لازم است شهروندان نیز با توسعه زیرساخت‌ها از روش‌های هوشمند برای دریافت خدمات استفاده کنند. کاهش تردد درون‌شهری، کمک به استفاده زیست شهری و کاهش ترافیک بخش کوچکی از بهره‌گیری از امکانات شهر هوشمند است. بر این اساس لازم است به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که عدالت فضای شهری رعایت شود و در معابر اصلی و پارک‌های حاشیه شهروندان بتوانند از فضا‌های موجود به خوبی استفاده کنند. لازمه دسترسی به پارک حاشیه یا استفاده از پارکینگ‌ها مکانیزه طبقاتی حرکت به‌سمت شهر هوشمند است تا شهروندان بتوانند از امکانات شهری به خوبی استفاده کنند. در این خصوص مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران معتقد است شهر‌های مختلف دنیا تعاریف متفاوتی با توجه به دیدگاه و شرایط خود از مفهوم هوشمندی شهر داشته‌اند، ولی به طور کلی، شهر هوشمند شهری است که با هدف افزایش کیفیت زندگی و مدیریت بهتر شهر از ابزار‌های فناورانه استفاده می‌کند. هوشمندی ضمن افزایش بهره‌وری، رقابت‌پذیری شهر‌ها را نیز افزایش می‌دهد، اما مهم‌ترین ویژگی که خط ارتباطی میان این شاخص‌ها محسوب می‌شود داده‌محوری است. شهر هوشمند در واقع شهری است که بر مبنای داده مدیریت می‌شود.

فرجود در خصوص روند هوشمندسازی تهران گفت: هوشمندسازی تهران کار جدیدی است و برنامه «تهران هوشمند» تازه آغاز شده است. باید کار‌های بسیاری انجام داد تا تهران در رنکینگ‌های جهانی این حوزه قرار گیرد. ما در حال حاضر باید از مفهوم شهر الکترونیک گذر کرده و وارد حوزه شهر هوشمند شویم. برای این منظور نیازمند زیرساخت‌های مختلفی هستیم. برای مثال در حوزه فنی نیازمند وجود سنسور‌ها برای جمع‌آوری داده‌ها هستیم. همچنین اهمیت شبکه‌ها مثل فیبر نوری و اینترنت اشیا (IOT) که داده‌ها را به‌هم متصل می‌کند از دیگر نیاز‌های زیرساختی ماست. در ادامه به پلتفرم‌های نرم‌افزاری برای پردازش داده‌ای و در نهایت به لایه اپلیکیشن‌ها و کاربرد‌ها می‌رسیم.

او با تأکید بر اهمیت نقش‌آفرینی استارتاپ‌ها در حوزه نوآوری شهری گفت: از سال پیش که برنامه تهران هوشمند آغاز شد تاکنون موضوع مشارکت با استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، شتاب‌دهنده‌ها، دانشگاه‌ها، کسب و کار‌های نوین و نوآور شهر پررنگ بوده است. در واقع ارتباط میان شهرداری با تمامی بازیگران اکوسیستم نوآوری تقویت شده است. ما سعی کرده‌ایم حداقل در حوزه موضوعاتی که به نیاز‌ها و چالش‌های شهر مربوط می‌شود از این اکوسیستم خلاق حمایت کرده و کار‌های مشترکی تعریف کنیم. از آن جمله می‌توان به برگزاری اولین چالش نوآوری یا هکاتون شهر در حاشیه «همایش تهران هوشمند» اشاره کرد. همچنین احصای نیازمندی‌های شهر و قرار دادن آن‌ها در اختیار کسب و کار‌های نوین از دیگر اقدامات ما بوده است.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران ضمن اشاره به مشخص کردن اولویت‌های شهر تهران و تعریف پروژه‌های مختلف در هر بخش گفت: شهروندان به زودی می‌توانند شاهد راه‌اندازی پارک حاشیه‌ای هوشمند در تهران باشند. پارک حاشیه‌ای در بستر نرم‌افزاری که متصل به سامانه تهران من خواهد بود می‌تواند برای یافتن جای پارک به شهروندان کمک کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار