دوچرخه‌سواری با اتوبوس‌های پایتخت!
کد خبر: 948846
لینک کوتاه: http://www.Javann.ir/003ypy
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
مطالعات جهانی نشان می‌دهد مد‌های حمل و نقل انبوه در دنیا مانند مترو و اتوبوسرانی برای رفاه حال شهروندانی که دوچرخه را به عنوان مد اصلی تردد‌های روزانه خود انتخاب می‌کنند، امکانی را فراهم کرده‌اند تا دوچرخه‌سواران بدون مشکل با دوچرخه از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.
سرويس جامعه جوان آنلاين: راه‌اندازی کمپین سه‌شنبه‌های بدون دود در تهران توسط پیروز حناچی و تأکید وی به توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در میان پایتخت‌نشینان باعث شد شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران اقدام به تجهیز اتوبوس‌های BRT تهران به رک‌های دوچرخه کند تا مسافران دوچرخه‌سوار هم بتوانند از اتوبوس استفاده کنند. طرحی که چندی پیش در مترو به صورت محدود به اجرا درآمد.

مطالعات جهانی نشان می‌دهد مد‌های حمل و نقل انبوه در دنیا مانند مترو و اتوبوسرانی برای رفاه حال شهروندانی که دوچرخه را به عنوان مد اصلی تردد‌های روزانه خود انتخاب می‌کنند، امکانی را فراهم کرده‌اند تا دوچرخه‌سواران بدون مشکل با دوچرخه از این وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. این بررسی‌ها حکایت از آن دارد که اتوبوس‌های جدید در بیشتر شهر‌های مطرح دنیا از کشور‌های اروپایی گرفته تا امریکایی برای رفاه حال مسافران خود امکانات جدیدی را به عنوان جاذبه سفر قرار داده‌اند و در این رابطه شرکت‌های فعال در بخش حمل و نقل عمومی و همچنین تولیدکننده اتوبوس‌ها رقابت تنگاتنگی با هم دارند. پس از طرح استفاده از دوچرخه در مترو حالا شهرداری پایتخت به‌سمت آن رفته تا در خطوط پرمسافر اتوبوسرانی امکان استفاده دوچرخه‌سوار از اتوبوس‌ها فراهم شود. استفاده از رک دوچرخه یکی از این امکانات است که در ناوگان اتوبوسرانی و مترو ایجاد شده است. تصمیم‌گیران شهری در این شهر‌ها اعتقاد دارند ایجاد امکاناتی برای تشویق شهروندان به طی کردن مسیر‌های تردد روزانه با بهره‌گیری از مُدهای مختلف حمل و نقل عمومی باعث خواهد شد مشکل ترافیک، آلودگی هوا و موضوعات زیست محیطی حل شود.

تسهیلات ویژه اتوبوسرانی به دوچرخه‌سواران

راه‌اندازی خانه‌های دوچرخه و بعد از آن جمع کردن این امکانات در برخی مناطق شهر تهران به دلیل عدم استقبال تهرانی‌ها از سیستم دوچرخه‌سواری و بعد استفاده از رَک‌های دوچرخه در سطح معابر مرکزی پایتخت و در نهایت راه‌اندازی اپلیکیشن اجاره دوچرخه از جمله اقداماتی است که در سال‌های اخیر انجام شده است.

شاید بتوان گفت: ورود پیروز حناچی به موضوع ایجاد فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی و سیستم دوچرخه‌سواری در روز سه‌شنبه‌ها و استفاده وی از دوچرخه برای حاضر شدن در شهرداری تهران باعث شد برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در خصوص ایجاد تسهیلات ویژه برای شهروندان دوچرخه‌سوار در پایتخت ایجاد شود.
در این میان نیز شرکت واحد اتوبوسرانی پایتخت در میان مد‌های انبوه بر حمل و نقل عمومی توانست نخستین گام را در راستای سیاست‌های شهردار تهران بردارد. آن‌طور که پیمان سنندجی می‌گوید: در راستای اجرای برنامه سفر‌های ترکیبی و به منظور ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و تسهیل در تردد علاقه‌مندان به دوچرخه، شرکت واحد اقدام به نصب جایگاه ویژه حمل دوچرخه (rack) بر روی تعدادی از اتوبوس‌های تندرو کرده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است در ابتدا رک‌های دوچرخه روی تعدادی از اتوبوس‌های خط ۷ سامانه BRT نصب شود. مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار تیتر شهر تأکید کرد: در حال حاضر این جایگاه ویژه روی پنج دستگاه اتوبوس خط تندرو پایانه پارک وی- پایانه معین جهت استفاده علاقه‌مندان به این نوع سفر، نصب شده و قابل استفاده است.

شرایط استفاده از رک‌های دوچرخه در ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران از سوی شهروندان موضوع مهمی است که نیاز به دستورالعمل اجرایی دارد. تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که از سه سال قبل اطلاع‌رسانی وسیعی در خصوص چگونگی استفاده از این تجهیزات به شهروندان دوچرخه‌سوار انجام شده و به نوعی آن‌ها با شیوه استفاده از رک‌های دوچرخه در اتوبوس، مترو و تراموا آشنا هستند.
به نظر می‌رسد با همکاری پلیس راهور تهران بزرگ نسبت به استفاده از رک‌های دوچرخه روی اتوبوس‌های پایتخت هم جاذبه استفاده از وسایل نقلیه عمومی را برای شهروندان بالاتر می‌برند و هم از احتمال تصادف راکبان دوچرخه با خودرو‌ها و حتی اتوبوس‌ها در معابر پایتخت جلوگیری می‌شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدید ها
مهمترین عناوین
آخرین اخبار