کد خبر: 948838
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۰
استعدادیابی هنرمندان با ۴۰۰ دفتر بسیج هنری شهرستان‌ها
بسیجیان هنرمند عضو بسیج هنرمندان در کنار آموزش‌هایی که به جوانان هنردوست می‌دهند، همچون گروه‌های جهادی برنامه متعدد و متنوعی را در راستای آموزش روستاییان برای توانمندسازی و تولید صنایع دستی در نظر می‌گیرند.
سرويس ايران جوان آنلاين: سازمان بسیج هنرمندان که از سال ۱۳۸۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده تاکنون توانسته است بیش از ۱۰۰ هزار هنرمند بسیجی را در سراسر کشور شناسایی و جذب کند. هنرمندانی که در رشته‌های گوناگون شعر، ادبیات داستانی، عکس، خوشنویسی، هنر‌های تجسمی، فیلم، تئاتر، انیمیشن، آوا‌ها و نوا‌های انقلابی، صنایع دستی و تعزیه فعالیت می‌کنند. همچنین تاکنون بیش از ۶۰ جشنواره فرهنگی‌–‌هنری توسط بسیج هنرمندان در استان‌های مختلف برگزار شده است تا ضمن تقدیر از هنرمندان، ظرفیت‌های فرهنگی- هنری هر استان هم شناسایی شود. بسیج هنرمندان ضمن توانمندسازی روستاییان و توجه به اقتصاد معیشتی آن‌ها خلأ‌های فرهنگی را در جای جای کشور برطرف می‌کند.

۱۲ سال پیش در سال ۱۳۸۵ بسیج هنرمندان به صورت رسمی فعالیت خود را در کشور آغاز کرد. از آن زمان تاکنون این سازمان توانسته است در کل کشور دفاتر خود را دایر کند، به طوری که اکنون بیش از ۴۰۰ دفتر بسیج هنرمندان در تمام استان‌ها به فعالیت می‌پردازند و جشنواره‌های متعددی را هم تاکنون در استان‌ها برپا کرده‌اند. در این راستا رئیس سازمان بسیج هنرمندان با تأیید مطالب فوق در گفت‌وگو با «جوان» می‌گوید: «بیش از ۱۰۰ هزار هنرمند بسیجی در تمام کشور به فعالیت‌های فرهنگی- هنری می‌پردازند.» این بسیجیان که از هر رده سنی عضو سازمان بسیج هستند، بیشتر شامل جوانانی می‌شوند که قرار است در آینده به ایفای نقش بپردازند و ادامه دهنده راه انقلاب باشند. امیر نصیربیگی با اشاره به تنوع رشته‌‎های هنرمندان بسیجی در سازمان اضافه می‌کند: «بسیجیان به صورت تخصصی در هر یک از رشته‌های شعر، ادبیات داستانی، عکس، خوشنویسی، هنر‌های تجسمی، فیلم، تئاتر، انیمیشن، آوا‌ها و نوا‌های انقلابی، صنایع دستی و تعزیه به فعالیت می‌پردازند.»

برگزاری نخستین جشنواره مردمی در لرستان

به رغم اینکه برخی از رشته‌های نامبرده در گروه هنر‌های تجسمی قرار می‌گیرند، اما بسیج هنرمندان به تمام این رشته‌ها به صورت جداگانه اهمیت می‌دهد. همین موضوع هم انگیزه‌ای افزون را در نوجوانان و جوانان ایجاد کرده است. رئیس سازمان بسیج هنرمندان در این باره بیان می‌کند: «در بسیج هنرمندان بر اساس برنامه‌ریزی که انجام داده‌ایم به همه رشته‌های فرهنگی- هنری به صورت مستقل می‌پردازیم. از همین رو برای هر کدام برنامه‌های آموزشی خاصی را در نظر گرفته‌ایم که منجر به نقش‌آفرینی بیشتر جوانان در جشنواره‌های هنری بسیج هنرمندان می‌شود.» جشنواره‌های متعددی که در سال‌های گذشته برگزار شده‌اند قرار است در سال‌های آتی هم همچنان در استان‌های مختلف کشور برپا شوند. جشنواره‌هایی که شامل جشنواره فیلم، جشنواره تئاتر، جشنواره هنر‌های تجسمی و ... می‌شود. نصیربیگی با اشاره به آخرین جشنواره‌ای که برگزار شد، اضافه می‌کند: «یک ماه پیش جشنواره سرود‌های حماسی و انقلابی را در استان لرستان داشتیم که برای نخستین بار با آرای مردمی برگزار شد.» در این جشنواره که بیش از ۵۰۰ گروه شرکت کرده بودند، برندگان توسط ۱۰۰ هزار رأی مردمی انتخاب شدند و توانستند جوایز نفیسی از سازمان بسیج هنرمندان دریافت کنند. سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به اینکه جشنواره مذکور طی چهار روز در استان لرستان به صورت کشوری برگزار شد، ادامه می‌دهد: «ما با انتخاب استان‌های مختلف نه تنها فرصت شکوفایی استعداد جوانان سراسر کشور را فراهم می‌کنیم، بلکه به این وسیله تمرکز برگزاری تمام مراسم‌ها و جشنواره‌ها را در یک نقطه از بین می‌بریم و ظرفیت‌های فرهنگی تمام استان‌ها را در نظر می‌گیریم.»

استقبال بی‌نظیر مردم از جشنواره‌ها

مضاعف بر جشنواره سرود‌های حماسی و آوا‌های انقلابی که در استان لرستان برگزار شد، جشنواره‌های دیگر بسیج هنرمندان نیز به همین روال در استان‌های دیگر برگزار شده است. در این راستا به جشنواره تئاتر می‌توان اشاره کرد که در آخرین دوره در هرمزگان برگزار شد. همچنین جشنواره هنر‌های تجسمی هم آخرین بار در آذربایجان شرقی و جشنواره شعر هم در ایلام برگزار شد. در این خصوص رئیس سازمان بسیج هنرمندان بیان می‌کند: «تمام تلاش ما برای انتخاب استان‌های مختلف برای این است که بتوانیم از ظرفیت‌های هنری و ادبی استان‌های مختلفمان در جشنواره‌ها بهره ببریم و نشاط را در مردم تقویت کنیم.» نصیربیگی با اشاره به اثربخشی جشنواره‌های برگزار شده از سوی بسیج هنرمندان اضافه می‌کند: «خوشبختانه تمام جشنواره‌‎هایی که توانسته‌ایم برگزار کنیم همگی با حضور اساتید بسیجی هر حوزه بوده و توانسته است رضایت مردم نواحی مختلف کشور را به خوبی کسب کند.» وی ادامه می‌دهد: «برخی از این اساتید و کارشناسان که وظیفه راهنمایی و آموزش جوانان را بر عهده دارند از پیشکسوتان حوزه هنری و ارشاد هستند.» نصیربیگی بیان می‌کند: «اغلب جشنواره‌ها بیش از آنچه انتظار داشتیم مورد استقبال قرار گرفته‌اند، به طوری که می‌توان ادعا کرد اغلب آن‌ها با افزایش سه برابری بازدید جوانان بوده‌است.» البته این جشنواره‌ها بر خلاف دیگر جشنواره‌هایی که در سراسر کشور برگزار می‌شوند و جنبه رقابتی دارند که در نهایت به دلخوری ختم می‌شوند، به رغم رقابتی بودن در فضایی دوستانه و صمیمی برگزار می‌شوند. جشنواره‌هایی که به عنوان محلی برای تجدید دیدار هنرمندان و بحث و گفت‌وگو پیرامون فعالیت‌های هنری است.

رفع خلأ‌های فرهنگی توسط بسیج هنرمندان

گفته می‌شود تعداد جشنواره‌هایی که طی این ۱۲ سال تأسیس سازمان بسیج هنرمندان در سراسر کشور برگزار شده است، به بیش از ۶۰ جشنواره می‌رسد. جشنواره‌هایی که برخی از آن‌ها هر دو سال یک‌بار و به صورت میانگین هر ساله نزدیک به سه جشنواره موضوعی در استان‌ها برگزار می‌شود. اغلب این جشنواره‌ها هم دارای بعد‌های حمایتی، تولیدی و آموزشی هستند. در این راستا رئیس سازمان بسیج هنرمندان می‌گوید: «در کنار جشنواره‌هایی که در استان‌ها برگزار می‌شود، در هر استان تمام رشته‌های فرهنگی- هنری انجمن‌های جداگانه و به‌خصوص خودشان را دارند. انجمن‌هایی که علاوه بر استعدادیابی هنرمندان، برای آن‌ها کلاس‌های آموزشی و توانمندسازی هم برگزار می‌کنند.» نصیربیگی اضافه می‌کند: «هنرمندان در این انجمن‌ها با تکنیک‌های روز آشنا می‌شوند و آموزش می‌بینند که چگونه آثار هنری‌شان را بدون نقص و ایراد ارائه دهند.»

علاوه بر این بسیجیان هنرمند عضو بسیج هنرمندان در کنار آموزش‌هایی که به جوانان هنردوست می‌دهند، همچون گروه‌های جهادی برنامه متعدد و متنوعی را در راستای آموزش روستاییان برای توانمندسازی و تولید صنایع دستی در نظر می‌گیرند. برنامه‌هایی که علاوه بر اصلاح شیوه‌های قدیمی، منجر به افزایش تولیدات صنایع دستی بازارپسندی می‌شود که می‌تواند معیشت روستاییان را هم تأمین کند. مضاف بر این اقدامات سازمان بسیج هنرمندان همواره به دنبال رفع نواقص و خلأ‌های فرهنگی جوامع روستایی هم است. در این راستا رئیس سازمان بسیج هنرمندان تأکید می‌کند: «در بسیاری از مناطق کشور ما خلأ اقتصادی نداریم، اما خلأ فرهنگی داریم و ما سعی در برطرف کردن تمامی آن‌ها داریم.» وی با اشاره به فعالیت‌های هنری که در مناطق مختلف کشور انجام می‌شود، به ساخت انیمیشن به عنوان یکی از هنر‌های مورد توجه سازمان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «انیمیشن‌هایی که ساخته می‌شود موضوعات متنوعی را در بر می‌گیرند. برخی در خصوص هشت سال دفاع مقدس هستند و برخی دیگر در خصوص نیاز‌ها و مشکلات مردم است.» نصیربیگی اضافه می‌کند: «گاهی همین فعالیت‌های هنری می‌توانند متولیان را نسبت به مشکلات و حتی ظرفیت‌های استانی هوشیار کنند. در این خصوص می‌توان به جشنواره عکاسی اشاره کرد که عکاسان می‌توانند از طریق آلبوم‌های عکس‌شان مناطق مختلف را با تمام ظرفیت‌ها و کمبودهایش به متولیان نشان دهند.» بنابراین، این جشنواره‌ها در کنار تمام مزایایی که دارند می‌توانند کلیدی برای رفع مشکلات مناطق مختلف هم باشند. اقدامی که با تلاش شبانه‌روزی بسیجیان سازمان بسیج هنرمندان انجام می‌شود. لازم به ذکر است برگزاری جشنواره‌های بسیج هنرمندان برای موازی‌کاری با جشنواره‌های سایر نهاد‌ها نیست و تنها در راستای رفع خلأ‌های فرهنگی در مناطق مختلف است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار