کد خبر: 948836
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
سپاه سرسبزی و آبادانی را به استان‌ها می‌برد
از آنجا که کشاورزی، باغداری و دامداری یکی از مهم‌ترین منابع درآمد روستاییان به شمار می‌رود که نقش مهمی در رونق اقتصاد مقاومتی دارد لذا این مهم باعث شده تا در صورت هرگونه پدید آمدن مشکلی در این زمینه اقتصاد آن‌ها دچار مشکل شود.
محمدرضا سوری
سرويس ايران جوان آنلاين: از آنجا که کشاورزی، باغداری و دامداری یکی از مهم‌ترین منابع درآمد روستاییان به شمار می‌رود که نقش مهمی در رونق اقتصاد مقاومتی دارد لذا این مهم باعث شده تا در صورت هرگونه پدید آمدن مشکلی در این زمینه اقتصاد آن‌ها دچار مشکل شود. در این میان خراسان رضوی و قزوین از جمله مناطقی به شمار می‌روند که روستاییان آن‌ها به دلیل مشکلات مختلفی از قبیل: خشکسالی و کمبود برخی زیرساخت‌ها در زمینه تولیدات کشاورزی و باغی با مشکلات ریز و درشتی مواجه هستند که به شدت نیازمند حمایت همه‌جانبه هستند. این مهم موجب شده تا با اجرای کامل پروژه فاز دوم پروژه لایروبی نهر‌های سنتی سرخس، توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و کشاورزان ۱۲ روستای این شهرستان از رواناب‌های فصلی بهره‌مند شوند.

کشاورزی در خراسان رضوی با توجه به اینکه در منطقه خشک و نیمه‌خشک قرار دارد کار سختی است ولی کشاورزان این استان از دیرباز با سختکوشی توانسته‌اند بر مشکلات پیروز شوند. برخی مشکلات از قبیل: سختی زمین، کم آبی، باد و طوفان، تگرگ و سرما باعث شده تا بهره‌وران خراسان رضوی نتوانند بهره آنچنانی از تولیدات خود ببرند، با این حال تلاش و سختکوشی آن‌ها باعث شده تا سالانه از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زراعی درآمدی بیش از ۸ هزار میلیارد تومان را برای استان و کشور به ارمغان آورند. با این حال مهم‌ترین مشکل صنعت کشاورزی در خراسان رضوی کمبود سالانه بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب است.

احیای روستا‌های سرخس توسط بسیج

یکی از شهرستان‌هایی که در زمینه تولیدات کشاورزی در خراسان رضوی نقش مهمی را بازی می‌کند، شهرستان سرخس و روستا‌های این منطقه است، اما وجود دودهه خشکسالی موجب شده تا آن‌ها در زمینه تولیدات خود با مشکل مواجه شوند. از آنجایی که یکی از راه‌های آبرسانی لایروبی قنات و رودخانه‌هاست لذا این مهم موجب شده تا خدمات خوبی در این زمینه ارائه شود؛ موضوعی که باعث شد تا پای سپاه و بسیج شهرستان سرخس برای حل مشکلات موجود به روستا‌های این منطقه باز شود. فرمانده سپاه سرخس با اشاره به اینکه فاز دوم پروژه لایروبی نهر‌های سنتی سرخس را آغاز کردیم، می‌گوید: «به همت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه امام رضا (ع) و در قالب طرح دهستان‌آباد، ۱۱۰ کیلومتر از نهر‌های سنتی شهرستان سرخس از جمله نهر‌های مظفری، انقلاب و نوروزآباد لایروبی می‌شوند.» این در حالی است که در قزوین نیز احداث کانال، انتقال و مخزن ذخیره آب آقابابا- کیخنان با حجم ۴۰۰ هزار متر مکعب و احداث کانال به طول ۵۷۰۰ متر موجب سرسبز شدن کشاورزی روستا‌های این استان شد. عیسی صفری می‌افزاید: «در فاز اول سه دستگاه بیل مکانیکی زنجیری از ۱۷ فروردین‌ماه امسال کار لایروبی این نهر‌های سنتی را شروع کردند و این پروژه تاکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.»

وی با بیان اینکه در فاز اول که از ابتدا تا انتهای کانال مظفری بود ۷۴ کیلومتر لایروبی انجام شده است، ادامه می‌دهد: «در فاز دوم این پروژه نهر انقلاب و انشعابات کچولی به طول بیش از ۳۰ کیلومتر لایروبی می‌شوند.» فرمانده سپاه سرخس با تأکید بر اینکه اجرای این پروژه آثار مثبتی بر زندگی مردم و کشاورزان منطقه و به‌خصوص مدیریت منابع آبی شهرستان دارد، تصریح می‌کند: «با اجرای این طرح از خروج آب‌های مرزی به سمت ترکمنستان جلوگیری می‌شود.» صفری با بیان اینکه لایروبی نهر‌های سنتی و کانال‌ها موجب تغذیه آبخوان دشت سرخس می‌شود، می‌گوید: «با توجه به کمبود بارش‌ها و خشکسالی‌های پی‌درپی و ازآنجا که در سال گذشته میلیون‌ها مترمکعب سیلاب‌ها از طریق نهر‌ها و رودخانه‌های داخلی و مرزی هدر رفته است، لایروبی کانال‌ها و نهر‌های سنتی کمک خوبی به حفظ رواناب‌ها می‌کند.» این در حالی است که اجرای این پروژه موجب شیرین شدن آب چاه‌های کشاورزی و تزریق آب به منابع زیرزمینی شده و در رفع مشکل شوری آب و افت منابع آبی مؤثر است. از آنجا که احیای مجدد رودخانه مرزی، ترمیم و باز شدن جریان مسیل‌ها و رواناب‌های فصلی از دیگر اثرات مثبت اجرای این طرح است لذا با اجرای کامل این پروژه بیش از ۱۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه و کشاورزان ۱۲ روستای این شهرستان از رواناب‌های فصلی بهره‌مند شدند.

اجرای پروژه آبرسانی به روستا‌های قزوین

از آنجا که یکی از مشکلات کشاورزان قزوینی کافی نبودن آب مورد نیاز برای کشاورزی است لذا این مهم موجب شد بسیج سازندگی استان قزوین برای حل این مشکل وارد عمل شود. کارشناس فنی و اجرایی بسیج سازندگی استان قزوین در رابطه با پروژه‌های عمرانی بسیج و سپاه در مناطق روستایی این استان می‌گوید: «سد کیخنان- آقابابا پروژه عظیمی است که در راستای رفع مشکلات کشاورزی روستای آقابابا در حال انجام است.» مصطفی قاسمی می‌افزاید: «پروژه احداث کانال، انتقال و مخزن ذخیره آب آقابابا- کیخنان دارای ۲ فاز مخزن با حجم ۴۰۰ هزار متر مکعب و احداث کانال به طول ۵۷۰۰ متر است که فاز دوم آن شهریورماه به اتمام رسید و افتتاح شد.» وی تصریح می‌کند: «فاز دوم شامل ۵۷۰۰ متر احداث کانال، ۵۳ عدد آبگیر، ۹ عدد دراپ، ۶ عدد پل ماشین رو در مسیر کانال، یک عدد سازه کالورت و یک عدد سازه سرزیر بوده که به اتمام رسیده است.» این سد از سرزیر شدن آب سد خاکی واقع در ۲کیلومتری خط مرتضی‌آباد به روستای آقابابا تأمین می‌شود به طوری که در فصل‌های پاییز و زمستان هرزآب روستای کیخنان در این مخزن ذخیره می‌شود و در فصل بهار و تابستان در بخش کشاورزی روستای آقابابا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار