کد خبر: 948820
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
متوسط حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در سال جاری، حدود ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان بوده و برخلاف ادعای مطرح‌شده توسط دولت، حقوق حدود ۲۸ هزار نفر از کارمندان دولت براساس حکم پرسنلی بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: تایید تبصره ۱۲ لایحه بودجه ۹۸ توسط شورای نگهبان، پرونده موضوع سازوکار افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان بسته شد. براساس مصوبه مجلس که در آخرین روز بررسی لایحه بودجه ۹۸ یعنی شنبه هفته قبل به تصویب رسید، مقرر شد ۴۰۰ هزار تومان به حقوق‌ها اضافه شود و علاوه بر آن «تا ۱۰ درصد» به حقوق آن‌ها افزوده شود.

دولت به شدت از این مصوبه مجلس انتقاد کرد و اعتقاد داشت مدل پیشنهادی اش یعنی افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان از مصوبه مجلس به مراتب عادلانه‌تر و بیشتر به نفع طبقات محروم بوده است. در همین راستا، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در تاریخ ۱۳ اسفندماه به شدت این مصوبه مجلس را زیر سوال برد. سپس پورمحمدی معاون نوبخت در مناظره با حاجی بابایی نماینده مجلس در برنامه گفتگوی ویژه خبری مورخ ۱۵ اسفندماه، انتقاد‌های فراوانی درباره این مصوبه مجلس مطرح کرد. نوبخت و پورمحمدی در این برنامه‌های تلویزیونی ضمن تاکید بر اینکه با توجه به منابع در نظر گرفته شده برای افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در سال ۹۸، دولت در کنار افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوق آنها، صرفا منابع کافی برای افزایش ۵ درصدی حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان را دارد، به دو نکته مهم اشاره کردند که عبارتست از:

۱- مصوبه مجلس، صرفا به نفع افرادی است که حقوقی کمتر از ۲ میلیون تومان دریافت می‌کنند و تعداد این افراد حدود ۱.۱ میلیون نفر از مجموع ۵ میلیون نفر کارمند دولت و بازنشسته است یعنی با مصوبه مجلس اکثریت افراد (حدود ۸۰ درصد کارمندان دولت و بازنشستگان) متضرر خواهند شد.

۲- حداکثر حقوق پرداختی دولت به کارمندان، حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

اما چند ضرب و تقسیم ساده و گزارش دولت درباره این موضوع نشان داد هر دو ادعای مطرح شده توسط مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه غیرواقعی است:

الف- با یک ضرب و تقسیم ساده و با توجه به مالیات پلکانی مصوب مجلس (بند «الف» تبصره ۶ لایحه بودجه ۹۸) مشخص می‌شود که حقوق کارمندان دولت و بازنشستگانی که زیر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می‌کنند با فرض ۴۰۰ هزار تومان و ۵ درصد افزایش مد نظر دولت از ۲۰ درصد افزایش پیش بینی شده در لایحه دولت بیشتر خواهد بود. گزارش سازمان برنامه و بودجه هم موید این نکته است.

علاوه بر این، براساس گزارش دولت حدود ۵۳ درصد کارمندان دولت و بازنشستگان حقوق زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و حدود ۸۱ درصد کارمندان دولت و بازنشستگان حقوق زیر ۳ میلیون تومان دارند؛ بنابراین تخمین زده می‌شود حدود ۷۰ درصد کارمندان دولت و بازنشستگان از مصوبه مجلس منتفع می‌شوند.

ب- براساس گزارش دولت، حقوق ۵ هزار و ۳۷۴ نفر از کارمندان دولت براساس حکم پرسنلی بین ۹ تا ۱۰ میلیون تومان و حقوق ۱۹ هزار و ۳۵ نفر از کارمندان دولت براساس حکم پرسنلی بالای ۱۰ میلیون تومان است. علاوه بر این، حقوق ۶ هزار و ۷۸ نفر از کارمندان دولت براساس حکم پرسنلی بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است و متوسط مبلغ حقوق این کارمندان، ۸ میلیون و ۴۷۸ هزار تومان است؛ بنابراین تخمین زده می‌شود حقوق حدود ۲۸ هزار نفر از کارمندان دولت براساس حکم پرسنلی بیش از ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.

علاوه بر این، براساس گزارش دولت، متوسط حقوق کارمندان دولت در سال ۹۷ براساس حکم پرسنلی، حدود ۲ میلیون و ۹۳۳ هزار تومان و متوسط حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در سال ۹۷ براساس حکم پرسنلی، حدود ۲ میلیون و ۳۲۰ هزار تومان بوده است. در نتیجه، متوسط حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان در سال جاری، حدود ۲ میلیون و ۸۶۷ هزار تومان بوده است.
 
۵۳ درصد حقوق‌بگیران زیر ۲.۵ میلیون تومان می‌گیرند
 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار