کد خبر: 948730
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۶
نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس:
نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: استانی‌شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی موجب هم‌افزایی بیشتر کل نمایندگان استان در راستای توسعه استان می‌شود و با قدرت بیشتری می‌توانند امورات استان را پیگیری کنند.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس، یکی از مهم‌ترین موضوعات بحث برانگیز یک دهه اخیر مجلس شورای اسلامی بوده است. این موضوع که برای نخستین بار در سال 1378 مطرح شد، در سیر ادوار قانونگذاری پنجم، ششم، هفتم و هشتم با انتقادات و واکنش‌های مختلفی از جانب نمایندگان جناح‌های مختلف روبه‌رو شده است و در کشاکش این واکنش‌ها و انتقادات، با گذشت نوزده سال از نخستین سال ارائه آن در مجلس شورای اسلامی، بالاخره  12 اسفندماه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت و وکلای ملت با تصویب ماده ۳، این طرح را با ۱۳۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رساندند.

با تصویب این طرح در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه‌های انتخابیه موجود تابعه استان، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می‌شوند و هر یک از رأی‌دهندگان می‌توانند برای تمامی کرسی‌های استانی، نماینده انتخاب کنند.

در واقع هر استان براساس جمعیت خود تعداد مشخصی نماینده خواهد داشت که این نماینده‌ها، نمایندگان کل استان و نه صرفا شهرستان خاصی خواهند بود که براساس کسب بیشترین آرا به مجلس راه خواهند یافت.

منصور مرادی نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: طرح استانی‌شدن انتخابات مجلس یکسری مزایا دارد از جمله اینکه با تصویب این طرح دیگر وقت نمایندگان مجلس صرف امور جزئی و رسیدگی به امور شهری همچون آسفالت خیابان، ساخت پل و غیره نمی‌شود بلکه در سطح استانی و ملی کارها را پیگیری می‌کنند و به منافع همه استان می‌اندیشند.

وی افزود: با این طرح افرادی می‌توانند به مجلس ورد پیدا کنند که بتوانند مورد پذیرش مردم کل استان واقع شوند یعنی به علت گستردگی حوزه انتخابیه از سطوح شهرستانی به استانی، امکان انتخاب نیروهای نخبه و توانمند که در حوزه‌های شهرستانی از رای بالایی برخوردار بودند از مردم سلب می‌شود.

مرادی ادامه داد: این طرح موجب می‌شود افرادی که مستعد و توانمند هستند اما در استان مشهور نیستند شانس موفقیتشان کمتر شود و در مقابل نامزدهای مشهور شانس پذیرششان بیشتر شود.

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از نگرانی‌های اصلی نمایندگان مجلس در مخالفت با این طرح این بود که با تصویب این طرح روستاهای دورافتاده و محروم از پیگیری نمایندگان مجلس حذف می‌شوند و دسترسی مردم این مناطق به نمایندگان به مراتب کمتر می‌شود.

مرادی یادآور شد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان محروم و توسعه‌نیافته است و نیازمند توجه ویژه است این نگرانی نمایندگان مجلس را در این حوزه چند برابر می‌کرد اما این دلیل نمی‌شود چرا که اگر نمایندگان بصورت استانی انتخاب شدند باعث هم‌افزایی بیشتر کل نمایندگان در راستای توسعه استان می‌شود و با قدرت بیشتری می‌توانند امورات استان را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه با استانی‌شدن انتخابات مجلس هزینه‌های تبلیغاتی به علت گسترش حوزه انتخابیه افزایش می‌یابد، افزود: با این طرح هزینه شرکت در انتخابات بالا می‌رود چون هر کسی از پس هزینه‌های تبلیغات گسترده‌ استانی برنمی‌آید لذا نیازمند حامی و اسپانسر و وام‌دار جریان‌های سیاسی می‌شوند به همین منظور باید بعد از پیروزی جوابگوی خواسته‌های اسپانسر خود باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر