کد خبر: 948709
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
سیاستمداران اظهارات ترامپ درباره ضداسرائیلی بودن حزب دموکرات را محکوم کردند
رئیس‌جمهور امریکا دموکرات‌ها را یک حزب «ضدیهودی» و «ضد اسرائیلی» نامید تا جنجال در فضای سیاسی امریکا بر سر اینکه چه کسی حامی اسرائیل و چه کسی ضد اسرائیلی است، به یک نقطه اوج جدید برسد.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: ظاهراً وحشت از اینکه هیچ سیاستمداری انگ ضدیت با اسرائیل نخورد، در پایتخت سیاسی امریکا یک اجماع است تا جایی که تد دوچ، نماینده دموکرات کنگره امریکا از ترامپ، دموکرات‌ها و جمهوریخواهان خواسته بحث و جنجال بر سر یهودی‌ستیزی و شعار‌های ضد یهودی را متوقف کنند، زیرا به گفته او «این یک دعوای سیاسی نیست، دعوای مرگ و زندگی است.»
به گزارش «جوان»، آخرین همه‌پرسی که ۱۸ اکتبر ۲۰۱۸ درباره احساس یهودیان به دونالد ترامپ منتشر شده، نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایتی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا در خصوص اسرائیل، به افزایش حمایت از ترامپ در میان جامعه یهودیان امریکا منجر نشده است. این همه‌پرسی که از سوی گروه «ملمان» انجام شده، نشان می‌دهد که هرچند ۵۱ درصد یهودیان امریکا از برخورد ترامپ با اسرائیل خشنودند، اما تنها ۶درصد گفته‌اند به خاطر سیاست اسرائیلی وی به او رأی خواهند داد. نتایج این نظرسنجی که آخرین نظرسنجی در نوع خود درباره تمایلات یهودیان امریکا است، نشان می‌دهد که سیاست‌های حمایتی ترامپ از رژیم صهیونیستی، تأثیر مثبتی بر رأی یهودیان امریکا به او ندارد. با این حال، ترامپ جمعه شب با یک اظهارنظر جنجالی، بار دیگر تلاش کرد افکار عمومی یهودیان امریکا را با خود همراه کند. مجلس نمایندگان روز پنج شنبه قطعنامه‌ای در محکومیت کلی نفرت‌پراکنی صادر کرد که واکنشی به اظهارات ضد اسرائیلی ایلهان عمر، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان داشت؛ قطعنامه‌ای که البته در آن هیچ اشاره‌ای به ایلهان عمر نشده و در یک عبارت کلی، تنفر علیه یهودیان، مسلمانان و دیگر گروه‌ها را محکوم می‌کند. ترامپ از لفظ مبهم این قطعنامه استفاده کرد تا دموکرات‌ها را متهم به یهودستیزی و اسرائیل‌ستیزی کند. او جمعه شب در کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «به نظر من رأی دیروز مجلس نمایندگان شرم‌آور بود. به نظر من رأی‌گیری (مجلس نمایندگان) فضاحت‌بار بود و اگر بخواهیم پاسخ صادقانه‌ای بدهیم، همه همین طور عمل کردند.» ترامپ نوک پیکان را به سمت دموکرات‌ها گرفت و گفت که لحن قطعنامه مجلس نمایندگان نشان داد «دموکرات‌ها تبدیل به حزبی ضد اسرائیلی شده‌اند، آن‌ها یک حزب ضد یهودی شده‌اند و این خیلی بد است.»

برچسب ضد اسرائیلی به حزب حامی!
این اظهارات ترامپ در حالی که اکثریت یهودیان امریکایی به طور سنتی در انتخابات به حزب دموکرات رأی می‌دهند، نه تنها برای دموکرات‌ها گران تمام شد، بلکه بحث درباره سطح حمایت‌ها از اسرائیل و یهودیان را به مرکز بحث‌های سیاسی فرستاد و نشان داد که حساسیت‌ها به اینکه سیاستمداران برچسب «ضد یهودی» و «ضداسرائیلی» نخورند، تا چه اندازه برای جامعه سیاسی امریکا حیاتی است. هالی سویفر از شورای دموکراتیک یهودیان امریکا در واکنش به سخنان ترامپ گفت: «ما از اینکه پرزیدنت ترامپ یک بار دیگر از خود بی‌صداقتی و دورویی نشان داد و تمایل خود را به استفاده از یهودستیزی به عنوان یک فوتبال سیاسی ابراز کرد، نه فقط متعجب بلکه وحشت‌زده شدیم.» او به موضع‌گیری‌های قبلی ترامپ در مورد یهودیان و اسرائیل اشاره کرده و گفته است: «خود کلماتی که رئیس‌جمهور به کار برد، آتش بی‌تحملی را شعله‌ور کرد و یهودیان را هدف گرفت و جمهوریخواهان هم از محکوم کردن سخنان رئیس‌جمهور به همان سرعتی که سخنان ایلهان عمر دموکرات را محکوم کردند، خودداری کردند.» تد دوچ از نمایندگان دموکرات مجلس نمایندگان پا از این هم پیش‌تر گذاشت و گفت که اصل این بحث که کسی متهم به یهودی‌ستیزی شود، در امریکا بازی مرگ و زندگی است و از همه خواست این بازی را متوقف کنند. او خطاب به ترامپ توئیت کرد: «من استفاده از یهودی‌ستیزی از سوی همکاران خودم، چه دموکرات و چه جمهوریخواه و همچنین کمپین شما را محکوم می‌کنم.» او نوشت: «ما بایستی به صراحت استفاده از یهودستیزی و شعار دادن ضد یهودی را محکوم کنیم. یهودیان ما را جایگزین (کس دیگری) نخواهند کرد.» تد دوچ از همه خواسته این بحث را متوقف کنند: «این یک دعوای سیاسی نیست، دعوای مرگ و زندگی است. لطفاً متوقفش کنید.»‌چاک شامر، رهبر اقلیت دموکرات سنا نیز ترامپ را به استفاده از یهودی‌ستیزی به عنوان یک ابزار متهم کرد و گفت: «اظهارات او (ترامپ) نشان می‌دهد که رئیس جمهور مایل به استفاده از سیاست شکاف است نه مواجهه با یهودی‌ستیزی، آقای رئیس‌جمهور شما بی‌شرمی را بازتعریف کردید.»

استعفای ۲ مدیر دیگر ترامپ
کاخ سفید اعلام کرد، بیل شاین، مدیر سابق شبکه فاکس نیوز که کمتر از یک سال پیش به عنوان رئیس تیم ارتباطات در دولت دونالد ترامپ شروع به کار کرد، استعفا می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، طبق اعلام سارا هاکبی سندرز، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، بیل شاین قرار است بعد از این استعفا به عنوان مشاور ارشد کمپین دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ فعالیت کند. دونالد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد: بیل شاین به نحوی برجسته برای من و دولتم کار کرده است. ما در کاخ سفید دل‌مان برای او تنگ خواهد شد، اما مشتاق به همکاری با یکدیگر در کمپین انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ که او در آن کاملاً شریک خواهد بود هستیم. همزمان هدر ویلسون، رئیس بخش نیروی هوایی در وزارت دفاع امریکا که با دونالد ترامپ بر سر اجرای طرح تشکیل نیروی فضایی در ارتش اختلاف پیدا کرده بود، در نامه‌ای به دونالد ترامپ از تصمیمش برای استعفا از این سمت در اواخر ماه مه خبر داد. هدر ویلسون، اخیراً به عنوان گزینه نهایی برای انتصاب به عنوان رئیس جدید دانشگاه تگزاس در ال‌پاسو انتخاب شده است. او اعلام کرده که بعد از گرفتن این شغل از سمتش در وزارت دفاع امریکا کنار خواهد رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار