کد خبر: 948681
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۵:۵۹
از آنجا که در حال حاضر تأمین گوشت قرمز و سفید در استان‌های مختلف کشور با مشکل مواجه شده است، لذا با توجه به شرایط برخی مناطق در زمینه تولید دام و طیور می‌توان با حمایت‌های لازم در این خصوص تا حد بسیار زیادی این مشکل را رفع کرد.
محمدرضا سوری
سرویس ایران جوان آنلاین: از آنجا که در حال حاضر تأمین گوشت قرمز و سفید در استان‌های مختلف کشور با مشکل مواجه شده است، لذا با توجه به شرایط برخی مناطق در زمینه تولید دام و طیور می‌توان با حمایت‌های لازم در این خصوص تا حد بسیار زیادی این مشکل را رفع کرد. در این میان شرایط آب‌وهوایی در ورامین از جمله دلایلی است که موجب شده تا این شهرستان جنوبی تهران یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی و دامپروری استان به شمار رود. با این حال نبود برخی حمایت‌ها در زمینه تولیدات دام و طیور در این منطقه باعث شده تا آن‌ها نتوانند از آخرین توان خود در این زمینه بهره بالایی ببرند؛ موضوعی که باعث شد تا نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی در این خصوص اعلام کند: «در صورت توجه مسئولان، بخش قابل توجهی از نیاز‌های گوشت شهر تهران توسط دامپروران ورامینی به راحتی تأمین می‌شود.»

سابقه طولانی اکثریت مردم منطقه ورامین نشان می‌دهد که علاقه‌مندی آن‌ها به کشاورزی، باغداری و پرورش دام و طیور موجب شده تا همواره از مهم‌ترین قطب‌ها در این زمینه باشند.
در حال حاضر کل بهره‌بردار‌ها در زمینه کشاورزی و دامپروری در شهرستان ورامین ۳ هزارو ۷۴۳ نفراست، همچنین وجود ۱۸۳ واحد شیری با تولید سالانه ۱۲۷ هزار تن، این منطقه را به دومین تولیدکننده شیر در استان تبدیل کرده است. از طرفی وجود ۲ هزار واحد پرواربندی در این شهرستان موجب شده تا با تولید ۲۰ هزار تن گوشت قرمز در سال رتبه اول استان را به خود اختصاص دهد، به طوری که هم اکنون بیش از ۴۰ درصد گوشت قرمز مورد نیاز پایتخت را تأمین می‌کند.

قول تأمین گوشت مورد نیاز تهران

گسترش و توسعه روز‌افزون پرورش دام خصوصاً از نوع صنعتی آن موجب شده تا این منطقه در زمینه تأمین گوشت مورد نیاز منطقه و استان حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشد؛ موضوعی که در صورت تأمین نیاز‌های دامداران ورامینی می‌توان گام‌های خوبی در زمینه تولید گوشت برای کشور برداشت. نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه راهکار خروج از بحران در کشور گام گذاشتن در مسیر اقتصاد مقاومتی است، در این خصوص می‌گوید: «تهیه گوشت مصرفی مردم چند وقتی است به موضوع مهمی کشور تبدیل شده و این در حالی است که بار‌ها به استاندار تهران اعلام کرده‌ایم که تعاونی‌ها و دامپروری‌ها در دشت ورامین برای تهیه گوشت مصرفی تهران آمادگی دارند به شرط اینکه با آنان قرارداد ببندید و خرید گوشت تولیدی آنان تضمین شود.» سیدحسین نقوی‌حسینی با اشاره به اینکه این شهرستان ظرفیت‌های بالایی در زمینه کشاورزی، دامپروری، صنعتی و خدماتی دارد که مبنای فعالیت اصلی اقتصادی آنان بیشتر در حوزه کشاورزی و دامپروری است که محور استقلال و مبنای اقتصاد مقاومتی است، می‌افزاید: «دامپروران دشت ورامین این تعهد را می‌دهند که گوشت مصرفی یک سال تهران را با قیمت ثابت و متعادل تأمین کنند و این قرارداد هر ساله می‌تواند تمدید شود.»

ورامین قطب دامپروری و پرورش طیور

با وجود اینکه ورامین در منطقه آب‌وهوای کویری و گرم وخشک قرار گرفته است، اما مردم این منطقه با بهره گرفتن از تمامی داشته‌های خود خصوصاً طی چند سال اخیر با استفاده از فناوری‌های جدید توانسته‌اند بیشترین سود را در این زمینه ببرند، به طوری که با وجود تمام مشکلات موجود کشاورزان و دامپروران توانسته‌اند علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی خود در زمینه صادرات به سایر استان‌ها و در برخی موارد صادرات به سایر کشور‌ها گام خوبی را بردارند. رئیس جهاد کشاورزی ورامین در خصوص تولیدات کشاورزی و دامی در این شهرستان می‌گوید: «این شهرستان دارای ۲ هزار واحد پرورش دام است که از این تعداد، یک هزار و ۹۵ واحد پرواری و مابقی واحد‌های پرورش شیر است.» محمدحسین تاجیک میزان تولید شیر در شهرستان ورامین را ۱۲۷ هزار تن اعلام کرده است و می‌افزاید: «تولیدکنندگان شیر با این میزان تولید، رتبه دوم استان تهران را در اختیار دارند.» این در حالی است که هم اکنون تولید قابل توجه دام گوشتی در این منطقه موجب شده تا ورامین رتبه دوم تولید گوشت قرمز را به خود اختصاص دهد. هم اکنون ورامین با تولید سالانه یک میلیون قطعه جوجه اردک یکروزه که ۷۵ درصد از کل تولید کشور است، رتبه نخست را در تمامی استان‌ها در اختیار دارد. علاوه بر این مهم میزان تولید عسل ورامین سالانه ۵۰ تن، تولید گوشت سفید ۱۵۰ تن، تولید تخم مرغ ۱۶هزار تن و تولید ماهی در سطح شهرستان ۱۵۰ تن در سال است که در صورت سرمایه‌گذاری در این زمینه و حمایت‌های مسئولان می‌توان این میزان را تا حد قابل توجهی افزایش داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار