کد خبر: 948680
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۰
مدیرکل امور روستایی قزوین: برای راه‌اندازی ۱۰۰ خانه ورزش روستایی قزوین در سال آینده هدف‌گذاری کرده‌ایم.
سرویس ایران جوان آنلاین: روز گذشته بزرگ‌ترین خانه ورزش روستایی کشور در استان قزوین به بهره‌برداری رسید. همزمان با این رویداد ۲۰ خانه ورزش روستایی دیگر هم به تجهیزات ورزشی مجهز شدند. بنابراین اکنون تعداد روستا‌های مجهز به خانه‌های ورزش روستایی در استان قزوین به ۱۰۴ روستا افزایش یافته است. خانه‌های ورزشی که موجب ایجاد نشاط، شادابی و سلامتی مردم روستا‌ها به‌ویژه نوجوانان و جوانان می‌شوند. لازم به ذکر است که متولیان استانی برای سال آینده راه‌اندازی و تجهیز ۱۰۰ خانه ورزش روستایی دیگر را هم در قزوین هدف‌گذاری کرده‌اند.

راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی طرحی است که توسط وزارت ورزش با هماهنگی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر در کشور به اجرا درآمده است. به منظور تحقق این طرح خانه‌های ورزش روستایی در اماکن بلااستفاده در روستا‌ها ساخته می‌شوند. این اماکن می‌توانند شامل مدارس غیر فعال، حمام‌های قدیمی و متروکه یا سوله‌ها و انبار‌های جهاد کشاورزی باشند که مدت‌ها بدون استفاده رها شده‌اند. ساختمان‌ها پس از مرمت نسبی به دهیاری تحویل داده می‌شوند و دهیار یک نفر را به عنوان مسئول خانه ورزش به هیئت ورزش روستایی معرفی می‌کند. پس از انجام تمام کار‌های واگذاری ساختمان‌ها، انشعابات آب و برق ایجاد می‌شود و هیئت، تجهیزات ورزشی لازم را برای جوانان و نوجوانان روستا فراهم می‌کند. لازم به ذکر است که برای هر خانه ورزش روستایی یک میز پینگ‌پنگ، یک میز فوتبال دستی، دو میز شطرنج، دو دارت حرفه‌ای، ۲۰ تشک تاتامی، طناب بازی و تور والیبال در نظر می‌گیرند. خانه‌های ورزشی که با راه‌اندازی آن‌ها در طول سال منجر به برگزاری مسابقات مختلفی برای روستاییان می‌شود و قهرمانان در سطوح مختلف روستا، بخش، شهرستان و استان به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و در پایان به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند. تمام این اقدامات در راستای غنی‌سازی اوقات فراغت، استعداد‌یابی، رشد و شکوفایی ورزشکاران جوان روستا و معرفی آن‌ها به تیم‌های حرفه‌ای و ورزش قهرمانی انجام می‌شود. خانه‌های ورزش روستایی به اعتقاد کارشناسان در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر عمل‌کرده‌اند و توانسته‌اند برای اوقات فراغت جوانان برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند.

تجهیز ۱۰۴ روستای قزوین به خانه ورزش

لازم به ذکر است که رونق ورزش در جوامع باعث سلامتی و ایجاد نشاط شده و در نتیجه توسعه همه بخش‌ها را به دلیل برخورداری از نیروی انسانی سالم که تفکرات توسعه‌گرایانه در جامعه ایجاد می‌کند را به دنبال دارد. در کنار این مزایا از دیگر فواید ایجاد خانه ورزش روستایی می‌توان به احیای دوباره بازی‌های بومی و محلی منسوخ شده نیز اشاره کرد. در این راستا معاون‌فرهنگی، همگانی، آموزشی و پژوهشی وزیر ورزش و جوانان می‌گوید: «سال گذشته ایجاد ۳ هزار خانه ورزش روستایی و امسال نیز همین مقدار برای کل کشور هدف‌گذاری کرده بودیم.» عبدالحمید احمدی اضافه می‌کند: «امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده بتوانیم برای سال آینده و با مشارکت استانداری‌ها مجموعه خانه‌های ورزش کشور را به ۱۰ هزار واحد برسانیم تا جمعیت ۲۰ میلیونی روستایی کشور از امکانات و تجهیزات ورزشی بهره‌مند شوند.» تجهیز ۱۰۴ روستای استان قزوین به خانه ورزش روستایی و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین خانه ورزش روستایی کشور در قزوین هم در همین راستا انجام شده است. اکرم نجفی، مدیرکل امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری قزوین با تأیید مطالب فوق بیان می‌کند: «در استان قزوین به هدف‌گذاری امسال خود برای تجهیز خانه‌های ورزش روستایی دست پیدا کردیم و برای سال آینده نیز تجهیز ۱۰۰ روستا به وسایل ورزشی را هدف‌گذاری کرده‌ایم.»

افزایش نشاط و استعدادیابی جوانان ورزشکار

براساس گفته‌های نجفی، مدیرکل امور روستایی و شورا‌های اسلامی استانداری قزوین با احداث خانه‌های ورزشی در روستا‌های استان قزوین، نشاط اجتماعی بخصوص در بین زنان افزایش چشمگیری یافته است. لازم به ذکر است که بزرگ‌ترین خانه ورزش روستایی قزوین که روز گذشته با حضور معاون وزیر ورزش و جوانان، استاندار قزوین و جمعی از مسئولان به بهره‌برداری رسید، ساختمانی است که حدود ۱۰ سال پیش توسط بنیاد مسکن نیمه کاره ساخته شد، ولی تکمیل نبود؛ بنابراین به فضای مخروبه‌ای تبدیل شده بود که با اعتبار دهیاری این روستا تکمیل شد و به عنوان بزرگ‌ترین خانه ورزش روستایی کشور به بهره‌برداری رسید. این سالن ورزشی اکنون در روستای فارسیان با اعتبار ۱۰۰ میلیون تومانی افتتاح شده است. همچنین همان طور که اشاره شد ۲۰ خانه ورزش روستایی دیگر هم همزمان با افتتاح از بزرگ‌ترین خانه روستایی کشور در قزوین مجهز شده‌اند. تجهیزات ورزشی هم به روستا‌های باغدشت، داخرجین، شهرک، بک باغی، شاخدار، کله دره، لیا، عباس‌آباد، دولت‌آباد، قره آغاج، دستجرد، ارونقاش، قرقسین، دارلسرور، خرم آباد، برجلو، قشلاق مرانلو، اصغرآباد، قزان چال و طزرک ارسال شده است. در این خصوص استاندار قزوین با اشاره به اینکه خانه‌های ورزش که ایجاد آن در روستا‌ها از اولویت‌های وزارت ورزش و جوانان به شمار می‌رود و به کشف استعداد ورزشکاران روستایی منجر می‌شود، می‌گوید: «تأسیس و راه‌اندازی خانه‌های ورزش روستایی با هدف ساماندهی برنامه‌های ورزشی در روستا‌ها و پرهیز از پراکنده‌کاری‌ها در اجرای برنامه‌های این حوزه انجام می‌شود.»

عبدالمحمد زاهدی با اشاره به اینکه متأسفانه پیش از تأسیس خانه‌های ورزش روستایی در روستاها، سالن‌ها و زمین‌های ورزشی احداث می‌شد، اما برنامه‌ای وجود نداشت و سلیقه‌ای بودند، اضافه می‌کند: «با وجود خانه‌های ورزش روستایی برنامه مدونی برای ورزش روستایی خواهیم داشت.» بر این اساس با افزایش هرچه بیشتر تعداد خانه‌های ورزش روستایی نه تنها نشاط در جوامع روستایی افزایش می‌یابد، بلکه زمان زیادی نمی‌گذرد که جوانان با استعداد زیادی در روستا‌ها استعدادیابی و در مقاطع بین‌المللی دست به رقابت می‌زنند. اتفاقی که همگی با اجرای طرح ورزش روستایی در حال تحقق است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار