کد خبر: 948530
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹
پاسخ غیر رسمی روس‌ها به تهدید نتانیاهو
مهم‌ترین خبرگزاری روسی با بررسی جوانب ادعای نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس درباره حمله به نفتکش‌های ایرانی در آب‌های بین‌المللی هشدار داد که ایران در مسیر تلافی چنین اقدامی می‌تواند کاری کند که هیچ نفتکشی وارد سرزمین‌های اشغالی نشود و هر کشتی تحت پرچم اسرائیل در آب‌های بین‌المللی امکان غرق شدن را خواهد داشت.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به نوشته خبرگزاری روسی اسپوتنیک، بنیامین نتانیاهو تهدید کرده که اسرائیل نفتکش‌هایی را که نفت ایران را قاچاق می‌کنند هدف قرار خواهد داد، البته معلوم نیست که منظور ایشان از قاچاق نفت ایران چیست.
این گزارش در ادامه با اتخاذ لحن کم‌سابقه انتقادی نسبت به نتانیاهو ادامه داده است: طبق همه قوانین و مقررات بین‌المللی ایران مجاز است نفت خود را صادر کند و اگر ایالات متحده از قوانین بین‌المللی تخطی کرده و برای خود تحریم‌هایی بر نفت ایران وضع کرده این به این معنا نیست که تصمیم‌های ایالات متحده جهانشمول است و ایالات متحده و اسرائیل کل جهان نیستند.
بر اساس این گزارش، «در واقع چیزی به نام نفت قاچاق ایرانی وجود ندارد و کل نفت صادراتی ایران طبق قوانین بین‌المللی مشروع و قانونی به حساب می‌آید. این ایالات متحده است که با تصمیم خود مقررات بین‌المللی و تصمیمات شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا گذاشته است.
نویسنده این خبرگزاری روسی افزوده است: اگر ایران برای مقابله با تحریم‌های امریکا دست به هر اقدامی می‌زند و دیگر کشور‌ها این اقدام ایران را پذیرفته‌اند به این دلیل است که هیچ کشوری در جهان، البته منظور اینجا کشور‌های مستقل است، این تحریم‌های امریکا را قبول ندارند، اما متأسفانه برخی به دلیل ترس از قلدری امریکایی‌ها نمی‌خواهند این اقدامات‌شان علنی باشد.
اسپوتنیک ادامه می‌دهد: با توجه به این شرایط هیچ نفتکشی به عنوان نفتکش قاچاق‌کننده نفت ایران وجود ندارد و همه این نفتکش‌ها نفتکش‌های مشروع و قانونی هستند و هر گونه حمله یا حتی جلوگیری از حرکت این نفتکش‌ها تعدی به قوانین بین‌المللی مربوط به تردد کشتی‌های باری از آب‌های آزاد به حساب می‌آید.
قطعاً در این شرایط هم واکنش ایران به این صورت نخواهد بود که روی دیگر خود را برگرداند تا اسرائیلی‌ها بخواهند به آن نیز سیلی بزنند.
به نوشته اسپوتنیک، اگر اسرائیلی‌ها در سوریه حملاتی را انجام داده‌اند و تا به حال پاسخی دریافت نکرده‌اند به این دلیل بوده که ایرانی‌ها در سوریه مهمان هستند و این ارتش و دولت سوریه هستند که باید زمان مناسب برای پاسخگویی به اسرائیل را تعیین کنند، اما ظاهراً این ماجرا موجب شده که اسرائیل به خود غره شود و نتانیاهو تصور کند که هر کاری دلش بخواهد می‌تواند انجام بدهد. بماند که این تهدید نتانیاهو خود به نوعی باید در شورای امنیت سازمان ملل مورد بحث و بررسی قرار گیرد و اگر وی چنین سخنانی را بیان می‌کند به این دلیل است که ایالات متحده شورای امنیت را تعطیل کرده و اجازه نمی‌دهد این شورا که وظیفه‌اش جلوگیری از هرج و مرج بین‌المللی است قدمی علیه اسرائیل بردارد، اما به هر حال چنین اقدامی می‌تواند صلح وامنیت بین‌المللی را به خطر بیندازد چرا که ایران هم دست روی دست نخواهد گذاشت و دست به اقدامات تلافی‌جویانه خواهد زد.
اسپوتنیک می‌نویسد: ایران دیگر در آب‌های بین‌المللی مهمان به حساب نمی‌آید تا بخواهد منتظر تصمیم صاحبخانه باشد که کی و چگونه می‌خواهد از خانه خود دفاع کند، ایران در این آب‌ها صاحب اختیار است. آن وقت است که دیگر شاید هیچ نفتکشی نتواند حتی یک لیتر سوخت به سمت سرزمین‌های اشغالی فلسطین منتقل کند و در کل آب‌های بین‌المللی شانس آن وجود داشته باشد که هر کشتی‌ای که پرچم اسرائیل را حمل می‌کند، غرق شود.
این ماجرا ممکن است به دریا‌ها ختم نشود و حتی منجر به آن شود که ایرانی‌ها جا‌های دیگر که خیلی دردش برای اسرائیل زیادتر است، پاسخ دهند.
بدیهی است که نتانیاهو هم به خوبی از چنین ماجرایی مطلع است و اگر اینگونه نبود امریکایی‌ها که خیلی قلدرتر از اسرائیل هستند دست به چنین اقدامی می‌زدند، چه رسد به اسرائیل.
در انتهای این گزارش اسپوتنیک نوشته است که با این شرایط می‌توان گفت: این سخنان نتانیاهو بیش از اینکه تهدیدات واقعی به حساب آید به نوعی شانتاژ تبلیغاتی است که وی تلاش دارد از طریق آن بتواند درون اسرائیل در انتخابات آتی مقداری رأی جمع کند.

نامه‌پراکنی ضدموشکی امریکا
نماینده امریکا در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از فعالیت‌های موشکی ایران ابراز نگرانی کرده است.
جاتان کوهن، نماینده موقت امریکا در سازمان ملل از شورای امنیت خواسته تا «محدودیت‌های بین‌المللی سختگیرانه‌تری را برگرداند.»
امریکا در این نامه محدودیت خاصی را در قبال ایران به سازمان ملل توصیه نکرده، ولی گفته این کشور باید تمام فعالیت‌های مربوط به برنامه موشک‌های دوربرد خود را متوقف کند.
قطعنامه سازمان ملل در ارتباط با برجام از ایران می‌خواهد که برای هشت سال هیچ فعالیتی در ارتباط با موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای انجام ندهد.
کوهن در نامه خود به اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز با اشاره به یک آزمایش موشکی ایران و دو تلاش برای پرتاب ماهواره از این شورا خواسته محدودیت‌های سختگیرانه بین‌المللی را علیه برنامه موشکی ایران از سر بگیرند و «پیامد‌های واقعی» اقدامات ایران را نشان دهند.
چند هفته پیش اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای رسمی از فعالیت‌های موشکی ایران، به‌ویژه در زمینه موشک‌های قاره‌پیما ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف این فعالیت‌ها شده بود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار