کد خبر: 948523
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۲
دیگر از باغات سرسبز پایتخت و آب‌های روان آن خبری نیست و اندک باغ‌های باقیمانده هم با قوانین شورای شهر در حال تبدیل‌شدن به سازه‌های مسکونی یا تجاری هستند؛ مدیریت شهری هم از یک‌سو ادعای حفظ باغات را دارد و از سوی دیگر به تغییر کاربری آن‌ها همت گمارده است!
سرویس جامعه جوان آنلاین: در این میان هفته درختکاری بهانه‌ای شده تا شهروندان را به غرس درخت و نهال تشویق کنند. این دوگانگی در حرف و عمل شهروندان را سرگردان و گیج کرده است. با این حال، کاشت درخت یک سنت پسندیده است که شهروندان همواره آن را با شور و شوق خاصی انجام داده‌اند. در این خصوص یک متخصص فضای سبز با اشاره به گونه‌های درختی مناسب و نامناسب برای کاشت در تهران گفت: گونه‌های درختی کاج، سرو، چنار و درختانی که میوه می‌دهند دیگر مناسب شرایط اکولوژیک تهران نیستند و باید گونه‌های دیگری را جایگزین آن‌ها کرد. در یک کج‌سلیقگی محض هفته گذشته و در روز درختکاری شورای شهر مجوز ساخت‌و‌ساز در ۶۲ باغ را صادر کرد!
احمدرضا محرابیان با بیان اینکه درختکاری یک سنت باستانی ایرانیان است، اظهار کرد: درگذشته با وجود اینکه دانش و تخصص کافی برای کاشت گونه‌های گیاهی وجود نداشت، اما کاشت درخت با رعایت اصول اکولوژیک انجام می‌شد. از جمله مواردی که باید برای کاشت فضای سبز به ویژه گونه‌های درختی در نظر داشته باشیم، این است که در درجه اول گونه‌های گیاهی انتخاب کنیم که با شرایط اکولوژیک تهران سازگار باشد. وی افزود: شهر تهران منطقه‌ای است که از ارتفاع حدود ۳۰۰متر شروع می‌شود و تا ارتفاع ۱۸۰۰متر ادامه پیدا می‌کند. بنابراین با توجه به این شیب وسیع اکولوژیک باید گونه‌های درختی متنوعی در تهران کشت شود. این در حالی است که متأسفانه بسیاری اوقات در تهران یک الگوی درختی یکسان کشت می‌شود؛ در حال حاضر مناطق جنوبی تهران، پتانسیل کشت گونه‌های نیمه گرمسیری و مناطق شمالی آن پتانسیل کشت گونه‌های سردسیری یا کوهستانی را دارند. به گفته این استادیار، اکولوژی گیاهی دانشگاه شهیدبهشتی با وجود کاهش بارندگی و افزایش دمای پایتخت در سال‌های اخیر ولی در بخش‌های شمالی تهران، کوهستانی، دامنه‌ای و سردسیر است. بنابراین پوشش گیاهی آن باید متناسب با شرایط منطقه باشد.

چنار دیگر مناسب تهران نیست
این متخصص فضای سبز افزود: به جز در نظرگرفتن شرایط اکولوژیک برای کاشت گونه‌های گیاهی باید به این نکته توجه داشت، گونه گیاهی که قرار است کاشته شود ویژگی‌های آلرژیک نداشته باشد. بسیاری از گونه‌هایی که در تهران کشت می‌شوند، مانند کاج و سرو آلرژی‌زا هستند. وی با تأکید بر اینکه کاربرد گونه‌های گیاهی فقط زیبایی شناختی نیست، گفت: فضای سبز باید بتواند ترافیک را کنترل کند و انعکاس نور‌های منفی و امواج شدید صوتی را کاهش دهد و توان مقابله با سایر آلودگی‌های محیطی را داشته باشد. در گذشته درخت چنار برای شهر تهران بسیار گونه مناسبی بود، اما در حال حاضر این‌گونه درخت دیگر نمی‌تواند در تهران رشد مناسبی داشته باشد و به بیماری‌های مختلفی مبتلا می‌شود. با توجه به کم‌آبی کشور باید به گونه‌های کم آب‌بر و خشکی‌پسند توجه بیشتری کرد. این استادیار اکولوژی گیاهی دانشگاه شهیدبهشتی در پایان با اشاره به اینکه متأسفانه گونه‌های گیاهی پس از کشت به حال خود رها می‌شوند، تصریح کرد: گیاه کشت شده در سه سال اول نیاز به مراقبت زیادی دارد و فردی که آن را کاشته باید روش‌های نگهداری از آن از جمله کود‌های مناسب برای آن‌گونه، بازه‌زمانی آبیاری و خاک مناسب با آن را بیاموزد.

مردم مطالباتشان را بیخیال شدند!
هفته گذشته و درست در روز درختکاری، شورای شهر تهران تخریب ۶۲ باغ را مصوب کرد! روزی که همه شهروندان در حال درختکاری بودند! ظاهراً اهتمام مدیریت شهری تهران به فضای سبز و باغات در حدی است که ما به ازای مالی تخریب باغات چشمگیر نباشد. شنیده شده است این ۶۲ باغ از قبیل: چند ۱۰ میلیارد تومان به مدیریت شهری پول داده‌اند تا مجوز ساخت‌و‌ساز بگیرند، شورای شهر هم مجوز تخریب این باغات را صادر کرده است!
مسئولان با توسل به قوانین ناکارآمد، باغات را از بین می‌برند و شهروندان باید تلاش کنند حتی یک نهال یا یک درخت بکارند. این تضاد در شهر همواره سبب شده تا بسیاری از شهروندان امیدی به پیگیری سایر مطالبات خود نداشته باشند. اینکه باغی با درختان چند ۱۰ ساله از بین رود و دود آن اول به چشم شهروندان می‌رود، فراموش نکنیم شهر متعلق به همه شهروندان و هیچ‌کس یا مقامی حق ندارد به آن دست‌درازی کند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
باغات را ازبین نبرید این نهالها پنجاه سال عمر می خواهد که درخت شود نکنید نکنید این کارهارا ساخت وساز را درمناطق فرسوده مرکز وجنوب شهر انجام دهید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
باغات را ازبین نبرید این نهالها پنجاه سال عمر می خواهد که درخت شود نکنید نکنید این کارهارا ساخت وساز را درمناطق فرسوده مرکز وجنوب شهر انجام دهید
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار