کد خبر: 948521
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶
این برای چندمین بار است که مهلت انقضای کارت‌های ملی قدیمی و فرصت برای ثبت‌نام و تمدید کارت‌های ملی جدید می‌شود. این‌بار هم سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور از پایان اعتبار کارت‌های ملی نمونه قدیم از فروردین ۹۸ خبر می‌دهد.
زهرا چيذری
سرویس جامعه جوان آنلاین: اخطار به مردم برای ثبت‌نام و دریافت کارت‌های ملی جدید در حالی است که بسیاری از افرادی که از مدت‌ها قبل برای دریافت کارت‌های ملی جدید ثبت‌نام کرده‌اند و هنوز موفق به دریافت کارت‌های ملی خود نشده‌اند، پیگیری‌ها برای چرایی تأخیر هشت و ۹ ماهه دریافت کارت‌های ملی ثبت‌نامی حکایت از این دارد که به دلیل تحریم‌ها سازمان ثبت احوال نمی‌تواند بدنه کارت‌های ملی را وارد کند. به همین خاطر هم بنا بود تا آبان امسال کارت‌های ملی داخلی تولید شود، ولی با وجود این ظاهراً عملیات تولید کارت‌های ملی وطنی موفقیت‌آمیز نبوده است. مسئولان ثبت احوال در این‌باره معتقدند تکنولوژی تولید تراشه‌های کارت ملی در داخل کشور هست، اما واردات کارت ملی از تولیدش به صرفه‌تر است! خلاصه اینکه تمام این ماجرا‌ها موجب شده تا تولید غیرملی کارت‌های ملی شهروندان کشورمان مانع از رسیدن این کارت‌ها به دست شهروندان شود. با تمام این‌ها مسئولان ثبت احوال و دولت که خودشان می‌دانند ریشه‌های این مشکل کجاست باز هم شهروندان را تهدید می‌کنند تاریخ انقضای کارت‌های ملی رو به اتمام است!
از اوایل امسال تحریم‌ها بر اموری اثرگذاشته که شاید پیش از این فکرش را هم نمی‌کردیم؛ یکی از این امور کارت‌های ملی هوشمند شهروندان ایرانی است. غیرایرانی و وارداتی‌بودن بدنه و تراشه‌های این کارت‌ها موجب‌شده تا روند صدور کارت ملی‌های جدید به تأخیر بیفتد، به گونه‌ای که برخی از شهروندان هم‌اکنون بیش از هشت ماه است که برای دریافت کارت ملی‌شان ثبت‌نام کرده‌اند، اما خبری از صدور کارت آن‌ها نیست. جالب اینجاست مسئولان سازمان ثبت احوال به عنوان مرجع صدور این کارت‌ها به رغم آنکه می‌دانند، اشکال کار کجاست باز هم شهروندان را تهدید می‌کنند که اعتبار کارت‌های ملی قدیمی رو به اتمام است.

آخرین نفس‌های اعتبار
روزگذشته سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور از پایان اعتبار کارت‌های ملی نمونه قدیم از فروردین ۹۸ خبر داد. سیف‌الله ابوترابی در این‌باره گفت: براساس مصوبه هیئت‌وزیران تمامی کسانی که کارت هوشمند ملی دریافت نکرده‌اند و تاریخ اعتبار کارت‌های ملی نمونه قدیم آن‌ها ماقبل ۲۹ اسفند ۹۷ است، از اول فروردین ۹۸ کارت‌های ملی‌شان فاقد اعتبار است. البته تعداد محدودی کارت وجود دارد که بعد از سال ۹۷ نیز دارای اعتبار هستند.

۵ میلیون کارت در دست صدور
آنطور که سخنگوی سازمان ثبت احوال می‌گوید، آخرین آمار ثبت‌نام‌کنندگان کارت ملی هوشمند بیش از ۴۹میلیون و ۵۰۰هزار نفر است و از این تعداد تقریباً برای ۴۴میلیون و ۶۵۰هزار نفر کارت ملی هوشمند صادر شده است. به گفته وی، با توجه به جمعیت واجد شرایط پیش‌بینی می‌شود، حدود ۱۰ میلیون نفر هنوز کارت ملی هوشمندشان را دریافت نکرده‌اند که باید هرچه سریع‌تر نسبت به تکمیل ثبت‌نام آن اقدام کنند.

تمدید یک‌ساله
بنا بود تا پایان سال ۹۶ پروژه صدور کارت ملی هوشمند تکمیل شود. هجوم یک‌باره مردم در سه ماه پایانی سال ۹۶برای درخواست کارت ملی هوشمند و حجم بالای ورودی درخواست‌ها موجب شد تا مشکلاتی برای نرم‌افزار و سامانه این بخش به وجود آید. به همین خاطر هم این طرح با موافقت مراجع ذی‌صلاح و دولت یک‌سال دیگر نیز تمدید شد، اما طی سال گذشته بر سر راه توزیع کارت‌های ملی هوشمندی که قرار بود ۱۵ روزه تحویل متقاضیان شود، مشکل تازه‌ای قرار گرفت و این مشکل چیزی نبود جز تحریم‌ها. به همین خاطر هم صدور ۱۵ روزه کارت ملی هوشمند چندین ماه به تعویق افتاد. هر چند بنا بود تولید ملی کارت‌های ملی هوشمند این مشکل را برطرف کند.
طبق وعده‌های قبلی بنا بود کارت‌های هوشمند ملی تولید ملی تا آبان‌ماه به تولید انبوه برسد. اواخر آذرماه هم سخنگوی سازمان ثبت‌احوال از تست نهایی بدنه کارت ملی هوشمند تولید داخل خبر داد. سیف‌الله ابوترابی افزود: «متولی آماده‌سازی بدنه کارت ملی ساخت داخل چاپخانه دولتی است که پیش تولید را انجام داده و یک شرکت داخلی نیز مسئول تأیید نهایی این بدنه از نظر فنی، ایمنی و مقاومت است و این بدنه بعد از تأیید نهایی به تولید انبوه می‌رسد.»

تولیدش به صرفه نیست!
آخرین خبر‌ها درباره تولید بدنه و تراشه‌های کارت ملی هوشمند چندان خبر‌های خوشی نیست. آنطور که سخنگوی سازمان ثبت احوال در مورد صدور کارت هوشمند ملی می‌گوید، اولین محموله کارت تولید داخل توسط چاپخانه دولتی صادر شده و در حال حاضر در حال تراشه‌گذاری آن‌ها هستند.
وی با اشاره به اینکه فقط سه کشور در زمینه تولید تراشه این کارت‌ها اقدام می‌کنند، تأکید کرد: «نه به لحاظ تکنولوژی بلکه مقرون به صرفه نبودن برخی از این اقدامات مانند تولید تراشه، باعث‌شده تا واردات آن به صرفه باشد. به همین دلیل در داخل کشور تاکنون تولید نشده بود، اما از چند ماه قبل شرایط تولید داخلی فراهم شده است.»

ثبت‌نام به جای کارت ملی هوشمند
به گفته ابوترابی، ۱۰ میلیون نفر از شهروندان هنوز برای دریافت کارت ملی هوشمند اقدام نکرده‌اند. وی با اشاره به اینکه اعتبار کارت‌های نمونه قدیم تا پایان سال ۹۷ به اتمام می‌رسد، تأکید کرد: «ساز و کار ارتباط با سامانه‌ها را هماهنگ کردیم تا اگر فردی مراجعه کرد، دیگر مشکلی برای ثبت‌نام نباشد. این افراد در زمره افرادی قرار می‌گیرند که کارت هوشمند دارند.»
وی خطاب به افرادی که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند و کارت ملی‌شان را دریافت نکرده‌اند، خاطرنشان می‌کند: «این افراد نگران نباشند. از چندماه قبل نیز اعلام و ظرفیت را فراهم کردیم که پیش ثبت‌نام را انجام و تا پایان سال ثبت‌نام را انجام دهند و در اواسط فروردین به بعد واگذاری کارت‌ها را آغاز خواهیم کرد.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
1
0
به دورانی می رسیم که مانند المان . ژاپن و غیره تمامی مردم ایران داری یک هویت (کارت ملی هوشمند ) شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
1
اگه حقیقتا قراره شفافیت و مبارزه با فساد و ... هزارتا عنوان دیگه شبیه اینها اجرایی بشه به نظرم وجود فقط یک کارت برای هرکس ضرورت بالایی داره. من هنوز کارت هوشمند نگرفتم اما خیلی مسخره این همه کارت در دست ما ایرانیها: کارت بانک های مختلف و فلان و بهمان، کارت دانشجویی، کارت بلیط، کارت کارمندی، کارت انجمن فلان و ...
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
5
من کارت ملیم گم شد تقاضای صدور دادم صادرش نکردند بخاطر اینکه محل کار یک کد معاملاتی میخواستند و بازار بورس هم اصل کارت ملی من استخدام نشدم و کس دیگه ای الان جای من رو گرفته که حتی اداره مون هم راضی نیست از این وضعیت من استخدامم رو از دست دادم چون ما نمی تونیم حتی کاغذ کارت ملی رو خودمون بسازیم بعد ادعای همه چیز می کنیم. من الان افسرده شدم. لطفا نظرم سانسور نشه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار