کد خبر: 948510
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
نقد و نظر کارشناسان درباره زنده نگه داشتن کتابخوانی در جامعه
در نشست کارگروه «ابتکار و خلاقیت در تولید، توزیع و تبلیغ کتاب» به این مسئله اشاره شد که امروز ناشران ما باید خیمه خود را به فضای مجازی برده و علم کنند، مؤلف را جذب نمایند و با مشتری هم ارتباط بگیرند.
فرزین ماندگار
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین:  در نشست نقد و نظر کارشناسان درباره زنده نگه داشتن کتابخوانی در جامعه که با حضور ناشران و فعالان حوزه نشر و کتاب، به کوشش مجمع ناشران انقلاب اسلامی برگزار شد، محمد انتظام، فعال حوزه کودک در خصوص کتاب و نشر در حوزه کودک بیان کرد: ما ظرفیتی غنی به نام آموزش و پرورش داریم که نباید از آن غافل باشیم، زیرا در آن می‌توان فضای نشر را زنده نگه داشت.
وی افزود: کانال دیگری هم در آموزش و پرورش وجود دارد به نام بسیج دانش‌آموزی. بهتر است که قالب‌های مدرنی را در نظر گرفته و سناریوی اجرای کار را دقیق بنویسیم. تیزر‌های تبلیغاتی هم کار دیگری است که می‌توانیم در قالب آن، فرهنگ کتابخوانی را ترویج کنیم.
در ادامه این نشست علیرضا سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال، سخنان خود را در دو بخش مطرح کرد و گفت: اولین بخش، بحث توزیع است. در واقع الان دوره‌ای است که باید قبل از تولید محتوا بازاریابی صورت بگیرد، بنابراین از این طریق می‌توان میزان فروش تضمینی را در نظر گرفت.
وی اضافه کرد: موضوع دیگری که مهم است، این است که باید به اثر به چشم جهانی‌شدن نگاه کرد. وقتی این نگاه را داشته باشیم، کیفیت کارهایمان را نیز بالا می‌بریم، زیرا کتاب کودک و نوجوان و بازار آن در جهان بسیار جدی شده است.
ابراهیم حقیقی کارشناس دیگری بود که سابقه مدیریت انتشارات دانشگاه صدا و سیما را در کارنامه خود داشت. او با توجه به تجربیات خود اظهار داشت: در حال حاضر در شرایط مقاومتی به‌سر می‌بریم، بنابراین کوچک‌کردن و بهینه‌کردن انبار بسیار مهم است زیرا وضعیت اقتصادی باعث شده است توان مردم برای خرید کتاب هم پایین بیاید.
محمدمهدی شیخ‌صراف، خبرنگار و کارشناس حوزه فرهنگی هم خاطرنشان کرد: در حال حاضر در برهه‌ای هستیم که می‌توان ادعا کرد اگر کتابی در فضای مجازی حضور نداشته باشد، انگار از ابتدا هم وجود نداشته است.
سیدغلامرضا حسینی، مدیر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی هم در ادامه با بیان نکاتی عنوان کرد: نشر یک فعالیت تخصصی است که نشر ایران از آن کم‌بهره است و افراد غیرحرفه‌ای به‌راحتی واردش می‌شوند. تولید محتوا موضوعی است که رکن اصلی و اساسی را در بر می‌گیرد. در حال حاضر محتوا‌های بسیار معمولی، اما با شکل‌های خاص در بازار می‌آید و رقابت این‌چنینی در بین ناشران شکل گرفته است. این‌ها ویترین دارند، اما عموماً ذات کتاب را ندارند.
علی‌محمد مؤدب، مدیرعامل مؤسسه شهرستان ادب، از دیگر افراد این نشست بود. وی با اشاره به این موضوع که هنوز هم برای بسیاری از موضوعات عطش وجود دارد، توضیح داد: به‌طور مثال، هنوز هم این عطش وجود دارد که بدانند چطور ایران موضوع جنگ با داعش را مدیریت کرد. در روسیه عطش شناخت سردار سلیمانی وجود دارد. پس این موضوعات می‌توانند بین‌المللی شوند. بهتر است ناشران به این سمت بروند که انتشارات خود را به یک پایگاه اجتماعی تبدیل کنند که ما سعی کرده‌ایم این کار را برای انتشارات خود انجام دهیم. مهدی صالحی، رئیس انجمن ویرایش و درست‌نویسی هم گفت: بهتر است جایگاه ویرایش در حوزه نشر دیده شود. ما در حوزه ویرایش می‌توانیم پرچمدار باشیم. ویرایش متن را ارتقا می‌دهد و باعث می‌شود تا مخاطب از خواندن کتاب لذت ببرد.
مسعود پیرمرادیان هم درباره وضعیت نشر در کشور بیان کرد: باید دید که امروز نیاز مخاطب چیست، البته محدوده بازار ما مشخص است، اما باید با توجه به دغدغه مؤلف نیاز مخاطب را بازبینی کرد. باید دقت کنیم که آیا آنچه نوشته‌ایم، تنها دغدغه خود مؤلف است یا به کف بازار هم رفته است. امروز ناشران ما باید خیمه خود را به فضای مجازی برده و علم کنند و مؤلف را جذب نمایند و با مشتری هم ارتباط بگیرند.
علی‌اکبر تورانیان هم در پایان جلسه آخرین فردی بود که به سخنرانی پرداخت و گفت: نشر در ایران آماتور است. ما دوره تخصصی ندیده‌ایم و به دانشکده هم نرفته‌ایم. این جلسات خیلی خوب است، اما واقعیت این است که ما در حوزه نشر امنیت نداریم. شما صاحب کتابی که تولید می‌کنید نیستید، بنابراین اولین بحث جلوگیری از تکثیر غیرقانونی کتاب است زیرا این مهم‌ترین معضل است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار