کد خبر: 948506
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۴
بی‌تدبیری‌ها بزرگ‌ترین طرح زیرساختی البرز را زمین‌گیر کرده است
بیش از یک دهه از کلنگ‌زنی متروی کرج می‌گذرد و این پروژه هنوز به مرحله بهره‌برداری نزدیک هم نشده است. طرحی که در اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و قرار بود طی پنج سال به سرانجام برسد.
سرویس ایران جوان آنلاین: بیش از یک دهه از کلنگ‌زنی متروی کرج می‌گذرد و این پروژه هنوز به مرحله بهره‌برداری نزدیک هم نشده است. طرحی که در اوایل دهه ۸۰ آغاز شد و قرار بود طی پنج سال به سرانجام برسد. با این حال هنوز درگیر همان مراحل ابتدایی یعنی تأمین اعتبار است. پروژه‌ای که با تأخیرش هر روز به گره ترافیکی شهر ۵/ ۱ میلیونی کرج می‌افزاید و متولیان به جای چاره اندیشی وعده پشت وعده سر می‌دهند.

اوایل دهه ۸۰ بود که طرح اولیه پروژه متروی کرج مطرح شد. پروژه‌ای که قرار بود طی پنج سال به مرحله بهره‌برداری برسد و گره ترافیکی شهر کرج را باز کند. اما حالا ۱۵ سال از آغاز این طرح می‌گذرد و هر روز بر گره ترافیکی شهر ۵/ ۱ میلیونی کرج هم افزوده می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر بیش از ۷۰۰ نیرو در مترو مشغول به کار هستند تا هرچه سریع‌تر این طرح را به مرحله بهره‌برداری برسانند. در این خصوص عضو ناظر شورای شهر در سازمان حمل و نقل ریلی کرج با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین سد در مسیر بهره‌برداری از متروی کرج نبود منابع مالی است، می‌گوید: «در سفر رئیس‌جمهور به البرز در سال ۹۵، ۱۸۷ میلیارد تومان برای پروژه قطار شهری کرج در نظر گرفته شد، اما تاکنون حتی یک ریال از این اعتبار هم به استان نیامده است.» محمدحسین خلیلی اردکانی اضافه می‌کند: «متأسفانه درآمدهایی، چون فروش اوراق مشارکت و اعتبارات سفر رئیس‌جمهور که باید برای تزریق به این پروژه کسب می‌شد با مشکل مواجه شده است.» وی ادامه می‌دهد: «با این اوصاف فعلاً خبر امیدبخشی در مورد مترو وجود ندارد.» مضاف بر عدم تخصیص به موقع اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح متروی کرج، از دلایلی دیگری که باعث کند شدن روند پروژه متروی کرج شد، عدم دقت پیمانکار در محاسبه هزینه‌های پروژه و تشدید آن با نوسانات ارزی اواخر دولت دهم بود که باعث شد در سال‌های بعد کار پیمانکار و کارفرما به دعوای قضایی بکشد. این موضوع هم چندسالی روند اجرایی متروی کرج را به تأخیر انداخت.

سرانجام نامعلوم متروی کرج

براساس گفته کارشناسان قرار است مترو کرج با شش خط به بهره‌برداری برسد که طی این سال‌ها این طرح حیاتی فقط در مجموع کمتر از ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده است. بنابر این عضو شورای شهر کرج معتقد است که برای اجرای به موقع این طرح باید سالانه هزار میلیارد تومان تخصیص داده شود تا در زمان بندی تعیین شده قطار شهری کرج به بهره‌برداری برسد. خلیلی اردکانی در این راستا اضافه می‌کند: «با روی کار آمدن شورای پنجم تلاش شد در ابتدا دعوا و اختلافات موجود بر سر این پروژه حل شود و بعد از سه ماه کلید این پروژه مجدداً زده شد.» وی ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه چندین سال از انعقاد قرارداد مترو گذشته بود، باید قیمت‌گذاری جدید صورت می‌گرفت که این فرایند هم حدود شش ماه طول کشید. در نهایت شورای عالی فنی تصویب کرد که این پروژه با تزریق ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ظرف مدت ۳۰ ماه به بهره‌برداری برسد.» این عضو شورای شهر کرج بیان می‌کند: «بنا شده است این اعتبار به صورت ۲۰۰ میلیارد تومان نقد، ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و بقیه هم از طریق فروش زمین تأمین شود. البته دولت هم قول داده بود ۱۸۷ میلیارد تزریق کند.» در حال حاضر برآورد‌های صورت گرفته برای تأمین اعتبارات به طور کامل محقق نشده و همین سرعت تکمیل قطار شهری را کند کرده است. خلیلی اردکانی اضافه می‌کند: «طی یک سال و نیم گذشته این پروژه حدود ۴ درصد پیشرفت داشته و اگر اعتبارات به موقع تزریق شود، ایستگاه‌های پیش‌بینی شده با سرعت زیادی به بهره‌برداری می‌رسد. با توجه به شرایط سخت شهرداری نمی‌توان به طور قطع گفت که سال آینده چه مقدار از اعتبارات پیش‌بینی شده برای این پروژه محقق خواهد شد.» با این اوصاف افتتاح متروی کرج زمان مشخصی ندارد و با توجه به نوسانات ارزی هم نمی‌توان پیش‌بینی کرد به این زودی‌ها مردم کرج صدای سوت قطار را در شهرشان بشنوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار