کد خبر: 948505
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۱۴
دهیار سولقان در گفت‌وگو با «جوان»: در صورت همکاری دیگر سازمان‌ها زیرساخت‌ها را برای کاشت ۴۰۰ هزار اصله نهال آماده کرده‌ایم
محمدرضا هادیلو
سرویس ایران جوان آنلاین: با اینکه بار‌ها و بار‌ها مسئولان امر به حفظ جنگل‌ها و جایگزینی درختان جدید به جای درختان خشکیده و آفت‌زده و احیاناً سوخته در آتش سوزی‌ها تأکید دارند، اما کمتر دیده شده که عملاً کاری در این جهت صورت گیرد. اخبار منتشر شده از استان‌ها و شهرستان‌های مختلف نشان می‌دهد که سرعت بیابان‌زایی به شدت بالاست و در این میان حذف جنگل‌ها هم مزید بر علت شده تا شش‌های تنفسی در اکثر استان‌ها از بین برود و مردم با گرفتاری‌های زیادی دست و پنجه نرم کنند. با این تفاسیر و همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بزرگ‌ترین پروژه فضای سبز روستایی کشور با حضور مسئولان استانی و منطقه‌ای با کاشت ۴۰ هزار اصله نهال در دهستان سولقان تهران آغاز شد. پروژه‌ای که می‌تواند تنفسی تازه برای پایتخت و ساکنانش باشد.

این یک واقعیت است که همه استان‌های کشور زنده به روستاهایشان هستند و در این میان با اینکه اکثر مردم، پایتخت را کلان شهری با تمام امکانات می‌دانند، اما تهران با روستا‌های اطراف و جنگل‌ها و درختان پیرامونش زنده است. در شمال غرب پایتخت نیز روستای کن و دهستان سولقان قرار دارد که حالا مسئولانش تصمیم گرفته‌اند تا با اجرای پروژه عظیم نهال‌کاری در دامنه کوه‌هایش، علاوه بر تثبیت خاک و تأثیر بر حفظ آب، از بسیاری از زمین خواری‌ها هم جلوگیری کرده و حال تهران نشینان را بهتر کنند. بر همین اساس و با شروع هفته منابع طبیعی و همزمان با روز درختکاری با تهیه ۴۰ هزار اصله نهال مقاوم که به آب کمی هم برای زنده ماندن احتیاج دارد بزرگ‌ترین پروژه فضای سبز روستایی کشور با حضور غلامحسین آرام معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران بزرگ، لطف‌الله پرندین بخشدار کن، ابراهیم عسگری دهیار روستای سولقان، حیسن مراد رئیس شورای اسلامی دهستان سولقان و جمعی از مسئولان منطقه و خانواده معظم شهدا و جانبازان در دهستان سلوقان آغاز شد تا الگویی شود برای تمام نقاط ایران.

دیواری در برابر حوادث غیر مترقبه

در مراسم کاشت این درختان معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری تهران بزرگ با بیان اینکه بتوانیم فضای نشاط را در تهران ایجاد کنیم باید ارتفاعات غربی پایتخت را سبز کنیم، گفت: «تن‌ها راه محافظت از این ارتفاعات هم همین است که درختکاری کنیم و به خصوص اینکه از گونه‌هایی استفاده شود که هم آب کمی مصرف کنند و هم با شرایط اقلیمی منطبق و مقاوم باشند.» غلامحسین آرام ادامه داد: «هم اکنون در کل تهران ۵۰۰ هکتار درختکاری را در دهستان‌های مختلف شروع کرده‌ایم که استارت این کار در روستای سولقان خورده و امیدواریم در آینده نزدیک تمام سطح این منطقه را زیر کشت ببریم.» وی با اشاره به بروز برخی مشکلات در میزان سطح زیر کشت درختان تأکید کرد: «چون این اراضی ملی است باید روند واگذاری‌ها قانونی طی شود که معتقدم این مشکلات هر چه زودتر رفع و روز‌های خوبی برای این منطقه در راه باشد.» بخشدار کن نیز در حاشیه کاشت ۴۰ هزار اصله نهال در دهستان سولقان با اشاره به اینکه با توجه به شرایط منطقه از نظر آب و هوایی و توپوگرافی زمینه درختکاری در همه زمینه‌ها چه مثمر و چه غیرمثمر وجود دارد، گفت: «با در نظر گرفتن سیاست‌های کلی استان و سیاست افزایش فضای سبز که در استانداری تصویب شده، قرار شده در حوزه بخش کن نیز به موضوع درختکاری توجه ویژه‌ای شود که فقط در دهستان سولقان حرکت عظیم درختکاری را شاهد هستیم.»
لطف‌الله پرندین ادامه داد: «همه روستا‌های این منطقه در حال برنامه‌ریزی هستند تا چندین هکتار را به این کار و فضای سبز اختصاص بدهند که این مسئله کمک می‌کند هم به خاطر پوشش گیاهی و هم جلوگیری از سیل و مشکلات دیگر، در آینده شاهد اتفاقات غیر مترقبه نباشیم.»

توانایی کاشت ۴۰۰ هزار نهال را داریم

دهیار دهستان سولقان با بیان اینکه پیرو تأکیدات مقام معظم رهبری و همچنین مصوبه ستاد فضای سبز استان تهران دهیاری سولقان در راستای محقق شدن این دو امر شروع به غرس ۴۰ هزار نهال کرده، گفت: از این ۴۰ هزار اصله نهال ۸ هزار نهال کاشته شده است. ابراهیم عسگری هدف از این کار را حفظ منابع طبیعی عنوان کرد و ادامه داد: «همه ما و کل ادارات و نهاد‌ها به محیط‌زیست بدهکاریم و حالا باید به فکر تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن باشیم که در همین راستا و با مطالعه، غرس نهال‌هایی شروع شده که بسیار کم مصرف در آب هستند و مهم‌تر اینکه مطابق با اقلیم و سازگار با آن انتخاب شده‌اند.» عسگری با تأکید بر اینکه کلیه زیرساخت‌ها را دهیاری سولقان بر عهده داشته گفت: از تهیه منبع ذخیره آب گرفته تا لوله کشی و... را خودمان انجام دادیم و معتقدیم کاشت نهال یک بحث است و نگهداری از آن مهمتر.»

دهیار سولقان با گلایه از سازمان‌ها و نهاد‌هایی که هیچ کمکی به آن‌ها نکرده‌اند تصریح می‌کند: «تن‌ها مانده‌ایم و همه کار را خودمان کردیم و حالا معارض هم پیدا شده و ما اعلام کرده‌ایم از کل دستگاه‌های اداری کمک نمی‌خواهیم فقط همکاری کنند. ما که تمام زیرساخت‌ها را مهیا کرده‌ایم و حالا قابلیت افزایش نهال‌ها از ۴۰ هزار اصله به ۴۰۰ هزار اصله را داریم. فقط هماهنگ باشید و همراهی کنید.» به گفته عسگری، سازمان منابع طبیعی برای تأمین نهال‌ها و اداره راه و شهرسازی در رابطه با بحث همکاری در موضوع زمین‌ها می‌توانند آن‌ها را یاری کنند. حسین مراد رئیس شورای اسلامی دهستان سولقان نیز با بیان اینکه حدود یک سال است بر روی این پروژه کار می‌کنیم، گفت: «به خاطر اینکه حیات منطقه را زنده نگه داریم و کاشتن درخت نیز در راستای حفظ حیات محیط‌زیست است تصمیم گرفتیم در منطقه و حوالی روستا ۴۰ هزار درخت غرس کنیم.» وی با اشاره به اینکه تقریباً حدود دو ماه است که همه بسیج شده‌اند تا در سولقان جشن درختکاری باشکوه و کمال برگزار شود، ادامه داد: «ما برای توسعه کار هیچ محدودیتی نداریم و از نظر زمین و مساحت بسیار توانمند هستیم. ولی باید مسئولان محترم همکاری کنند. به خصوص دوستانمان در اداره زمین شهری و وزارت کشور نیز مراحل قانونی را پیش ببرد.» مراد با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری که هر بار در مورد محیط‌زیست صحبت کرده‌اند، حتماً مسئولان را به کاشت درخت و حفظ آن دعوت و تشویق کرده‌اند گفت: «به مسئولان اعلام می‌کنم که با کاشت درخت نمی‌توانیم کوه‌ها و مراتع را برای خودمان برداریم و ببریم. شاید با ساخت برج و آپارتمان بشود زمین‌ها را برد و خورد، اما ما می‌خواهیم درخت بکاریم. درخت یعنی حفظ محیط، حفظ زمین، حفظ خاک.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار