کد خبر: 948465
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
یادداشت «محمدرضا کائینی» به‌مناسبت سالروز درگذشت سیمین دانشور
یک بارخانم دانشور تلفن کرد و گفت: اگر عباس با شما تماس گرفت، بگو فلانی می‌گوید:سنگین بنشین و داستان هایت را بنویس و مرتب با رسانه‌های خارجی مصاحبه راه نینداز...

سرویس تاریخ جوان آنلاین: محمد رضا کائینی، دبیر سرویس تاریخ روزنامه جوان، به مناسبت سالروز درگذشت «سیمین دانشور»، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

 امروز مصادف است با هفتمین سالروز درگذشت زنده یاد دکتر سیمین دانشور و من در این اندک مجال، مایلم که از میان انبوهی از مسائل مربوط به او، نکته‌ای را برگزینم که به کار فرهنگ وسیاست امروز جامعه ما بیاید، بدین شرح:
عباس معروفی رمان نویس و شاعر معاصر به دلیل برخی توانمندی‌ها وتوفیقاتش، مورد توجه سیمین خانم بود. تا جایی که پس از انتشار"سمفونی مردگان"، آن مرحومه یکی از قلم‌های جلال آل احمد را همراه با لوحه‌ای به او اهداء کرد (و خاطرم هست از همین سربند، آقا شمس آل احمد چقدر عصبانی شده بود!)
 
القصه، در دهه هفتاد کارِ معروفی به دستگاه قضایی افتاد و نهایتا ایران را ترک کرد. شاید اگر همه دستگاه‌های قضایی و فرهنگی با او به سان آقای ابراهیم رئیسی رفتار می‌کردند -آنگونه که او اخیرا خود بازگفته است- ماجرا چنین فرجامی نمی‌یافت. نگارنده چندی بعد درگفت وگویی تلفنی با سیمین خانم از او شنید:"اگر معروفی به پیغامی که من از طریق منصور اوجی برایش فرستاده‌ام گوش کند، به نفع اش خواهد بود! ". قضیه گذشت و در سال گذشته من از جناب اوجی، پی جوی ماجرا شدم که مکتوب ذیل را برایم ارسال کرد:
 
«وقتی عباس معروفی با مشکلاتی که برای او و مجله گردون اش پیش آوردند، از ایران رفت و درآلمان مستقر شد و کتابفروشی اش را راه انداخت، شروع کرد با رسانه‌های خارجی مصاحبه کردن. یک بارخانم دانشور تلفن کرد و گفت: اگر عباس با شما تماس گرفت، بگو فلانی می‌گوید:سنگین بنشین و داستان هایت را بنویس و مرتب با رسانه‌های خارجی مصاحبه راه نینداز، مخصوصا با رادیو اسرائیل!... و بعد از خودش گفت: که:بعد از قضیه بیانیه ۱۳۴ کانون نویسندگان، از رادیو بی بی سی با من تماس گرفتند تا مصاحبه کنم. گفتم:صحبتی برای شما ندارم!... و وقتی اصرار کردند، گفتم: می خواهم رخت چرکم را در خانه خودم بشویم! گفتند:مگر رخت‌های چرک هم داری؟ که گفتم:تا دلتان بخواهد!... اما عباس با من-که منصور اوجی باشم-هرگز تماسی نگرفت تا او را در جریان سفارش سیمین بگذارم»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار