کد خبر: 948419
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸
اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای صرفاً از تصمیم امریکا برای خروج از توافق هسته‌ای برجام ابراز تأسف کرده و دوباره با لحنی مدعیانه از ایران خواسته به اجرای توافق ادامه دهد و حتی در بندی از بیانیه پایبندی ایران را شرط تداوم اجرای مؤثر و کامل تعهدات خود دانسته است که نشان می‌دهد تنظیم‌کنندگان آن یا معنای مؤثر و کامل را نمی‌دانند یا شعور مخاطبان را دست کم گرفته‌اند. در چنین شرایطی معاون سیاسی وزیر خارجه با اقرار به اینکه هنوز نمی‌داند سازوکار مالی اروپا برای تبادل پول با ایران موسوم به «اینستکس» چگونه می‌تواند کار کند و مشکل‌گشا باشد، با تکرار لحن ملال‌آوری صرفاً از اروپا خواسته خیلی جدی‌تر در این عرصه وارد شود.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش فارس، سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و گروه ۱+۴ در وین به سر می‌برد، پیش از نشست کمیسیون برجام گفت: اعضای برجام (۱+۴) به دنبال ایده‌ها و ابتکارات و مکانیسم‌هایی در این مدت بودند که بتوانند خروج امریکا از این توافق را جبران کنند و راه‌حل‌هایی را برای ادامه همکاری اقتصادی با ایران ایجاد کنند.
وی با بیان اینکه ابتکاراتی انجام شده که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اینستکس و مکانیسم مالی اروپاست، یادآور شد: البته در ابتدای راه خودش است و هنوز نمی‌دانیم چگونه می‌تواند مشکل‌گشا باشد و چگونه کار کند، نیاز است بحث‌های کارشناسی مفصلی داشته باشیم.
معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اینستکس خیلی دیر عرضه شده، تصریح کرد: خواست ما از اروپا این است که خیلی جدی‌تر در این عرصه وارد شوند.
عراقچی ادامه داد: مباحث کارشناسی که در حاشیه کمیسیون مشترک داشتیم و جلسات متعددی که در سطح کارشناسی و در سطح خود بنده به صورت دوجانبه و چندجانبه برگزار شده است برای این است که تعهداتی که کشور‌های عضو برجام برای تأمین خواسته‌های ایران در برجام دارند و انجام همکاری‌های اقتصادی با ایران، این‌ها باید تأمین شود و راهش پیدا شود.
از روز دو شنبه مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چند‌جانبه بین هیئت‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها در خصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیرقانونی امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی مانده در برجام در این ارتباط برگزار شد.
صبح سه شنبه ۱۴ اسفند ماه، نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها (که بر اساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است) در وین برگزار شد.
عراقچی، صبح سه شنبه وارد وین شد و در روز سه شنبه ملاقات‌های دوجانبه‌ای با همتایان خود از جمله هلگا اشمید، دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا داشت.
عراقچی دو شنبه ۱۳ اسفند ماه هم در تهران با «فلیپ اکرمان» مدیرکل منطقه‌ای وزارت امور خارجه آلمان دیدار کرد و در این دیدار با اشاره به مواضع سیاسی کشور‌های اروپایی برای حفظ برجام و همچنین اقدام اخیر سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در ایجاد اینستکس، از طولانی شدن فرآیند تشکیل سازوکار انتقاد و خاطرنشان کرد: گام اخیر تنها بخشی از تعهدات طرف مقابل در اجرای برجام بوده و انتظار می‌رود طرف اروپایی برای نتایج عملی و ملموس برجام و عملیاتی شدن هر چه سریع‌تر اینستکس تلاش جد تری به عمل آورد. معاون سیاسی وزارت خارجه افزود: تنها وجود اراده سیاسی برای حفظ برجام کافی نیست و اروپا باید برای حفظ آن اقدامات عملی انجام دهد و هزینه بپردازد.

بازهم فقط بیان تأسف
روز سه شنبه اتحادیه اروپا در خصوص چهاردهمین گزارش آژانس درباره پایبندی ایران به تعهداتش در برجام بیانیه‌ای صادر کرد که طی آن عمیقاً از تصمیم امریکا برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران ابراز تأسف کرده است.
اتحادیه اروپا در این بیانیه که در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرائت شد، تصریح کرده است: «اتحادیه اروپا تعهد راسخ خود را به برجام و تداوم حمایت از آن ابراز می‌دارد و مصمم به ادامه همکاری‌ها با جامعه بین‌المللی برای حفظ این توافق هسته‌ای است که دستاوردی چندجانبه و مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌رود.»
اتحادیه اروپا، توافق برجام را «از اجزای کلیدی نظام منع اشاعه هسته‌ای در جهان» توصیف کرده و آن را برای امنیت بین‌المللی حیاتی دانسته است.
در بخش دیگر بیانیه، با تأکید بر اینکه برجام حاصل بیش از ۱۰ سال دیپلماسی است، تصریح می‌شود: «برداشتن تحریم‌های مرتبط هسته‌ای، در کنار اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای توسط ایران بخشی ضروری از این توافق است. در این راستا، اتحادیه اروپا عمیقاً مراتب تأسف خود را از خروج ایالات متحده از برجام ابراز می‌دارد.»
اتحادیه اروپا در این بیانیه، ضمن یادآوری پایبندی ایران به مفاد برجام تصریح کرده است که ایران «باید» این کار را ادامه دهد: «طبق تأییدات آژانس در ۱۴ گزارش متوالی، ایران به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود که در معرض نظام جامع راستی‌آزمایی و نظارت آژانس قرار دارد ادامه داده و باید این کار را ادامه دهد.».
اما در یکی دیگر از بند‌های بیانیه اروپا آمده است: «اتحادیه اروپا یادآوری می‌کند تا زمانی که ایران کاملاً به اجرای تعهدات مرتبط هسته‌ای خود ادامه دهد، اتحادیه اروپا به تداوم اجرای کامل و مؤثر توافق هسته‌ای متعهد خواهد بود.»‌بندی که پس از آن کلمات کامل و مؤثر معنای جدیدی به خود می‌گیرد.
بروکسل با تأکید بر اینکه از مأموریت بلندمدت آژانس انرژی اتمی در زمینه راستی‌آزمایی و نظارت بر اجرای تعهدات هسته‌ای ایران کاملاً حمایت می‌کند، اهمیت تأمین بودجه کافی و مناسب برای این نهاد بین‌المللی جهت اجرای وظایفش در ایران را یادآور شده است: «اتحادیه اروپا کاملاً از مأموریت درازمدت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران و راستی‌آزمایی از آن حمایت می‌کند و به اهمیت تأمین منابع لازم جهت انجام وظایف این نهاد، واقف است.»
اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه بر اهمیت اعطای دسترسی از سوی ایران به «تمامی سایت‌ها و اماکنی که آژانس نیاز به بازدید از آن‌ها دارد» تأکید کرده است تا مشخص شود که ذهنیت مقامات اروپایی تا چه حد امریکایی- صهیونیستی است.
اما در ادامه لحن مدعیانه اروپایی‌ها، در بند دیگری از بیانیه، آمده است: «اجرای کامل و مداوم برجام و همچنین رسیدن به «جمع‌بندی مبسوط» از اهمیتی اساسی برای ایجاد اعتماد بین‌المللی درباره ماهیت صرفاً صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران برخوردار است. در همین راستا، تصویب زودهنگام پروتکل الحاقی از سوی ایران، ضروری است.»
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
said
|
Switzerland
|
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
0
متاسفمممم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
0
دولت تزویر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار