کد خبر: 948410
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۶
روزگذشته اولین جلسه دادگاه مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ۱۳متهم دیگر در شعبه سوم دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد. ۷۰۰ صفحه کیفرخواست برای این پرونده صادر شده است که نماینده دادستان با توجه به وقت، در جلسه روزگذشته تنها به قرائت ۱۲۰ صفحه از کیفرخواست اکتفا کرد. سه متهم این پرونده فساد، فراری هستند. تأسیس شرکت‌های کاغذی هم از دیگر تخلفات مهم این پرونده است. ۶/۶ میلیارد یورو بدون تبدیل‌شدن به ریال در این پرونده گم شدهدر تیم اقتصادی اخلال شده است.
عليرضا سزاوار
سرویس جامعه جوان آنلاین: ریاست دادگاه در ابتدای جلسه رسیدگی به پرونده، ضمن تفهیم مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ آیین دادرسی کیفری به متهمان گفت: پرونده حاضر درخصوص اتهام مشارکت و معاونت در اخلال کلان اقتصادی در حوزه پتروشیمی به مبلغ ۶میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو است.
نماینده دادستان هم با بیان اینکه متهمان به عنوان مدیران شرکت و خریداران آن‌ها که از خریداران خارجی بودند، پول‌های کلان دریافت می‌کردند، گفت: مدیران تحت عنوان دور زدن تحریم‌ها، شرکت‌هایی را در خارج تأسیس می‌کردند، اما حق نداشتند مابه‌التفاوت منشأ ارز داخلی را به نفع خود تصاحب کنند.

۷۰۰ صفحه کیفرخواست
نماینده دادستان ادامه داد: ۶میلیارد و ۶۵۶میلیون یورو ارز حاصل از فروش محصولات بوده که ثابت شده است متهمان عواید حاصل از مبلغ فوق به‌علاوه پورسانت‌هایی را دریافت کردند.
محمد حسینی بیان کرد: به لحاظ حجم زیاد کیفرخواست که قریب به ۷۰۰صفحه است، من خلاصه کیفرخواست را می‌خوانم که حدود ۱۲۰ صفحه است.
وی در تشریح کیفرخواست گفت: در این پرونده رضا حمزه‌لو، مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزاریورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار بوده است.

جزئیات مبالغ غارت شده
نماینده دادستان در ادامه عنوان کرد: محسن احمدیان بازنشسته پتروشیمی به مشارکت در اخلال کلان در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۱۵میلیون دلار و ۵۰۰هزار یورو متهم است.
وی ادامه داد: همچنین عباسی صمیمی، عضو هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۳۱۸ میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ هزار ریال، مرجان شیخ‌الاسلامی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۷ میلیون و ۶۵ هزار و ۵۲۹ یورو و ۸ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۳۸۴ دلار، سیدامین قرشی‌سروستانی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۳۱۸میلیارد و ۶۳۷ میلیون و ۲۷۵ هزار ریال، علیرضا رحمانی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع هستند.

ارز‌هایی که ریال نشدند
حسینی افزود: مصطفی تهرانی‌صفا بازنشسته و عضو هیئت‌مدیره شرکت بازرگانی پتروشیمی متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۴۱ هزار و ۱۰۰ یورو است. سام ساعدیان متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به مبلغ مذکور و تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۵ میلیارد و ۴۹ میلیون ریال است، معصومه دری، مدیرعامل شرکت بازرگانی دفتر دوبی متهم به معاونت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع، محمدحسین شیرعلی متهم به معاونت در نظام اقتصادی کشور و معاونت در تحصیل مال از طریق نامشروع به مبلغ ۸ میلیون دلار است.
نماینده دادستان اضافه کرد: متهمان مبالغ فروش محصولات پتروشیمی را وارد کشور نکرده‌اند و با تصاحب ارز‌های حاصل از صادرات آن را ریال تسویه کرده‌اند. حسینی تصریح کرد: اقدامات متهمان بیانگر این است که مجموع ارز‌های حاصل از صادرات که با مشارکت یا معاونت متهمان بوده، برابر با ۶ میلیارد و ۶۵۶ میلیون یورو بوده است که رقم اخلال در نظام اقتصادی به همین میزان است، اما انتفاع شخصی به این مقدار نبوده است. مبالغ انتفاع شخصی متهمان به همان میزانی بود که در کیفرخواست قرائت شد.

شرکت یک یورویی
شرکت پتروشیمی PCC از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران تکلیف داشته محصولات متعلقه را در داخل و خارج بازاریابی کند و عواید حاصل از فروش را در حق صاحبان و شرکت ملی صنایع پتروشیمی پرداخت کند.
نماینده دادستان در این رابطه گفت: متهم رضا حمزه‌لویی قرارداد را با شرکتی که متعلق به خود است، منعقد کرده که نشان‌دهنده سوءاستفاده وی از موقعیت خود و فرضیه استفاده از تفاوت از منشأ داخلی و خارجی ارز به عنوان یکی از راه‌های دستیابی به منفعت شخصی مطرح شده است.
نماینده دادستان در ادامه خاطر نشان کرد: در یکی دیگر از شرکت‌هایی که به نام متهم آقای حمزه‌لویی است، صرفاً یک سهم یک یورویی به نام فرزند وی ثبت شده که از طریق این شرکت مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار یورو و ۱۷۶ هزار یورو در تاریخ‌هایی که مشخص است به شرکت بازرگانی پتروشیمی واریز شده است.

۳ متهم فراری
حسینی در ادامه بیان کرد: با توجه به موارد فوق سوءاستفاده از مابه‌التفاوت نرخ ارز داخل و خارج از کشور و تضییع حقوق بیت‌المال توسط برخی از کارکنان شرکت بازرگانی پتروشیمی با عوامل خارجی صورت گرفته است که در جریان تحقیقات دادسرا، گفته‌های متهمان هم به همین موضوع دلالت دارد. قاضی مسعودی‌مقام در پایان این جلسه اعلام کرد که سه نفر از متهمان این پرونده در خارج از کشور هستند.
وی همزمان با اذان ظهر ختم این جلسه را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده به روز شنبه موکول شده که در آن ادامه کیفرخواست قرائت خواهد شد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
انتظارى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
0
اعدام كنيد
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار