کد خبر: 948382
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۹
اولین پیچینگ انیمیشن در ایران برگزار شد
پیچینگ، یا ارائه ایده برای تولید اثر، یکی از گام‌های اولیه برای تولید خلاق یک اثر هنری یا صنعتی است. پیچینگ در فارسی معادل‌سازی شده و از آن با عنوان «رویازی» نام برده می‌شود.
محمدصادق عابدینی
سرویس فرهنگ و هنر جوان آنلاین: در حاشیه برگزاری یازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، اولین پیچینگ انیمیشن ایران برگزار شد.
پیچینگ، یا ارائه ایده برای تولید اثر، یکی از گام‌های اولیه برای تولید خلاق یک اثر هنری یا صنعتی است. پیچینگ در فارسی معادل‌سازی شده و از آن با عنوان «رویازی» نام برده می‌شود. در اولین رویازی انیمیشن در ایران، صاحب‌نظران و ایده‌پردازان به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند، یکی از نتایج برگزاری چنین نشست‌هایی رسیدن به ایده‌های خلاقانه برای تولید انیمیشن است که می‌تواند کمک شایانی به رشد صنعت ساخت آثار پویانمایی در ایران کند. اینکه برای اولین بار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پیشگام این مسئله شده، نشان‌دهنده علاقه کانون برای تولید انیمیشن است. حسین ربانی غریبی، معاون تولید کانون در این باره می‌گوید: «در حوزه تولید انیمیشن کلاسیک برنامه‌های بیشتری داریم، چون این بخش به حمایت بیشتری نیاز دارد. حداقل هفت قرارداد برای ساخت کتاب انیمیشن ۱۰ دقیقه‌ای داریم که برای کودکان عرضه خواهد شد. ما انگیزه‌های لازم برای تولید انیمیشن را داریم، چون انیمیشن برای ما به معنای تولید کتاب و عروسک هم محسوب می‌شود، یعنی سبد کاملی از محصولات. در حال حاضر وارد مشارکت در ساخت یک انیمیشن سینمایی شده‌ایم که اگر بودجه آن از طریق گیشه بازگردد، می‌توانیم امیدوار باشیم که باز هم وارد پروسه تولید انیمیشن سینمایی خواهیم شد.»

ساخت ۲ فیلم سینمایی انیمیشن

امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، نیز در این نشست، از عزم مرکز گسترش برای ورود به حوزه ساخت انیمیشن خبر می‌دهد و می‌گوید: «مرکز قصد دارد در سال حداقل ۳۰ فیلم کوتاه انیمیشن و دو انیمیشن بلند سینمایی تولید کند. حتی به دنبال این هستیم که تولید انیمیشن سینمایی را به سه عنوان برسانیم. به نظر می‌آید این ظرفیت در انیمیشن ایران وجود دارد، اما طی این سالی که گذشت و ما به دنبال کار‌های سینمایی بودیم تنها دو کار سینمایی را توانستیم به شکل جدی شروع کنیم. هرچند انتظار بیشتری داشتیم.» وی ادامه می‌دهد: «ما به دنبال طرح‌های جدی هستیم و نمی‌خواهیم آزمون و خطا کنیم. هدف ما ساخت انیمیشن برای کودک و خانواده است، برعکس آن چیزی که در حال حاضر در سینمای ما باب شده و برای نوجوانان انیمیشن می‌سازند، چون فروش گیشه در بخش کودک اتفاق می‌افتد؛ در عین حال دنبال بحث تولید مشترک هستیم.»

ساخت سریال‌های ۱۰۰ قسمتی انیمیشن

محمدرحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا نیز در نشست رویازی، از برنامه‌ریزی مرکز صبا برای تولید سریال‌های بلند انیمیشن می‌گوید و توضیح می‌دهد: «در حال حاضر برنامه ما حمایت از مجموعه‌ها و سریال‌های انیمیشنی برای هشت شبکه تلویزیونی است که برنامه کودک دارند. در حال حاضر تمرکز ما روی سریال‌های ۱۰۰ قسمتی است. چون در گذشته مجموعه‌ها به شکل هفتگی پخش می‌شدند، اما امروز پخش به شکل روزانه است. از طرف دیگر، ما می‌خواهیم وارد عرصه بین‌الملل شویم و قاعدتاً باید بیشتر از ۵۲ قسمت باشد تا بتوانیم آن را بفروشیم.»

لیوانی با بیان هدف‌گذاری صبا برای رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی تولید انیمیشن در هر سال، ادامه می‌دهد: «در حال حاضر آنچه مدنظر ما از نظر محتواست از طرف معاونت سیما در اختیار ما قرار می‌گیرد. اولویت‌های ما سه موضوع سبک زندگی، حوزه آسیب‌های اجتماعی و حمایت از تولید ملی هستند. در بخش آسیب‌های اجتماعی به مقوله اعتیاد و طلاق نگاه ویژه‌ای داریم، بعد از این دو مقوله، مفاسد اجتماعی و حاشیه‌نشینی از موضوع‌های مورد نظر هستند. از موضوع‌هایی که زیرمجموعه سبک زندگی قرار می‌گیرد، امیدآفرینی برای کودکان و نوجوانان و تشویق به کار و فعالیت آنهاست.»

حمایت قوه قضاییه از تولید پویانمایی

علی‌اصغر کهنسال، معاون شورای ارتقای آگاهی‌های عمومی معاونت اجتماعی قوه قضاییه، از جمله مهمانان اولین پیچینگ انیمیشن، درباره نگاه قوه قضاییه به پویانمایی می‌گوید: «ما به رسانه و پویانمایی به عنوان ابزاری نگاه می‌کنیم که به ما در بحث پیشگیری کمک می‌کند. ما بسیار از طرح‌ها و ایده‌هایی که به بحث توانمندسازی و ارتقای مهارت‌های اساسی کمک می‌کند، استقبال می‌کنیم.» کهنسال ادامه می‌دهد: «ما هیچ اصراری به تولید محتوا فقط برای رسانه ملی نداریم و حتی شبکه‌های اجتماعی را مؤثرتر می‌دانیم، بحث ارتقای آگاهی عمومی برایمان بسیار مهم است.» ادامه برگزاری رویازی‌ها می‌تواند به رسیدن به یک راهکار مناسب جهت تولید انیمیشن در ایران بینجامد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار