کد خبر: 948378
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۳:۲۸
هلند به جای توضیح در مورد پناه دادن به تروریست‌ها طلبکار شد
روابط سیاسی ایران و هلند با اخراج دیپلمات‌های طرفین به سردی گراییده است؛ اخراجی که اول بار هلند آن را رقم زد و با اتهام دست داشتن در یک ترور، دو دیپلمات ایرانی را از خاک کشورش اخراج کرد.
زينب شريعتى
سرویس سیاسی جوان آنلاین: روابط سیاسی ایران و هلند با اخراج دیپلمات‌های طرفین به سردی گراییده است؛ اخراجی که اول بار هلند آن را رقم زد و با اتهام دست داشتن در یک ترور، دو دیپلمات ایرانی را از خاک کشورش اخراج کرد. در روز‌های اخیر هم وزارت خارجه هلند اعلام کرد سفیرش را از ایران فراخوانده است و دلیل این اقدام را اخراج دو دیپلمات هلندی از ایران توسط وزارت خارجه کشورمان عنوان کرد. وزارت خارجه ایران که تا این هنگام در سکوت خبری بود، پس از اعلام رسمی وزارت خارجه هلند توضیح داد که «پس از بررسی‌های همه‌جانبه در شورای عالی امنیت ملی، دو دیپلمات هلندی به عنوان «عنصر نامطلوب» و در «چارچوب عمل متقابل» از ایران اخراج شدند و در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ اسفند خاک کشورمان را ترک کردند.»، اما چه کسی در هلند به قتل رسیده بود که دولت این کشور سراسیمه شد و با اتهام به دیپلمات‌های ایرانی آغاز تنش سیاسی با ایران را کلید زد؟

هلندی‌ها نگران مرگ یک تروریست

۲۴ آذر ۹۴ اعلام شد که یک ایرانی در شهر لاهه هلند و مقابل منزلش با شلیک گلوله از نزدیک به قتل رسیده است. هویت او علی معتمد اعلام شد، اما شواهد بسیاری می‌گفت که هویت واقعی او «محمدرضا کلاهی صمدی‌زاده» است؛ از اعضای سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و متهم اصلی انفجار تروریستی ساختمان حزب جمهوری اسلامی در هفتم تیرماه ۱۳۶۰. او عامل انتقال بمب به دفتر حزب بود و البته دستگیر هم نشد و توانست از طریق گروهک تروریستی منافقین و چند تن از عناصر تروریستی عضو حزب دموکرات کردستان با خروج از مرز ایران به فرانسه برود و سپس با نام مستعار علی معتمد از هلند پناهندگی گرفت و به آنجا رفت. او طی این سال‌ها به عنوان یک تکنیسین برق در هلند مشغول به کار شد و رو به زندگی مخفیانه آورد، حتی ازدواج کرد و صاحب فرزند شد. گفته می‌شود همسر افغان محمدرضا کلاهی سال‌ها از هویت او بی‌خبر بود، اما در سال ۲۰۰۰ میلادی پس از انتشار تصاویر او در نشریات ایران از هویت او آگاه شد. دولت هلند در این سال‌ها اعتنایی نداشت که او عامل تروری است که در آن ۷۲ نفر شهید شده‌اند.

دی ماه سال ۹۲، سایت عصر ایران از قول یک مقام آگاه امنیتی نوشت که محمدرضا کلاهی و مسعود کشمیری (عامل بمبگذاری دفتر نخست‌وزیری در هشتم شهریور ۱۳۶۰) در کلن آلمان دیده شده‌اند. دو سال بعد او به قتل رسید. بعد از گذشت یک سال از ترور علی معتمد کسانی مدعی شدند که فرد مقتول همان محمدرضا کلاهی، مظنون اصلی انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۰ است. خال کف پای چپ وجه مشترک فرد کشته شده با کلاهی بود.

سه سال پس از کشته شدن معتمد در حالی که دادگاه قاتلان او برقرار بود روزنامه‌های هلندی، مجدداً این خبر را تأیید کردند که مقتول که در دهه ۶۰ از هلند پناهندگی گرفته و به عنوان متخصص برق در آن کشور زندگی می‌کرده همان کلاهی بوده است. روزنامه‌های هلند نوشته‌اند که وی در آنجا ازدواج کرده و صاحب یک پسر بوده است، اما او را از دیدن کانال‌های صدا و سیمای ایران منع می‌کرده تا پی به هویت او نبرد. خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی هم برای تحقیق خبری در مورد مرگ علی معتمد سه سال پس از مرگ او به هلند سفر کرد و موفق به مشاهده بخش‌هایی از پرونده او شد و نوشت: «پسر و همسر و برخی از دوستان علی معتمد همان روز اول کشته شدن به پلیس هلند می‌گویند اسم واقعی مقتول محمدرضا کلاهی صمدی‌زاده بوده، او در ایران حکم اعدام داشته و عضو سازمان مجاهدین خلق بوده است. این در حالی بود که دفتر دادستانی هلند به من می‌گفتند مدرکی ندارند ثابت کند او علی معتمد نیست. مرتضی حمزه لویی یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین که از دوستان بسیار نزدیک کلاهی‌صمدی‌زاده بود هم در بازجویی پلیس و هم در تماس تلفنی با من از پاریس گفت که کلاهی در قرارگاه اشرف مدتی محافظ مسعود رجوی رهبر این سازمان بوده است. با خواندن بخشی از این پرونده که به آن دست پیدا کردیم ده‌ها نفر می‌دانستند که مقتول محمدرضا کلاهی‌صمدی‌زاده است، اما هیچ کس حاضر نبوده در این سه سال درباره این کشته شدن صحبت کند.»

هلند ایستاده در برابر قوانین بین‌الملل

محمدرضا کلاهی عامل قتل ده‌ها تن از مسئولان و مقامات ایرانی است. با این حال دولت هلند از تحویل او به ایران خودداری کرده است. مطابق قوانین متعارف و شناخته شده بین‌المللی، فردی که اقدام به ترور مسئولان یک نظام سیاسی کرده است، به عنوان یک تروریست باید از سوی کشور مقصد، تحویل مراجع ذیربط کشور مبدأ شود و تخطی از این عرف آشکار بین‌المللی مصداق حمایت از تروریست است.
از سویی وقتی کلاهی توسط همکارانش و طی یک تصفیه درون گروهی به قتل می‌رسد، دولت هلند بهانه پیدا می‌کند تا بخشی از پروژه ایران‌هراسی را پیش ببرد و با اتهامات واهی و بی‌سند به دیپلمات‌های ایرانی، سه سال پس از قتل کلاهی، دو دیپلمات ایرانی را از هلند اخراج می‌کند. گرچه ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ دادستان عمومی هلند در جریان دادگاه متهمان درجه اول قتل علی معتمد گفت که هنوز شواهدی بر دست داشتن حکومت ایران در ترور محمدرضا کلاهی پیدا نشده است، اما سازمان اطلاعات و امنیت هلند دوست دارد دولت ایران را متهم قتل این تروریست بداند تا اینگونه دامان کشور خود را از اتهام پذیرایی از یک تروریست پاک کند.

هلند میزبان تروریست‌های الاحوازیه

کلاهی تنها تروریستی نیست که هلند میزبانی و پذیرایی از او را عهده‌دار بود. هلند در این سال‌ها برای سرکردگان گروهک تروریستی و تجزیه‌طلب الاحوازی نیز محلی امن محسوب می‌شد. یکی از اقدامات گروهک تروریستی الاحوازیه حمله تروریستی به مراسم رژه نیرو‌های مسلح و تماشاچیان مردمی رژه در ۳۱ شهریور ۹۷ و شهادت ۲۵ شهروند ایرانی است، اما اروپا نه تنها محل استقرار شبکه تلویزیونی است که در آن تروریست‌ها مسئولیت به خاک و خون کشیدن رژه اهواز را برعهده گرفتند و از آن دفاع کردند، بلکه خاک اروپا پناهگاه خود تروریست‌ها هم است.

احمد نیسی یکی از سرکردگان این گروهک، سال‌ها ساکن کشور هلند بود و در پناه دستگاه جاسوسی و اطلاعاتی این کشور روزگار می‌گذراند. این تروریست شناسنامه‌دار آبان ۹۷ در نتیجه یک تصفیه گروهی در رده‌های بالایی گروهک الاحوازی کشته شد، نکته قابل تأمل آنکه، دولت هلند در قضیه قتل این تروریست هم به جای پاسخگویی پیرامون دلایل پناه دادن به سرکرده یک گروهک تروریستی، با همان تاکتیک نخ نمای فرار به جلو، دیپلمات‌های ایرانی را متهم کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
0
ما با کشورهایی نظیر فرانسه،هلند،انگلیس،آلمان و آمریکا چرا باید رابطه برقرار کنیم در صورتی که عملا دارن نشان میدن که دشمن ایران هستند و از تروریستها و جنایتکاران حمایت میکنند،،
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار