کد خبر: 948361
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۸
با کاشت ۴۰ هزار اصله نهال، سولقان در صدر گسترش فضای سبز روستایی ایران
امروز و در شمال غرب تهران اتفاقی رخ داد که می‌تواند الگوی بسیاری از نقاط کشور شود. جایی که همزمان با هفته منابع طبیعی و روز درختکاری بزرگترین پروژه فضای سبز روستایی کشور با حضور مسئولان استانی و منطقه‌ای با کاشت ۴۰ هزار اصله نهال در سولقان تهران آغاز شد.

 

 

با اينکه بارها و بارها مسئولان امر به حفظ جنگل ها و جايگزيني درختان جديد به جاي درختان خشکيده و آفت زده و احيانا سوخته در آتش سوزي ها تاکيد دارند اما کمتر ديده شده که عملا کاري در اين جهت صورت گيرد. اما اين بار به جاي حرف زدن کاري شده کارستان. آن هم در يکي از دهستان هاي تهران که همزمان با هفته منابع طبيعي و روز درختکاري بزرگترین  پروژه زیست میحطی وتوسعه ای فضای سبز روستایی کشور با حضور غلامحسين آرام معاون هماهنگي امور عمراني فرمانداري تهران بزرگ، لطف الله پرندين بخشدار کن، ابراهيم عسگري دهيار روستاي سولقان، حيسن مراد رييس شوراي اسلامي دهستان سولقان و جمعي از مسئولان منطقه و خانواده معظم شهدا و جانبازان با کاشت 40 هزار اصله نهاد در شمال غرب تهران يعني دهستان سولقان آغاز شد.

 

* آغاز درختکاري در تهران از سولقان

 

در مراسم کاشت اين دختان معاون هماهنگي امور عمراني فرمانداري تهران بزرگ با بيان اينکه براي اينکه بتونيم فضاي نشاط را در تهران ايجاد کنيم بايد ارتفاعات غربي پايتخت را سبز کنيم، گفت: تنها راه محافظت از اين ارتفاعات هم همين است که درختکاري کنيم و بخصوص اينکه از گونه هايي استفاده شود که هم آب کمي مصرف کنند و هم با شرايط اقليمي منطبق و مقاوم باشند.

غلامحسين آرام ادامه داد: هم اکنون در کل تهران 500 هکتار درختکاري را در دهستانهاي مختلف شروع کرده ايم که استارت اين کار در روستاي سولقان خورده و اميدواريم در آينده نزديک تمام سطح  اين منطقه را  زير کشت ببريم.

وي با اشاره به بروز برخي مشکلات در ميزان سطح زير کشت درختان تاکيد کرد: چون اين اراضي ملي است بايد روند واگذاري ها قانوني طي شود که معتقدم اين مشکلات هر چه زودتر رفع و روزهاي خوبي براي اين منطقه در راه است.

 

* به جاي کوه ها درخت خواهيد ديد

 

بخشدار کن نيز در حاشيه کاشت 40 هزار اصله نهال در دهستان سولقان با اشاره به اينکه با توجه به شرايط منطقه از نظر آب و هوايي و توپوگرافي زمينه درختکاري در همه زمينه ها چه مثمر و چه غيرمثمر وجود دارد، گفت: با در نظر گرفتن سياست هاي کلي استان و سياست افزايش فضاي سبز که در استانداري تصويب شده ، قرار شده در حوزه بخش کن نيز به موضوع درختکاري توجه ويژه اي شود که فقط در دهستان سولقان نزديک به 50 هکتار درختکاري را شاهد هستيم.

لطف الله پرندين ادامه داد: همه روستاهاي اين منطقه در حال برنامه ريزي هستند تا چندين هکتار را به اين کار و فضاي سبز اختصاص بدهند که اين مسئله کمک مي کند هم به خاطر پوشش گياهي و هم جلوگيري از سيل و مشکلات ديگر، در آينده شاهد اتفاقات غير مترقبه نباشيم.

وي با بيان اينکه اين منطقه شش و سيستم تنفسي تهران به شمار مي آيد، تصريح کرد: درختکاري در اين مناطق مي تواند هم شرايط آب و هوايي تهران و هم مسائل زيست محيطي آن را تغيير و بهبود ببخشد.

پرندين گفت: مجموعه روستاهاي ما بسيار کارآمد و مفيد بوده و اعتقاد داريم در داخل محدوده طرح هادي بحث افزايش فضاي سبز را ترويج و توسعه و گسترش دهيم.

بخشدار کن با تاکيد بر اينکه در هر کاري نيازمند حمايت هاي استاني و ملي هستيم اظهار کرد: مطمئنا يک طرح استاني و ملي نياز به همکاري دستگاه ها و نهادهاي مختلف در چار چوب ضوابط و قوانين دارد. در همين راستا اداره راه، جهادکشاورزي، منابع طبيعي، شهرداري، حريم و شوراها و دهياري ها بايد با هم باشند تا يک پروژه به نتيجه برسد.

وي مشکلات موجود را به ناهماهنگي ها مربوط دانسته و گفت: منابع طبيعي براي کسي نيست و ما نيز در پروژه ها فقط مجري هستيم و بايد مواظبت آن باشيم. با اين حال همراهي در چارچوب قانون بايد صورت گيرد اما برخي ناهماهنگي ها بين سازمان ها و نهادها وجود دارد که معتقديم بايد هر چه زودتر رفع شوند تا استعلام هاي لازم از سازمان ها و نهادهاي مختلف گرفته شود تا بتوانيم هر چه بهتر کار را به نتيجه برسانيم.

به گفته پرندين بعد از کسب موافقتنامه ها دامنه هاي کوه هاي سولقان مملو از درخت خواهد شد.

 

* اراظي ملي با کاشت درخت حفظ مي شود

 

ابراهيم عسگري دهيار دهستان سولقان با بيان اينکه پيرو تاکيدات مقام معظم رهبري و همچنين مصوبه ستاد فضاي سبز استان تهران دهياري سولقان در راستاي محقق شدن اين دو امر شروع به غرس 40 هزار نهال کرده، گفت: از اين 40 هزار اصله نهال 8 هزار نهال کاشته شده است.

وي هدف از اين کار را حفظ منابع طبيعي عنوان کرد و ادامه داد: همه ما و کل ادارات و نهادها به محيط زيست بدهکاريم و حالا بايد به فکر تثبيت خاک و جلوگيري از فرسايش آن باشيم که در همين راستا و با مطالعه، غرس نهال هايي شروع شده  که بسيار کم مصرف در آب هستند و مهمتر اينکه مطابق با اقليم و سازگار با آن انتخاب شده اند .

عسگري با تاکيد بر اينکه کليه زيرساخت ها را دهياري سولقان بر عهده داشته گفت: از تهيه منبع ذخيره آب گرفته تا لوله کشي و... را خودمان انجام داديم و معتقديم کاشت نهال يک بحث است و نگهداري از آن مهمتر.

دهيار سولقان با گلايه از سازمان ها و نهادهايي که هيچ کمکي به آنها نکرده اند تصريح مي کند: نه تنها مانديم و همه کار را خودمان کرديم بلکه حالا معارض هم پيدا شده و ما اعلام کرده ايم از کل دستگاه هاي اداري کمک نمي خواهيم فقط همکاري کنند. ما که تمام زيرساخت ها را مهيا کرده ايم و حالا قابليت افزايش نهال ها از 40 هزار اصله به 400 هزار اصله را داريم. فقط هماهنگ باشيد و همراهي کنيد.

عسگري با تاکيد بر اينکه اگر اين نهال ها به ثمر برسند حتي در ميزان بارش ها نيز تاثير خواهند داشت و منابع آبي نيز حفظ مي شوند، گفت: با اين حال و در کمال تاسف برخي از دوستان اعلام کرده اند چرا در اراضي ملي اين کار صورت مي گيرد. ما هم اين موضوع را قبول داريم ولي منطق مي گويد اگر درختکاري صورت بگيرد اتفاقا حقوق بيت المال تثبيت مي شود. اگر الان زمين باير باشد شايد به آن تعرض شود ولي اگر نهال کاشته شود و بعد از ساليان سال که به درخت تبديل مي شود، بريدنش هم جرم مي شود. اين يعني حفظ اراضي ملي.

وي از سازمان منابع طبيعي در خواست تامين نهال ها و از اداره راه و شهرسازي در رابطه با بحث همکاري در موضوع زمين ها را ارايه کرد.

 

* برج نمي سازيم، درخت مي کاريم

 

حسين مراد رييس شوراي اسلامي دهستان سولقان نيز با بيان اينکه حدود يک سال است بر روي اين پروژه کار مي کنيم، گفت:

به خاطر اينکه حيات منطقه را زنده نگه داريم و کاشتن درخت نيز در راستاي حفظ حيات محيط زيست است تصميم گرفتيم در منطقه و حوالي روستا 40 هزار درخت غرس کنيم .

وي با اشاره به اينکه تقريبا حدود 2 ماه است که همه بسيج شده اند در سولقان تا جشن امروز در شکوه و کمال برگزار شود، ادامه داد: ما براي توسعه کار هيچ محدوديتي نداريم و از نظر زمين و مساحت بسيار توانمند هستيم. ولي بايد مسئولان محترم همکاري کنند. بخصوص دوستانمان در ادره زمين شهري و وزارت کشور نيز مراحل قانوني را پيش ببرد.

وي با انتقاد از بروکراسي هاي موجود تصريح کرد: وقتي مي بينند کار خيري انجام مي شود و براي حفظ خاک و منابع طبيعي قدمي برداشته مي شود همه بايد پاي کار بياييند. ما خوب مي دانيم بايد بايد آب و خاک را حفظ کنيم و نگذاريم سرزمينمان از بين برود. حالا که بخش خصوصي يک حرکت عظيم انجام ميدهد و مي خواهد 40 هزار نهال را غرس کند چرا بايد از آن جلوگيري کنيم. اگرکمک نمي کنيم چرا مسائل را در مسير پيچيده بروکراسي قرار مي دهيم.

مراد با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري که هر بار در مورد محيط زيست صحبت کرده اند، حتما مسئولان را به کاشت درخت و حفظ آن دعوت و تشويق کرده اند گفت: يک سال است که بر روي اين پروژه فکر مي کنيم و همه برنامه ريزي ها صورت گرفته بطوريکه آب اين درختان مجزا تامين شود و مخصوص خودش باشد و به هيچ عنوان از آبهاي قابل مصرف و شرب استفاده نشود.

رييس شوراي اسلامي دهستان سولقان با تاکيد بر اينکه در قران هم آمده که ما مامور ساخت دنيا هستيم ، ادامه داد: به مسئولان اعلام مي کنم که با کاشت درخت نمي توانيم کوه ها و مراتع را براي خودمان برداريم و ببريم. شايد با ساخت برج و آپارتمان بشود زمين ها را برد و خورد اما ما مي خواهيم درخت بکاريم. درخت يعني حفظ محيط، حفظ زمين، حفظ خاک.

 

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مهدی
|
Germany
|
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
1
بنده به عنوان یک شهروند از کاشت ۴۰ هزار کاشت نهال در منطقه ای تا ۶ ماه الی ۱۲ ماه دیگه اتوبان تهران شمال زیر بار ترافیک میرود وبیشترین الودگی را در روستا اعم از دود مونوکسید کربن وسرب وغیره....برای مردم بوجود می آورد با این طرح موافقم .آقای مسکن وشهرسازی چرا با این طرح موافقت نمیکنی
ابوالفضل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
0
با سلام و خسته نباشید یکی از بهترین کارهای خیلی زیبا و مفید به لحاظ اینکه آلودگی هوا بعد از احداث آزاد راه تهران شمال در این منطقه زیاد میشود یکی از بهترین کارهای خوب همين درختکاری میباشد من از کلیه دست اندر کاران مجموعه دهیاری و شورای سولقان کمال تشکر و قدردانی را دارم
سید همایون سرکشبگ
|
France
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۴
0
2
با سلام و تقدیر از این اقدام بسیار مفید که ثمرش را بخصوص جوانان و نسل آینده خواهند دید. جوانانی که بعد از ما به امید خدا رشته اقتصاد و زندگی شهر و کشورمان را بعهده میگیرند. بیاییم محیطی مرفه‌تر برایشان بگذاریم که به امید پروردگار آنها هم از ما به خیر یاد کنند.
محمد پور
|
United Arab Emirates
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۳
2
0
فروش انواع سالنامه و تقویم های خاص
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار