کد خبر: 948340
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: فروش آفت کش‌های نباتی و سموم کشاورزی در ۲۱۶ واحد توزیع و عرضه شناسایی شده در این استان تحت نظارت قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اردبیل، احمد شهریار در جلسه نظارت و ساماندهی شبکه توزیع آفت کش های نباتی و سموم کشاورزی استان اردبیل گفت: سموم کشاورزی با ارز دولتی 4200 تومانی تامین می شود و باید به قیمت مصوب و به شکل منطقی و برابر دستورالعمل قانونی به فروش برسد.

وی تعداد مراکز فروش سموم کشاورزی در استان اردبیل را 216 واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد 66 واحد فاقد پروانه معتبر و یا فاقد پروانه و غیرمجاز هستند ولی نظارت بر عرضه سموم در همه این مراکز انجام می شود.

شهریار در این جلسه که با حضور نمایندگان اداره کل تعزیرات حکومتی، اداره کل صنعت، معدن و تجارت، اداره امکان نیروی انتظامی، نظام مهندسی کشاورزی و معاونت تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان برگزار شد، بیان کرد: بر همین اساس با توجه به تفاوت نرخ ارز تامین این سموم با نرخ های بازار آزاد، احتمال انحراف در فروش سموم کشاورزی وجود دارد و باید امر توزیع تحت نظارت قرار گرفته و از تخلفات و سوء استفاده احتمالی جلوگیری شود.

وی با تاکید بر ضرورت اخذ مجوز قانونی از مراجع ذی صلاح از سوی 66 واحد فاقد پروانه معتبر و یا فاقد مجوز در استان اردبیل اظهار کرد: با تشکیل گروه های تلفیقی با حضور نمایندگان این دستگاه ها و اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی به مراکز فروش سموم کشاورزی استان مراجعه و گزارش کارشناسی برای کنترل و نظارت بر شبکه فروش محصول تنظیم می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اضافه کرد: بیشترین میزان سموم کشاورزی در استان اردبیل برای از بین بردن علف های هرز در مزارع کشت محصول گندم استفاده می شود و علاوه بر این، بخشی از سموم کشاورزی نیز به شکل آفت کش های گیاهی در مزارع گندم و سیب زمینی، چغندر قند و سایر محصولات و هم در باغات میوه مورد استفاده قرار می گیرد.

او تاکید کرد: تلاش سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بر این است که میزان مصرف سموم و آفت کش ها در فرایند تولید محصول کشاورزی کم شده و توسعه و ترویج کشت ارقام مقاوم در برابر آفات و اصلاح بذر مورد توجه بهره برداران و کشاورزان قرار گیرد.

شهریار همچنین از ادامه آموزش بهره برداران در زمینه رعایت اصول فنی استفاده از آفت کش ها، تشخیص زمان و نوع استفاده از سم و نیز استفاده از دشمنان طبیعی و روش های مبارزه بیولوژیکی توسط سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در فصل اول سال آینده خبر داد.

وی اضافه کرد: در همین زمینه علاوه بر ترویج کشت ارقام مقاوم در برابر آفات، مبارزه بیولوژیک از طریق رهاسازی زنبور تریکوگراما و براکون نیز که در خود استان تولید شده، پیگیری و اثر آن نیز ارزیابی می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر