کد خبر: 948322
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
تا چند سال پیش هیچکس حتی نمی‌توانست در بدبینانه‌ترین حالت هم تصور کند روزی  قیمت پراید در بازار به ۴۰ میلیون تومان خواهد رسید. ولی واقعیت این است که پراید ۴۰ میلیون تومان را هم رد کرده است و قیمت دیگر خودرو‌ها نیز با افزایش چشمگیری رو به رو بوده است.
به گزارش سلام نو، از سال گذشته تاکنون افزایش بیش از ۷۰-۶۰ درصدی قیمت خودرو باعث مشکلات زیادی در مردم شده است. تحریم‌های آمریکا از یک سو و التهابات و نوساناتی که در سال ۹۷ بازار ارز را تحت تاثیر خود قرار داد عامل اصلی این افزایش قیمت بود.

قیمت پراید در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیون

باید این واقعیت را پذیرفت که قیمت پراید از بازه ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومانی خارج شده و در بازه ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی تثبیت می‌شود. در رابطه با بازار تیبای صندوق‌دار و تیبا ۲ هم خبر می‌رسد این خودرو‌ها به ترتیب با قیمت ۴۵ و ۴۹ از سوی فروشندگان عرضه می‌شود. ساینا نیز در حال حاضر به قیمت ۵۰ میلیون تومان رسیده است.

ساندرو که تا همین چند وقت پیش می‌شد با نزدیک به ۶۰ میلیون آن را خریداری کرد هم قیمتش با افزایش قابل توجهی رو به رو بوده است. ساندرو اتومات در اسفند ۹۷ با قیمت ۱۲۵ میلیون در بازار معامله شده است. این قیمت برای ساندرو استپ‌وی و ساندرو با گیربکس معمولی هم به ترتیب ۱۱۲ و ۱۰۷ میلیون تومان بوده است.

خبری از کاهش قیمت خودرو نیست

تنشی که در بازار خودرو‌های داخلی بوده را در خودرو‌های وارداتی نیز می‌توانیم به وضوح ببینیم. به عبارتی می‌توان گفت: شاهد تبعیت خودرو‌های وارداتی از تنش خودرو‌های داخلی هستیم. تا همین چندوقت پیش این امیدواری  ایجاد شده بود با ترخیص خودرو‌های معطل مانده در گمرک، روند صعودی بهای خودرو تا حدی کنترل شود، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه  شاهد این مساله هستیم که همچنان خبری از ترخیص این خودرو‌ها نیست و نباید دلمان را به کاهش قیمت خوش کنیم.

وقتی می‌خواهیم از قیمت روز خودرو بگوییم باید این نکته را در نظر داشته باشیم اختلاف قیمت‌ها هر چند روز یک بار دستخوش تغییر می‌شود. اگرچه مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو یا سایپا چند وقت یک بار در مصاحبه‌های خود خبر از احتمال کاهش قیمت خودرو می‌دهند، اما واقعیت ماجرا چیز دیگری است.

به اعتقاد کارشناسان نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشت و نه تنها این قیمت‌ها کاهش جدی نخواهد داشت بلکه بعید نیست قیمت خودرو با افزایش هم رو به رو شود. انتظار کاهش قیمت خودرو از آنجایی نشات می‌گیرد که پس از ثبات نسبی ارز و کاهش قیمت دلار بسیاری تصور کردند بازار خودرو هم متاثر از این اتفاقات در کانال کاهشی قرار خواهد گرفت. با این وجود به گواه خریداران کاهش نرخ دلار در بازار خودرو نمایان نبوده و احتمالا نخواهد بود.

قیمت روز خودرو‌های دست دوم

آخرین قیمت خودرو با افزایش شدیدش باعث شده بسیاری رویای خرید خودرو را از ذهن خود دور کنند. بسیاری از کسانی هم که در پی خرید خودرو بودند ترجیح می‌دهند به جای خرید خودروی صفر به خودرو‌های دست دوم روی بیاورند. قیمت خودرو در ماشین‌های دست دوم طبعا کمتر است و به همین دلیل بازار خودرو‌های دست دوم در ماه‌های اخیر داغ شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل اصفهان بازار خریدوفروش خودرو‌های دست‌دوم را پررونق‌تر از بازار خودرو‌های صفرکیلومتر دانست و تأکید کرد: خودرو‌های دست‌دوم به دلیل ارزان‌تر بودن، خریدار زیادی دارد، اما متأسفانه اکنون خودروی دست‌دوم باکیفیت در بازار کمتر است.

قیمت خودرو در سال ۹۸

اواخر سال ۹۶ پیش بینی‌ها از بازار خودرو حکایت از آن داشت که با توجه به بلاتکلیفی تعرفه خودرو‌های وارداتی و همچنین اشباع بازار خودرو‌های داخلی، سال ۹۷ فروش خودرو و قیمت محصولات داخلی و خارجی روند کاهشی خواهد داشت. این در حالی است که اتفاقات پیش بینی نشده مثل نوسانات ارزی و تحریم‌ها باعث شد تا کاملا عکس این پیش بینی محقق شود.

در حال حاضر هم  کارشناسان خودرو معتقد هستند سال آینده خبری از کاهش قیمت خودرو در سال ۹۸ نخواهد بود. بابک صدرایی، کارشناس صنعت خودرو اظهار کرده است: سال ۹۸ خبری از ارزانی قیمت خودرو‌ها نیست، اما ممکن است با تصویب افزایش قیمت خودرو یعنی پنج درصد کمتر از حاشیه بازار، تقاضا برای خرید خودرو کاهش یابد.  
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار