کد خبر: 948264
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
دستیار وزیر امور خارجه ایران و رئیس اداره امریکای لاتین وزارت خارجه روز سه شنبه وارد مسکو شد تا تهران و مسکو برای تدقیق و تنظیم مواضع اصولی در حمایت از رئیس‌جمهور ونزوئلا در برابر شبه کودتای امریکایی- اروپایی در این کشور مذاکره کنند. در چنین شرایطی خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده ونزوئلا پس از خروج غیرقانونی از کشور و سفر کوتاهی به برخی کشور‌های امریکایی لاتین به پایتخت برگشت و در حرکتی دیگر به عنوان نشانه آشکار دخالت خارجی، دیپلمات‌های امریکایی و اروپایی به مراسم استقبال وی در فرودگاه رفتند تا عملاً با ایجاد حصاری دیپلماتیک وی را از اقدام دولت برای بازداشت در امان نگه دارند.
سرویس بین الملل جوان آنلاین: به گزارش اسپوتنیک، سفارت ایران در روسیه در صفحه توئیتر خود نوشت که هدف از سفر محسن بهاروند، هماهنگی مواضع با روسیه در مسئله ونزوئلا است. در این اطلاعیه همچنین آمده است که دیپلمات ایرانی با مقامات رسمی روسیه دیدار و همکاری دو کشور در عرصه بین‌المللی را بررسی خواهد کرد.
روسیه ضمن وتوی قطعنامه اخیر امریکایی‌ها و اروپایی‌ها علیه دولت قانونی ونزوئلا روز‌های گذشته تصریح کرد که اجازه دخالت نظامی امریکا علیه نیکولاس مادورو به نفع خوان گوایدو را نخواهد داد.
گوایدو رهبر امریکاگرایان ونزوئلا اواخر ژانویه سال جاری تحت حمایت واشنگتن خود را مسئول اجرای وظایف ریاست جمهوری کشور نامید. علاوه بر امریکا و برخی کشور‌های قاره امریکا، برخی اروپایی‌ها با تأخیر چند روزه در مسیر دلخواه امریکا گام برداشتند و گوایدو را به عنوان رئیس موقت دولت به رسمیت شناختند.
رئیس جمهور ونزوئلا نیکولاس مادورو این اقدام مخالفان را تلاش برای کودتا دانسته و ارتباطات دیپلماتیک با امریکا را قطع کرد. در مقابل روسیه، چین، ایران و برخی کشور‌های امریکای لاتین از مادورو حمایت کردند.
در چنین شرایطی یک نماینده پارلمان روسیه گفت، امریکایی‌ها در صحنه سیاسی ونزوئلا بازنده شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری آریا، «میخائیل امیلیانوف» اعلام کرد: «امریکا با حمایت از «خوان گوایدو»، سرکرده مخالفان ونزوئلا و راه‌اندازی ائتلاف تغییر قدرت حاکمه در این کشور به دنبال مداخله مستقیم در امور داخلی ونزوئلا است.»
این مقام روس افزود: این یک گام تازه در چارچوب مداخله در امور داخلی ونزوئلا است و امریکا با این کار هنجارشکنی می‌کند.

حصار دیپلماتیک برای نجات گوایدو
خوان گوایدو که چندی پیش برخلاف حکم ممنوعیت خروج خود از مرز زمینی به کلمبیا رفته بود، دوباره با تشویق امریکایی‌ها به ونزوئلا برگشته است و تصاویر ارسالی نشان می‌دهد که هنگام ورود به فرودگاه بین‌المللی سیمون بولیوار دیپلمات‌هایی از امریکا و اتحادیه اروپا در فرودگاه به استقبال او رفته‌اند که بیانگر حرکت از پیش هماهنگ شده برای جلوگیری از تهدید دولت برای دستگیری وی است.
دیوان عالی ونزوئلا چند هفته پیش گوایدو را ممنوع‌الخروج کرده بود. گوایدو به بهانه شرکت در یک کنسرت جمع‌آوری کمک‌ها در کلمبیا در روز ۲۲ فوریه، که میلیاردر بریتانیایی ریچارد برانسون ترتیب داده بود، از این دستور سرپیچی کرد که البته برخی کارشناسان این را فرار او تلقی کردند. مادورو هفته پیش به شبکه‌ای‌بی‌سی گفت: «او نمی‌تواند بیاید و برود، سیستم قضایی او را ممنوع‌الخروج کرده است. من (باشم) به قوانین احترام می‌گذارم.»
گوایدو که به نظر می‌رسد بر اساس خطی که امریکایی‌ها به او می‌دهند، دنبال تحریک دولت است، در واکنش به سخنان مادورو گفت: «البته اگر رژیم جرئت دارد من را برباید، آخرین اشتباهش خواهد بود.»‌
مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور امریکا پیش از بازگشت او به کشور در روز دو شنبه به مادورو اخطار داد. پنس در توئیتر نوشت: «هیچ‌گونه تهدید، خشونت یا ارعاب علیه او تحمل نخواهد شد و با سرعت به آن واکنش نشان داده خواهد شد.»‌
جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا قبلاً از «واکنشی قوی و جدی» در این مورد صحبت کرده است. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خواستار خودداری دولت ونزوئلا از به خطر انداختن آزادی و امنیت گوایدو شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار