کد خبر: 948263
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۹
هادی محمدی
جرمی هانت، وزیر خارجه تازه وارد دولت انگلیس در پادشاهی عمان با نمایندگان انصارالله دیدار کرد و در جریان کارشکنی‌های تیم حکومتی منصور هادی قرار گرفت که توافقات سوئد در مورد بندر و شهر الحدیده را تا امروز اجرا نکرده‌اند. هانت بلافاصله به ریاض رفت و با مقامات سعودی و تیم منصور هادی دیدار کرد، ولی شروط جدیدی را به توافقات سوئد افزود. این اقدام وزیر خارجه انگلیس که در موضع رسانه‌ای کامل شد برای عبور از توافقات سوئد که تیم منصور هادی معتقدند به نفع انصارالله است و آغاز یک پروسه مذاکراتی جدید با حضور طرف‌های مؤثر در جنگ و بحران یمن مطرح کرده و گزینه دیگر را یک تهدید به جنگ فراگیر در یمن عنوان کرده است. انگلیسی‌ها در آغاز توافقات سوئد، همانند ترامپ و خاندان بن سلمان در تنگنا و فشار بین‌المللی و حقوق بشری بودند و قتل فجیع خاشقجی از یک سو و هشدار‌های فاجعه انسانی و قحطی و بیماری گسترده در یمن از سوی دیگر، حامیان تجاوز به یمن را مجبور کرد تا توافق سوئد را بپذیرند. حال که فضای رسانه‌ای جهانی تا حدودی فروکش کرده، انگلیس و فرانسه به موازات ترامپ و امریکا که منافع خود را در تجارت سلاح و جنگ‌افروزی و کشتار در یمن و غرب آسیا می‌دانند، با سرزنش مقامات آلمانی که تحریم تسلیحاتی عربستان را دو هفته تمدید کرده‌اند، نوید دوره‌ای جدید از فجایع انسانی را در کشور مظلوم یمن می‌دهند.
یمن در نقطه جغرافیایی فوق‌العاده حساس و ژئواستراتژیک قرار گرفته که ثروت‌های نفتی و گازی کشف شده در این کشور چند برابر انرژی عربستان است. همین امر موجب شده دزدان دریایی انگلیسی به پیشران تحرکات جدید در پرونده یمن تبدیل شده و با اولویت استمرار جنگ و تجاوز در این کشور، یک پروژه فریبکارانه از مذاکرات سیاسی را نیز در کنار آن مطرح کنند. با اینکه سران سعودی همواره از گذشته نگاه طمع‌ورزانه و سلطه گرانه به یمن داشته‌اند، ولی امروز مجری یک پروژه استعماری، غربی – صهیونیستی هستند و باقی‌ماندن در رأس هرم هژمونی جهانی و قدرت را سلطه‌ای چپاولگرانه در یمن و منطقه غرب آسیا می‌دانند و برای این هدف استراتژیک، دست به هر جنایت و فاجعه‌ای می‌زنند.
اگرچه این وزیر انگلیسی از ضرورت مذاکرات سیاسی جدید سخن می‌گوید و حضور ایران، سعودی و امارات را در این روند مورد تأکید قرار می‌دهد و بحران یمن را ناشی از یک تجاوز و پروژه استعماری نمی‌داند، ولی در یک فشار رسانه‌ای و عملیات روانی به دنبال اتهام به ایران و امتیاز‌هایی از نوع برجام منطقه‌ای است.
بدیهی است که نقش فعال ایران و دعوت از روسیه در این مذاکرات سیاسی، قادر خواهد بود ضمن رسوایی کشور‌های متجاوز و حامیان غربی و تجار سلاح و جنگ، پرده از فجایع انسانی را هرچه بیشتر کنار زده و وجدان جهانی و افکار عمومی بین‌الملل را نسبت به این تراژدی بزرگ انسانی آگاه‌تر کند. اگر دیپلماسی فعال ایران با ادبیات اخیر دکتر ظریف و نگاه انقلابی رهبری، ابتکار عمل سیاسی در یمن را به دست گیرد و از گفتمان قبلی فاصله بگیرد، می‌توان نوید‌های خشنودکننده‌ای برای ایجاد ثبات و امنیت، از طریق مذاکرات واقعی یمنی – یمنی و تأکید بر توقف آتش‌افروزی غربی را برای یمن ارائه کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار