کد خبر: 948260
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴
رأی لازم برای رد وضع فوق العاده ترامپ جمع شد
پس از رأی مجلس نمایندگان امریکا، مجلس سنای این کشور هم که اکثریت آن در دست جمهوریخواهان است، آرای لازم برای رأی منفی به اعلامیه وضعیت اضطراری ملی دونالد ترامپ برای ساخت دیوار مرزی را به دست آورده است؛ اقدامی که ترامپ را وادار به استفاده از اولین حق وتوی خود خواهد کرد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا تهدید کرد که اگر ترامپ قطعنامه لغو وضعیت فوق‌العاده را وتو کند دموکرات‌ها در کنگره و در دادگاه با وی خواهند جنگید.
روح الله صالحی
سرویس بین الملل جوان آنلاین: اختلافات دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا با کنگره بر سر موضوعات مختلف به شدت تشدید شده است و مجالس نمایندگان و سنا با همکاری یکدیگر تلاش می‌کنند ترامپ را به عقب‌نشینی از قانون وضعیت اضطراری وادار کنند. علاوه بر ۴۷ سناتور دموکرات، چهار سناتور جمهوریخواه (سوزان کالینز، لیزا مورکوفسکی، تام تیلیس و رند پال) گفته‌اند که علیه قانون وضعیت اضطراری ترامپ رأی خواهند داد. به گزارش آسوشیتدپرس، با همگام شدن سناتور رند پال، سناتور جمهوریخواه با دموکرات‌ها برای مخالفت با اعلامیه وضعیت اضطراری ملی دونالد ترامپ در خصوص ساخت دیوار مرزی امریکا و مکزیک، شمار مخالفان با این تصمیم ترامپ به حد نصاب کافی برای رد شدن آن رسیده است. با در نظر گرفتن تعداد ۵۱ رأی، مجلس سنا رأی لازم برای رد این اعلامیه را در اختیار خواهد داشت. این درحالی است که رند پال گفته است که به غیر چهار سناتور جمهوریخواه، احتمالاً شش سناتور جمهوریخواه دیگر (مجموعاً ۱۰ نفر) علیه وضعیت اضطراری ترامپ رأی منفی خواهند داد. رند پال دو شنبه شب در ضیافت شام جمهوریخواهان گفته است: «نمی‌توانم رأیی بدهم که به ترامپ قدرتی بدهد که پول را در جایی هزینه کند که مطلوب کنگره نیست. ممکن است ما بخواهیم پول بیشتری برای تأمین امنیت مرزی هزینه کنیم، ولی کنگره آن را مجاز نمی‌داند. اگر ما این نظارت‌ها و توازن‌ها را نادیده بگیریم، مسئله خطرناکی است.»
مجلس نمایندگان امریکا هفته گذشته قطعنامه مخالفت با وضعیت اضطراری دونالد ترامپ را با ۲۴۵ رأی موافق تصویب کرده است و ۱۳جمهوریخواه در کنار دموکرات‌ها از این قطعنامه حمایت کردند. اگر سنا نیز اواخر ماه جاری میلادی به مخالفت با آن رأی بدهد، ترامپ برای اجرا به وتو نیاز پیدا خواهد کرد. دونالد ترامپ پیش از این گفته بود که در صورت رأی منفی کنگره، از حق وتوی خود برای بی‌اعتبار کردن این قانون استفاده خواهد کرد. در این صورت، کنگره برای لغو وضعیت اضطراری ترامپ، به دو‌سوم رأی سناتور‌ها نیاز خواهد داشت که به گفته برخی ناظران به دلیل اکثریت جمهوریخواهان در سنا، کسب این تعداد رأی دشوار خواهد بود.
بسیاری از قانونگذارانی که مخالف اعلام وضعیت اضطراری هستند، می‌گویند این تصمیم قدرت قانونی کنگره را برای کنترل بر بودجه تضعیف می‌کند و راه را برای رؤسای جمهور دموکرات آینده باز می‌کند تا برای دستیابی به اهداف خود، چنین اعلامیه‌هایی را منتشر کنند. آن‌ها همچنین نگرانند که ترامپ از پول پروژه‌های داخلی برای ساخت دیوار مرزی هزینه کند. بحث اختصاص بودجه برای ساخت دیوار مرزی به جنجالی‌ترین اختلاف میان کنگره و کاخ سفید از زمان ریاست جمهوری ترامپ تبدیل شده است. این مسئله باعث تعطیلی بی‌سابقه ۳۶ روزه بخش‌هایی از دولت امریکا شده بود. در سایه این اعلامیه اضطراری ملی، ترامپ می‌تواند با اختیارات خودش حدود ۶/ ۳ میلیارد دلار بدون اجازه از کنگره امریکا برای ساخت دیوار مرزی بودجه اختصاص دهد. اصرار دونالد ترامپ برای تخصیص بودجه برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک، و متعاقب آن اعلام وضعیت اضطراری برای تحت فشار قرار دادن دموکرات‌ها، سبب شده میزان رأی ترامپ در بین هم‌حزبی‌های خود هم ریزش داشته باشد و رأی منفی جمهوریخواهان به قانون وضعیت اضطراری ترامپ شکاف بین او و هم‌قطارانش را بیش از پیش افشا می‌کند. اعلام وضعیت فوق‌العاده از سوی ترامپ موجب شده است جمهوریخواهان در موضعی غیر قابل دفاع قرار بگیرند.

جنگ دموکرات‌ها با ترامپ
دموکرات‌ها که به شدت با سیاست‌های رئیس‌جمهور امریکا مخالف هستند، اعلام کرده‌اند که به جنگ علیه ترامپ ادامه خواهند داد. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا روز دو شنبه اعلام کرد اگر دونالد ترامپ قطعنامه لغو وضعیت فوق‌العاده که توسط مجلس نمایندگان تدوین شده است را وتو کند، دموکرات‌ها در کنگره و در دادگاه با وی خواهند جنگید. به گزارش سی‌ان‌ان، پلوسی گفت: «ما با او در کنگره خواهیم جنگید، با او در دادگاه‌ها خواهیم جنگید و در دادگاه افکار عمومی نیز با او خواهیم جنگید». وی همچنین در ادامه گفت: «آنچه که او انجام می‌دهد اشتباه است و جمهوریخواهان هم این را می‌دانند». دموکرات‌ها در ماه‌های اخیر بار‌ها با انتقاد از سیاست‌های ترامپ، طرح‌هایی را برای استیضاح او در مورد مسائل مختلف مطرح کرده‌اند. حتی کنگره قرار است تحقیقات قضایی را برای بررسی تخلفات رئیس‌جمهور امریکا آغاز کند که این مسئله واکنش تند کاخ سفید را در پی داشته است.

تصویب قطعنامه در حمایت از اسرائیل
در ادامه فشار‌ها علیه ایلهان عمر، قانونگذار امریکایی منتقد نقش لابی‌های صهیونیستی در سیاست امریکا، نماینده‌های هم‌حزبی او قصد دارند در اقدامی کم‌سابقه قطعنامه‌ای علیه او صادر کرده و مواضع او ضد اسرائیل را محکوم کنند. به نوشته پایگاه «پولیتیکو»، نانسی پلوسی، و سایر اعضای ارشد این حزب در حال تهیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای هستند که مواضع عمر علیه اسرائیل را محکوم می‌کند. در صورت به نتیجه رسیدن این تلاش، این دومین بار است که اعضای ارشد حزب دموکرات به ایلهان عمر بابت ابراز دیدگاه‌هایش درباره نقش لابی‌های صهیونیستی در تصمیم‌گیری‌های سیاسی امریکا حمله می‌کنند. طبق نوشته پولیتیکو، «سران حزب دموکرات هنوز در خصوص اسم بردن یا نبردن از ایلهان عمر در این قطعنامه مردد هستند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار